پیشنهاد پوشاندن نمک‌های اطراف دریاچه ارومیه با قیر سبز/ تولید ۳۵۰ هزار تن در سال قیر تبریز/ صادرات ۵ هزارقیر از تبریز
پیشنهاد پوشاندن نمک‌های اطراف دریاچه ارومیه با قیر سبز/ تولید ۳۵۰ هزار تن در سال قیر تبریز/ صادرات ۵ هزارقیر از تبریز

سرپرست کارخانه قیر سازی شرکت نفت پاسارگاد در تبریز گفت: ظرفیت تولید واحد قیر سازی تبریز ۳۵۰ هزار تن در سال است، علاوه بر تأمین تولید داخلی مازاد تولیدات واحد تبریز به اکثر کشورهای منطقه همچون ترکیه، گرجستان و ارمنستان و از طریق پایانه بندرعباس و امام خمینی (ره) به کشور چین و هند و […]

سرپرست کارخانه قیر سازی شرکت نفت پاسارگاد در تبریز گفت: ظرفیت تولید واحد قیر سازی تبریز ۳۵۰ هزار تن در سال است، علاوه بر تأمین تولید داخلی مازاد تولیدات واحد تبریز به اکثر کشورهای منطقه همچون ترکیه، گرجستان و ارمنستان و از طریق پایانه بندرعباس و امام خمینی (ره) به کشور چین و هند و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌شود.

به گزارش قلم پرس، علیرضا اسدنژاد عصر امروز  در نشست با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی بابیان اینکه شرکت نفت پاسارگاد سال ۸۱ در راستای برخی از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری با به تصویب دولت واحدهای قیر سازی پالایشگاه‌های کشور به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور واگذار شود، اظهار داشت: در ین راستا پالایشگاه‌های تبریز، تهران، شیراز، بندرعباس، آبادان، اراک به شرکت نفت پاسارگاد به این دو سازمان واگذار شد.

وی افزود: برای اداره این ۶ واحد قیر سازی سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور در تیرماه سال ۸۲ شرکت نفت پاسارگاد را تأسیس شد.

سرپرست کارخانه قیر سازی شرکت نفت پاسارگاد در تبریز، اضافه کرد: طراحی کارخانه قیر سازی تبریز در سال ۵۳ توسط شرکت UOP و احداث آن توسط یک شرکت ایتالیایی انجام‌شده و پس از واگذاری همه تأسیسات و مخازن ذخیره و فروش با خوراک روزانه ۸۳۳ تن در روز به شرکت نفت پاسارگاد واگذارشده است.

وی ادامه داد: پس از واگذاری واحد تبریز توسط شرکت نوسازی شد که تنها نمونه‌ای از آن به‌روزرسانی اتاق کنترل بود به‌طوری‌که اتاق کنترل قبلی قابل‌استفاده نبود و پس‌ از آن آزمایشگاه کنترل کیفیت به‌روزرسانی شد.

اسدنژاد بیان کرد: درگذشته برای محصول قیر شاخص‌های استانداردی وجود نداشت اما پس از تأسیس شرکت  با همکاری اداره کل استاندارد برای قیر استانداردهایی تدوین شد که از سال ۸۲ جزو استانداردهای اجباری بوده و بر این اساس جزو واحدهای منتخب در حوزه استاندارد بوده‌ایم و در سال  جاری نیز تنها واحد قیر سازی در آذربایجان شرقی هستیم که به‌عنوان واحد نمونه کیفی انتخاب‌شده است.

وی بابیان اینکه شرکت نفت پاسارگاد اداره ۶ واحد قیر سازی تبریز، تهران، شیراز، بندرعباس، آبادان، اراک با ظرفیت تولید ۳ میلیون تن در سال را بر عهده درد. خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید واحد قیرسازی تبریز ۳۵۰ هزار تن در سال است، علاوه بر تأمین تولید داخلی مازاد تولیدات واحد تبریز به اکثر کشورهای منطقه همچون ترکیه، گرجستان و ارمنستان و از طریق پایانه بندرعباس و امام خمینی به کشور چین و هند و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌شود.

سرپرست کارخانه قیر سازی شرکت نفت پاسارگاد در تبریز افزود: از سال ۹۰ بر اساس سیاست دولت وقت مجوزهایی برای ایجاد واحدهای خصوصی قیر سازی صادر شد، اما نفت پاسارگاد تنها واحد قیر سازی دولتی در کشور بوده همیشه کیفیت را سرلوحه کارهای خود قرار داده‌ایم و در راستای حفظ و صیانت از سرمایه‌های کشور قدم برداشته‌ایم.

وی بابیان اینکه با توجه به  اقدامات انجام‌شده شرکت نفت پاسارگاد واحد قیر سازی تبریز به‌عنوان صادرکننده برتر در منطقه آزاد شناخته‌شده است، گفت: همه استانداردهایی که درزمینهٔ تولید قیر بوده رعایت شده و هرسال به‌عنوان مسئول کنترل کیفی برتر استان انتخاب‌شده است.

اسدنژاد بیان کرد: با توجه به اینکه خوراک واحد قیر سازی تبریز از طریق لوله اختصاصی تأمین می‌شود و به‌هیچ‌عنوان به خاطر مسائل فنی امکان استفاده از دیگر خوراک‌ها وجود ندارد، کیفیت قیر این شرکت بسیار مرغوب و موردپسند بوده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی واحدهای خصوصی از مواد نامرغوب و ناخالصی‌هایی چون پودر سنگ استفاده می‌کنند، اگر شهرداری‌ها و ادارات راه و شهرسازی از قیر استاندارد استفاده کنند به‌هیچ‌عنوان مشکلی در خصوص تخریب زودهنگام آسفالت‌ها نخواهند داشت.

سرپرست کارخانه قیر سازی شرکت نفت پاسارگاد در تبریز بیان کرد: مخازن شرکت در کل کشور پر بوده و آماده عرضه است و توانایی ظرفیت ۱۶۰ هزار تن ذخیره‌سازی در کل کشور را دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال جاری به دلیل تأمین نیاز داخل کشور و تولید کم میزان صادرات پایین بوده به‌طوری‌که تا به امروز نزدیک ۵ هزار تن صادرات انجام‌شده و البته در سال ۹۲ و ۹۳ حدود ۵۰ هزار تن صادرات انجام‌شده است.

اسدنژاد تأکید کرد: تمام حساب‌های واحد ازجمله خریدوفروش و عرضه از طریق بورس انجام می‌شود و بر همین اساس شفاف و قابل نظارت است.

وی در ادامه با بیان اینکه یک نوع قیر محلول وجود دارد که یکصد سال پیش اختراع شده و به لحاظ زیست محیطی آلاینده است ، گفت: این محصول ۳۰ سال پیش  در دنیا استفاده از این نوع قیر ممنوع شده اما هنوز در کشو ما استفاده است.

سرپرست کارخانه قیر سازی شرکت نفت پاسارگاد در تبریز خاطرنشان کرد: برای منسوخ کردن قیر محلول که متشکل از نفت و قیر بوده ۹ کارخانه قیر سبز که آمیزه ای از آب و قیر است در همه جای کشور احداث کردیم اما یک کیلو هم از ما خرید نکردند.

وی تاکید کرد: در راستای فروش قیر سبز مکاتبات زیادی کردیم اما توجهی نکردند و بعد هم در از حفظ محیط زیست حرف می زند، در حالی که نفت یک سرمایه ملی بوده و بیهوده وارد خاک و هوا می شود و در عین حال آلودگی ایجاد می کند.

اسدنژاد بیان کرد: متاسفانه برخی دستگاه ها از قیر محلول استاندارد هم استفاده نمی کنند و خودشان به صورت غیر استاندارد قیر و نفت را مخلوط می کنند.

وی اضافه کرد: حتی در راستای پیشگیری از بروز گرد و غبار نمک در دریاچه ارومیه پیشنهاد دادیم از قیر سبز یا به نوعی قیرآبه برای پوشاندن نمک‌های اطراف دریاچه استفاده کنند اما هیچ کس توجه نکرد.