چرا امام برای آیت الله هاشمی گوسفند قربانی کرد؟
چرا امام برای آیت الله هاشمی گوسفند قربانی کرد؟

حالت عاطفی خاصی میان حاج سید احمد آقا و آیت الله هاشمی وجود داشت تا جایی که او حاضر بود اتفاق بد برای خودش بیفتد اما برای آیت الله نه. قلم پرس به نقل از جماران،هنوز زمانی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که تسویه حساب ها با بزرگان و دست اندرکاران آن شروع شد […]

حالت عاطفی خاصی میان حاج سید احمد آقا و آیت الله هاشمی وجود داشت تا جایی که او حاضر بود اتفاق بد برای خودش بیفتد اما برای آیت الله نه.

قلم پرس به نقل از جماران،هنوز زمانی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که تسویه حساب ها با بزرگان و دست اندرکاران آن شروع شد و کام مردم تلخ.

گروهک فرقان[۱] کارش را آغاز کرده و ترور شخصیت های درجه اول نظام را در دستور کار خود قرار داده بود. استاد مطهری[۲]، سپهبد قرنی[۳] و حالا هم نوبت آیت الله هاشمی[۴] فرا رسیده بود. خبر به گوش امام رسید. از شنیدن آن بسیار ناراحت شدند و وقتی خبر سلامتی آیت الله را به او دادند دستور داد تا گوسفندی را در محله فقیرنشین قم ذبح کنند[۵] و گوشتش را به مردمان محله بدهند. بیست هزار تومان هم از حساب شخصی خودشان بین فقرا تقسیم کردند.

چند ماهی از این قضیه گذشت و امام به علت کسالت قلبی راهی تهران شدند و سپس در محله جماران ساکن. امام که علاقه ویژه ای به آیت الله داشتند دستور دادند تا آقای هاشمی به خانه ای که در مجاورت منزل خودشان بود نقل مکان کنند تا مورد حفاظت قرار بگیرند و دیگر قضیه تلخ گذشته تکرار نشود.

… حالا سال ها از این قضیه گذشته بود و سال ۶۸ فرا رسیده و روز به روز وخامت حال امام بیشتر می شود تا اینکه در شامگاه سیزدهم خرداد ماه به سوی عرش الهی پرواز کردند.

دیگر امامی در جماران ساکن نبود ولی حاج احمد آقا به آقای سراج گفت: تا حالا شما مسئول حفاظت این مکان بودید و محوریت با وجود امام بود از این به بعد محوریت با آقای هاشمی است.

علاقه خاص به آقای هاشمی و رابطه عاطفی بین آن دو به حدی بود که روزی که در حرم امام تیراندازی و به جان آیت الله سوء قصد شد[۶] حاج احمد آقا خود را به سرعت به او رساند و گفت: اگر بناست برای آقای هاشمی اتفاقی بیفتد بهتر است برای من بیفتد.[۷]


  1. این گروهک تروریستی در اردیبهشت ماه سال ۵۸ با رهبری اکبر گودرزی شکل گرفت و اولین هدف آنها سپهبد محمد ولی قرنی و سپس استاد شهید مرتضی مطهری و بعد از آن هم مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بود. ترور شخصیت های نظام به وسیله آنها ادامه یافت تا اینکه بعد از دستگیری رهبر گروه، به عمر آن پایان داده شد. این گروهک تا پیش از متلاشی شدن، نزدیک به بیست تن از شخصیت های سیاسی نظام را ترور کرد.
  1. شهید مرتضی مطهری در تاریخ دوازدهم اردیبهشت ماه سال ۵۸ به وسیله گروهک فرقان ترور شد و هر ساله روز شهادت ایشان به عنوان پاسداشت روز معلم گرامی داشته می شود.
  1. تیمسار شهید محمد ولی قره نی، نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی بود که در سوم اردیبهشت ماه به وسیله گروهک فرقان به شهادت رسید. مدفن وی در حرم حضرت معصومه (س) در قم است.
  1. مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که از ارکان نظام بود و در طول سال های حیات خود، مسئولیت های مختلفی را از ریاست جمهوری تا ریاست مجمع تشخیص مصحلت نظام بر عهده گرفته بود. وی دو بار مورد سوء قصد قرار گرفت و در نوزدهم دی ماه سال ۹۵ به دیدار حق شتافت.
  1. امام خمینی (س) پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در تاریخ دهم اسفند ماه به قم بازگشت و حدود یک سال در قم ماند و به هنگام ترور آیت الله هاشمی در آنجا ساکن بود.
  1. در روز دوازدهم بهمن ماه سال ۷۲ و در جشن های دهه فجر به هنگام سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر امام خمینی (س) تیراندازی ای به سمت جایگاه صورت گرفت اما به دلیل دوری شلیک های صورت گرفته از جایگاه، ترور ناکام ماند.
  1. برگرفته از خاطره نقل شده از حجت الاسلام و المسلمین سید سراج الدین موسوی که مسئولیت حفاظت جماران را بر عهده داشت (که البته بعد از رحلت امام، وی مسئولیت زیادی در این امر نداشت اما سید احمد آقا خمینی او را مورد خطاب قرار داده بود.) در کتاب یادگار سپیده.