پیش‌بینی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت‌های زلزله
پیش‌بینی ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت‌های زلزله
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به توانمندی اجرایی کشور درمواجهه با زلزله و حوادث غیرمترقبه، گفت: با وجود همه محدودیت ها و مشکلات ایران از توانمندی خوبی در مواجهه با این گونه حوادث برخوردار است به گونه ای که می تواند آن را به عنوان دانش و تجربه ای موفق به دنیا ارائه دهد.

اسحاق جهانگیری در جمع مردم روستای زلزله‌زده تیرشاب از توابع شهرستان سراب، با اشاره به اینکه در زلزله استان کرمانشاه حدود ۱۰ هزار مصدوم ظرف مدت کوتاهی از روستاهای اطراف و شهرهای مختلف به مراکز درمانی منتقل شدند، خاطر نشان کرد: آواربرداری و کمک رسانی نیز در ظرف مدت کوتاهی به بهترین نحو ممکن به انجام رسید.

وی همچنین با اشاره به زلزله استان آذربایجان شرقی که بامداد جمعه اتفاق افتاد افزود: یکشنبه صبح یعنی دو روز پس از وقوع زلزله هیئت دولت مصوبه ای را در خصوص کمک رسانی به مناطق زلزله زده به تصویب رساند و پیش بینی های لازم را برای تامین اعتبار انجام داد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بر خلاف تصور عده ای که فکر می کردند دولت به دلیل محدودیت های بودجه و پایین بودن درآمدهای نفتی محدودیت هایی را نسبت به حوادث گذشته اعمال خواهد کرد، اما دولت با وجود همه این محدودیت ها برای آذربایجان شرقی نیز دقیقاً‌ مانند دوره های گذشته که تحریم وجود نداشت و درآمدها نیز کافی بود عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۱۱ میلیارد تومان بودجه دولتی و ۲۱۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای کمک به مناطق زلزله زده پیش بینی شده است خاطر نشان کرد: پیش بینی های لازم هم برای دوره کوتاه مدت، هم برای دوره میان مدت و هم برای ساخت مسکن دائم زلزله زدگان انجام شده است.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: توان اجرایی کشور نشان می دهد که دولت قادر است در برابر حوادث بزرگ به موقع تصمیم گیری کند و پیش بینی های لازم را برای کمک به مصدومین و آسیب دیدگان انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که همه نهادها و دستگاه های کشور نیز همدل و هماهنگ پای حوادثی که برای ملت ایجاد می شود ایستاده اند، تصریح کرد: نیروهای مسلح،‌ ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، هلال احمر، ستاد بحران، مدیران استانی و نمایندگان مردم همه و همه در صحنه حضور داشتند و اگر هم اختلاف نظری وجود داشته باشد، در زمان حوادث همه به صورت یک دل و هماهنگ به دنبال کمک به مردم و کاهش آلام آسیب دیدگان هستند.

وی با اشاره به این که استان آذربایجان شرقی استانی سردسیر است گفت: اطمینان داشته باشید که دولت راهکارها و روش هایی را به کار خواهد گرفت تا هیچ دغدغه ای برای آغاز فصل سرما وجود نداشته باشد.

دکتر جهانگیری افزود: دولت برای اسکان مردم زلزله زده برنامه ریزی های دقیقی دارد و یکی از راهکارها این است که مردم می توانند در نزدیک ترین منطقه مسکونی خود با هزینه دولت واحدی را برای اسکان کوتاه مدت اجاره کنند و دولت مسئولیت هزینه و اعتبارات آن را پذیرفته است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اگر هم افرادی بخواهند در منطقه مسکونی خود حضور داشته باشند، بنیاد مسکن واحدهایی را به صورت ضربتی ظرف دو سه روز مستقر خواهد کرد تا این افراد بتوانند در این واحدها اسکان پیدا کنند.

وی از اعطای وام معیشتی و تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۳ تا ۴ درصد به آسیب دیدگان زلزله خبر داد و گفت: برای دوره ساخت و ساز و بازسازی نیز دولت رقمی را به عنوان بلاعوض و رقمی را نیز به عنوان تسهیلات به مردم آسیب دیده در مناطق زلزله زده پرداخت می کند و هر یک از نهادها نیز آمادگی خود را برای کمک اعلام کرده اند که به عنوان نمونه بنیاد مسکن متعهد شده که سیمان مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار قرار دهد.

دکتر جهانگیری با تسلیت به کسانی که عزیزان خود را در حادثه زلزله از دست داده اند و با آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای مصدومین این حادثه گفت: به همت خود مردم و مسئولین امیدوارم حداکثر تا تیر ماه سال آینده همه واحدهای روستایی آسیب دیده بهتر از گذشته ساخته شود و کمک های بلاعوضی نیز در حد توان دولت برای بازسازی دامداری ها و مرگ و میر احشام آسیب دیده پرداخت خواهد شد.