پیش‌بینی تولید ۷۴۲ هزار تن گندم در آذربایجان‌‎شرقی
پیش‌بینی تولید ۷۴۲ هزار تن گندم در آذربایجان‌‎شرقی

[ad_1] مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از پیش‌بینی تولید ۷۴۲ هزار تن گندم در استان خبر داد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، جلال رحیم‌زاده امروز در جلسه ستاد زراعت استان با اشاره به چالش‌های بخش زراعت استان، اظهار کرد: برنامه ابلاغی برای سطح زیر کشت گندم استان در سال زراعی جاری برابر ۴۵۷ هزار […]

[ad_1]


مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از پیش‌بینی تولید ۷۴۲ هزار تن گندم در استان خبر داد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، جلال رحیم‌زاده امروز در جلسه ستاد زراعت استان با اشاره به چالش‌های بخش زراعت استان، اظهار کرد: برنامه ابلاغی برای سطح زیر کشت گندم استان در سال زراعی جاری برابر ۴۵۷ هزار و ۲۰۰ هکتار آبی و دیم بوده که پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۷۴۱ هزار و ۸۳۵ تن گندم از این مزارع برداشت شود.

وی گفت: در ۲۵ درصد از مزارع استان، جاکشتی و کشت پی در پی غلات و در نتیجه عدم رعایت تناوب اصولی وجود داشته و اغلب غلات‌کاران از بذور خودمصرفی به جای بذور اصلاح شده استفاده می‌کنند.

رحیم‌زاده ادامه داد: عدم استفاده کافی از کودهای فسفاته و پتاسه در بیشتر مزارع غلات نیز یکی از چالش‌های بخش زراعت استان است که پیش‌بینی می‌شود با کاهش قیمت این کودها در سال‌جاری بتوانیم شاهد افزایش مصرف و به دنبال آن، افزایش تولید محصول باشیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی و کشت مستقیم و استفاده از خاکورزهای مناسب، افزود: اکثر خاک‌های مزارع استان کمبود مواد آلی داشته و تراکم کشت غلات نیز در برخی از شهرستان‌های استان رعایت نمی‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری بیماری‌های غلات به خصوص زنگ زرد گندم که مورد بی‌توجهی کشاورزان استان قرار گرفته است، ادامه داد: ارقام مناسب گندم که متناسب با شرایط هر منطقه باشد، در نقاط مختلفی از استان نیاز بوده و لازم است تا یک فرد محقق اصلاح‌گر جهت به‌نژادی و تامین ارقام مقاوم به کم آبی به کار گرفته شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: اشتیاق برای تولید بیشتر گندم در سال‌جاری و به خصوص بارندگی‌های بسیاری که طی روزهای گذشته در بخش شمالی استان رخ داده نیز نباید موضوع مهم مبارزه با آفات و علف‌های هرز را به باد فراموشی ببرد و باید در این زمینه کشاورزان نسبت به رصد و پایش مزارع خود اقدام و دقت کافی داشته باشند.

انتهای پیام/س


[ad_2]