پیگیری جدی و عالمانه احیای دریاچه ارومیه/ اجرای ضوابط جدید در راستای استحصال معادن توام با حفاظت محیط زیست
پیگیری جدی و عالمانه احیای دریاچه ارومیه/ اجرای ضوابط جدید در راستای استحصال معادن توام با حفاظت محیط زیست
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه جایگاه ستاد احیای دریاچه ارومیه نباید تنزل پیدا کند‌، گفت: اهتمام جدی برای اتمام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای اطراف دریاچه ضروری است تا شاهد تزریق منابع آب جدید به پیکره دریاچه باشیم.

به گزارش قلم پرس، عابدین خرّم در نشستی با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خواستار پیگیری و نظارت جدی بر عملکرد دستگاه‌های مسئول در این حوزه شد و گفت: تکمیل پروژه‌های تصفیه‌خانه در آذربایجان ‌شرقی به صورت موکد پیگیری می‌شود و لازم است در زمینه تامین اعتبارات به این پروژه‌ها توجه ویژه صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌هایی مانند پالایشگاه و پتروشیمی تبریز به سمت بازچرخانی آب رفته‌اند و همچنین برنامه‌ریزی منسجمی اجرا می‌شود تا چاه‌های غیرمجاز کنترل و بخش عمده‌ای از آنها متوقف شود.

خرّم ادامه داد: در زمینه اصلاح الگوی کشت نیز اقدامات موثری انجام شده است؛ به عنوان مثال در شبستر، زعفران جایگزین دیگر محصولات شده تا آب کمتری استفاده شود و در ایلخچی به جای سیب‌زمینی و پیاز، پسته بارگذاری خواهد شد.

وی افزود: یکی از راه‌های مدیریت منابع آب، احیای قنات‌هاست تا از هدررفت آب جلوگیری شود؛ در این زمینه هم اقدامات موثری آغاز شده است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه توسعه معادن و صنایع با محیط زیست گره خورده است، گفت: یکی از سیاست‌های کلی نظام و توصیه‌های اکید مقام معظم رهبری، جایگزینی معادن با نفت است؛ لذا باید برای تصمیم‌گیری در این حوزه به واقعیت‌های موجود توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در مسیر تولید مانع ایجاد کرد، گفت: وضعیت استحصال در تعدادی از معادن استان مطلوب نیست و نیاز است برای توسعه معادن استان یک کار تخصصی در محیط زیست انجام بگیرد تا هم تولید متوقف نشود و هم منابع طبیعی آسیب نبیند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم در این نشست از تلاش‌ها و پیگیری‌های مدیریت ارشد آذربایجان ‌شرقی در حوزه محیط زیست و مدیریت منابع آب قدردانی کرد و گفت: نقشه راه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به صورت عالمانه پیگیری می‌شود و نقش استان آذربایجان ‌شرقی در این زمینه بسیار موثر است.

علی سلاجقه با اشاره به اینکه آیین نامه جدید بهره‌برداری از معادن به زودی ابلاغ می‌شود، گفت: باید روش‌های پیشرفته و دانش‌بنیان برای استحصال معادن به‌کارگیری شود و معادن و پروژه‌های مهم خود را با این روش‌ها سازگار کنند.

وی افزود: به شدت پیگیر هستیم تا صنایع به تعهدات خود درخصوص فیلتراسیون عمل کنند و از روش‌های روزآمد و پیش‌رونده و حفاظت کننده محیط زیست استفاده کنند.

سلاجقه با بیان اینکه ضوابط جدید استقرار و استحصال در راستای این است که هم تولید انجام گیرد و هم محیط زیست حفظ شود، افزود: باید یک ارتباط معقول بین بهره‌برداری و محیط زیست برقرار شود.

انتهای پیام/