چرخ محرک ماشین‌سازی خارج از استان افتاده/ گزارش به وزارت کشور
چرخ محرک ماشین‌سازی خارج از استان افتاده/ گزارش به وزارت کشور

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه متاسفانه باز کردن مشکل گره کارخانه ماشین‌سازی تبریز خارج از استان است، گفت: با این وجود شخص آقای استاندار از چندین ماه گذشته مسئله را به وزارت کشور منعکس کرده‌اند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، سعید شبستری در خصوص وضعیت کارخانه ماشین‌سازی […]

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه متاسفانه باز کردن مشکل گره کارخانه ماشین‌سازی تبریز خارج از استان است، گفت: با این وجود شخص آقای استاندار از چندین ماه گذشته مسئله را به وزارت کشور منعکس کرده‌اند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، سعید شبستری در خصوص وضعیت کارخانه ماشین‌سازی تبریز، با بیان اینکه ما مدافع حق و حقوق کارگران هستیم و معتقدیم که حق و حقوق کارگران باید پرداخت شود، اظهار داشت: کارخانجات استان هر چقدر فعال باشند به همان نسبت به اشتغال استان کمک می‌کنند.

وی افزود: مجموعه مدیریتی استانداری از فضای تولید حمایت می‌کند و به هیچ عنوان مایل به بسته شدن واحد تولید و صنعتی در استان نیست، تا امروز نیز نگذاشتیم کارخانه‌ای بسته شود و تمام تلاش خود را کرده‌ایم کارخانه‌هایی که حتی به نوعی ورشکسته و یا بدهکار هستند را حفظ کنیم.

شبستری اضافه کرد: متولی کارخانه ماشین‌سازی سازمان صنعت و معدن و  اداره کار و سازمان گسترش و سازمان خصوصی‌سازی هستند و باید حل و فصل کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: مسئله اختلافی که بین سازمان گسترش و خصوصی‌سازی وجود دارد باید حل و فصل شده و حق و حقوق کارگران پرداخت شود، نباید دود این اختلافات به چشم کارگران برود و باعث ضرر کارگران شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه باز کردن گره این مشکل خارج از استان است، گفت: با این وجود شخص آقای استاندار از چندین ماه گذشته به این مسئله ورود پیدا کرده و به شدت پیگیری می‌کنند و این موضوع را به وزارت کشور و مجموعه‌های ذیربط منعکس کرده‌اند.

براساس این گزارش، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفته بود: اینکه کارگران کارخانه مادر و دولتی ماشین‌سازی تبریز چند ماه است حقوق قانونی خود را دریافت نکردند نباید با بی‌تفاوتی مسئولان ذی‌ربط مواجه شود، این کارخانه هنوز دولتی است.

محمداسماعیل سعیدی دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با تذکر به وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص پرداخت حق و حقوق و عیدی کارکنان ماشین‌سازی تبریز، گفت: این برند تبریز در حال نابودی است، باید در آستانه سال نو به فکر طبقه محروم جامعه بود.

گزارش فارس حاکی است، طرح ایجاد کارخانه ماشین‌سازی تبریز براساس موافقت‌نامه همکاری‌های فنی و اقتصادی دولتی ایران و چک با هدف تولید انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفت تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی منعقد و به مرحله اجرا گذاشته شد و از سال ۱۳۵۱ بهره‌برداری از این طرح عظیم آغاز شد.

شرکت ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از شرکت‌های صنعتی عمده تبریز در زمینه تولید و بازرگانی ماشین‌آلات صنعتی از جمله ماشین‌های تراشکاری، فرزکاری، مته، سنگزنی، سنتر، CNC، ابزار تیزکنی، فرز نیمه‌سنگین، ماشین سنتر عمودی، ماشین سنتر افقی، ماشین‌های سوراخ‌کاری محسوب می‌شود.

ماشین‌سازی تبریز افزون بر چهار دهه سابقه فعالیت، به عنوان یکی از محورهای اصلی تولید و ایجاد اشتغال در آذربایجان‌شرقی در پیچ و خم واگذاری به شرط اهلیت مالکان جدید به سر می‌برد.

ماشین‌سازی از سال ۸۳ در حال واگذاری به بخش خصوصی است ولی تا این لحظه به نتیجه نرسیده اخیراً نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بازدیدی از این مجموعه از سازمان خصوصی‌سازی خواست تا واگذاری ماشین‌سازی را ۵ سال به تعویق بیندازد اما عکس‌العمل سازمان خصوصی‌سازی در قبال این درخواست تامل برانگیز بود چرا که دقیقا یک روز بعد از این درخواست آگهی واگذاری ماشین‌سازی از روزنامه‌ها سر در آورد.

در حالی که وزیر صنعت برای واگذاری ماشین‌سازی تبریز مهلتی ۵ ساله از سازمان خصوصی‌سازی طلب کرده اما پورحسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور از آگهی واگذاری این دارایی اصرار دارد.

تصمیمات و سیاست‌های ناقص سازمان خصوصی‌سازی در پروژه واگذاری ماشین‌سازی تبریز نه تنها به وضعیت نابسامان این کارخانه استراتژیک صنعتی کمکی نکرده بلکه آن را در لبه پرتگاه قرار داده است.