پیوند آذربایجان با اسلام و انقلاب، پیوند جاودانه و استوار جان است با جانان / آذربایجان شرقی سالم‌ترین استان کشور
پیوند آذربایجان با اسلام و انقلاب، پیوند جاودانه و استوار جان است با جانان / آذربایجان شرقی سالم‌ترین استان کشور
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان پیوندی دیرینه با ایران و انقلاب دارند، افزود: آذربایجان، همواره در گذر تاریخ و در فوران بحران‌ها و رویدادها، آذری تابان در جان ایران بوده و به آن گرما و روشنایی بخشیده است.

محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای اداری استان با حضور رئیس جمهور، اظهار داشت: آذربایجان همواره در گذار تاریخ و در فوران بحران ها و رویدادها آذری تابان در جان ایران بوده و به آن گرما و روشننی بخشیده است،  این سرزمین ادب، هنر و دانش، با مؤلفه‌های فرهنگی و مشخصه‌های قومی خود، با فرهنگ دینی و ملی کشورمان عجین شده و در هیچ لحظه‌ای از تاریخ، هرگز از ایران و اسلام جدا نبوده است؛ پیوند آذربایجان با اسلام و انقلاب، پیوند جاودانه و استوار جان است با جانان.

وی تصریح کرد: آن‌چه در نگاه اول از تورق در گلستان پر نقش و نگار کتاب آذربایجان در دل و جان خواننده می‌نشیند عشقی زلال و پاک به ساحت ایران عزیز و انقلاب شکوهمند اسلامی است که فقط یک نمونه از باران احساس‌های مهمان‌نوازانه مردم این دیار را می‌توان در استقبال شکوهمند از رهبر معظم انقلاب در  ۵مرداد سال ۱۳۷۲ مشاهده کرد.

پورمحمدی افزود: اینک نیز همان شور و شوق در استقبال از کاروان دولت تدبیر و امید دیده می‌شود و این احساس ارادتی است پاک که گوهرهای ناب آن، در جان وطن تلالو می‌یابد و روزنه‌ای از نور و معرفت در برابر آینده میهن می‌گشاید.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در این مرحله حساس از تاریخ میهن پاک که دست اجانب از هر سو به کشورمان دراز شده است، دولت با سیاست متین و استوار تشنج‌زدایی و دفع توطئه ایران‌هراسی، درس وفای به عهد و عمل به میثاق را به جامعه جهانی آموزش می‌دهد.

وی اظهار داشت: در عرصه داخلی به‌رغم برخی مشکلات، دولت به عهد خود با ملت پای‌بند است که یک نمونه بارز آن، حیات دوباره نگین آذربایجان یعنی دریاچه ارومیه است که قدردان عنایات ویژه رئیس جمهور محترم و تلاش‌های دولت در این راستا هستیم.

پورمحمدی افزود: یقین دارم میوه صبر دولت و ملت، رفاه و آسایش و توسعه ایران عزیز خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آذربایجان شرقی، با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک خود پاک‌ترین و سالم‌ترین و امن ترین استان کشور است، افزود: بسیاری از موفقیت‌های استان در بخش‌های مختلف، مرهون زحمات و تلاش‌های نماینده ولی فقیه در استان و تعامل و هماهنگی بسیار خوب دستگاه‌های استانی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته، آن‌چنان که باید این ظرفیت‌ها مورد توجه قرار نگرفته و انتظار داریم با توجه به قرار گرفتن یک درصد معادن مس دنیا در این استان، دولت محترم تاکید ویژه‌ای بر این موضوع داشته باشد.

پورمحمدی عنوان کرد: سال‌هاست که تولیدات مس سونگون صادر می‌شود اما عایدات خاصی نصیب استان نمی‌شود، بنابراین انتظار داریم دستور احداث کارخانه ذوب در مجتمع مس سونگون ورزقان توسط رئیس جمهور محترم صادر شود.

پورمحمدی در ادامه، نفلین‌سینیت سراب را از دیگر پروژه‌های مهم و حیاتی استان قلمداد کرد و افزود: به‌رغم وجود پنج میلیارد تن ذخیره کشف شده در این مجموعه، آلومینای مورد نیاز صنایع دفاعی و خودروسازی از خارج وارد می‌شود.

وی افزود: این طرح یک طرح بسیار مناسب و اقتصادی است و با بهره‌برداری کامل از آن، شاهد ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۰ هزار نفر خواهیم بود.

پورمحمدی با اشاره به پایین بودن نرخ بیکاری استان در مقایسه با نرخ کشوری، ابراز کرد: دلیل این امر، سخت‌کوشی مردم و مهاجرت آنان برای یافتن کار در دیگر مناطق است؛ به جرات می توان گفت که مردمان هیچ استانی به اندازه آذربایجان شرقی در جای جای ایران اسلامی و در بخش های مختلف مشغول کار نیستند.

وی با اشاره به افتتاح پروژه خط انتقال آب ارس به شبستر و دشت تبریز توسط رئیس جمهور، تصریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، آب مورد نیاز بیش از ۲۰ شهر و بیش از ۱۲۰ روستا تامین شده و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال به سمت دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.

پورمحمدی با بیان اینکه تبریز در سال های گذشته، پل ارتباطی شرق و غرب بوده است ولی در گذر زمان این مزیت خود را از دست داده است، افزود: فاز اول راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر آماده افتتاح است و در هفته دولت سال جاری افتتاح می‌شود.

پورمحمدی همچنین با اشاره به قرار گرفتن دو قطعه از آزادراه تبریز- بازرگان در استان آذربایجان شرقی، تصریح کرد: برای تکمیل فاز یک این پروژه و آغاز عملیات اجرایی قطعه دوم نیازمند ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که امیدواریم این مبلغ با دستور رئیس جمهور تامین شود.