پیشرفت اندیشه و علم با کتاب و کتابخوانی میسر می‌شود/مطالعه و کتاب موجب بروز رفتار منطقی در کودک و نوجوان می شود
پیشرفت اندیشه و علم با کتاب و کتابخوانی میسر می‌شود/مطالعه و کتاب موجب بروز رفتار منطقی در کودک و نوجوان می شود

جشن کتاب و کتابخوانی با حضور مجید عمیق نویسنده و مترجم حوزه کتاب کودک و نوجوان و دوستداران کتاب، در قالب تجلیل از کتابخوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در محل مجتمع تبریز برگزار شد. به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان […]

جشن کتاب و کتابخوانی با حضور مجید عمیق نویسنده و مترجم حوزه کتاب کودک و نوجوان و دوستداران کتاب، در قالب تجلیل از کتابخوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در محل مجتمع تبریز برگزار شد.
به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی، هادی یوسف زاده در این جشن گفت: هدف از برپایی این مراسم در محل عرضه محصولات فرهنگی کانون آشنایی هر چه بیشتر کودکان با محصولات کانون و ایجاد فضایی صمیمی میان کودکان و نویسندگان به صورت ارتباط چشم در چشم نویسنده با مخاطبان کودک و نوجوان است.
مدیر کل کانون پرورش فکری استان افزود: این جشن در ۱۳ استان در سراسر کشور در حال برگزاری است و همزمان با اجرای این برنامه در تمامی مراکز کانون برنامه‌های متنوعی با هدف آشنایی اعضا با مقوله ادبیات کودک و نوجوان برای مخاطبان تدارک دیده شده است.
وی اضافه کرد: در این جشن نویسندگان کتاب کودک و نوجوان در استان‌ها حاضر شده تا با مخاطبان دیدار صمیمی داشته باشند و حضور مجید عمیق در کانون پرورش فکری استان بسیار جای خرسندی است.
یوسف‌زاده با بیان اینکه کودکان سرمایه‌های کانون هستند، گفت: در سایه حضور آنها است که ما اینجا هستیم و برای آنها کارهای فرهنگی انجام می‌دهیم، لذا باید قدر این سرمایه‌ها را بدانیم و ارج نهیم.
یوسف‌زاده افزود: امروزه وجه تمایز تمام جوامع بشری میزان پیشرفت اندیشه و علم است که این مهم با کتاب و کتابخوانی میسر می‌شود.

 

مطالعه و کتاب موجب انجام رفتار منطقی در کودک و نوجوان می شود

در ادامه این آیین مجید عمیق، نویسنده و مترجم کشوری در حوزه کتاب کودک و نوجوان به بیان مطالبی پرداخت و گفت: کودک که بودم علاقه زیادی به خواندن کتاب داشتم و با وجود مشکلات مالی زیاد کتاب کرایه می‌کردم و آنها را مطالعه می‌کردم و از آن کتاب‌ها مطالبی را اقتباس کرده و به صورت کتابچه در می‌آوردم و نوشته‌هایم را برای مطالعه به هم کلاسی‌ها می‌دادم.
این نویسنده کودک ادامه داد: با بیان این مطالب می‌خواهم اهمیت کتابخوانی را به کودکان و نوجوانان بیان کنم.
عمیق، کتاب‌خوانی را برای کودکان و نوجوانان موثر دانست و افزود: مطالعه و کتاب باعث می‌شود تا کودک و نوجوان با دوستان خود منطقی حرف بزند، رفتار منطقی و سخنان منطقی بر زبان جاری سازد و نیز باعث قوی شدن نگارش و املا و به تبع آن موجب بوجود آمدن آثار ادبی موفق توسط کودک می‌شود و همچنین درک بهتر و عمیق‌تری از محیط پیرامون خود و جهان را برای کودکان و نوجوانان میسر می‌سازد.
وی در ادامه از مرحوم مهدی آذریزدی یاد کرد و گفت: آذر یزدی در اوایل به کارهای متفرقه مشغول بوده و با توجه به قرار گرفتن در یک محیط فرهنگی چاپخانه که علاقه شدید هم به کتاب و مطالعه داشت، باعث انگیزش مضاعف و شکوفا شدن وی در مسیر نوشتن گردید.
وی در ادامه مطالعه و کتابخوانی را غذای روح عنوان کرد و ادامه داد: به همین خاطر است که تدریس روح مرا ارضا نکرده و قدم در مسیر ترجمه و نویسندگی گذاشته‌ام.
عمیق با اشاره به اینکه کودکان دیروز از وسایل و تکنولوژی امروزی بی‌بهره بودند، علاقه کودکان هم‌ نسل خودش را به مطالعه بسیار بیشتر از بچه‌های امروزی دانست. او برای مخاطبان از خاطرات کودکی خودش گفت و علاقه‌اش به مطالعه در آن دوران را با وجود امکانات کم مالی، بسیار زیاد توصیف کرد.
وی در پایان از اعضا خواست: حتما ساعاتی از شبانه‌روز را به دور از تکنولوژی و تنها با کتاب بگذرانند و با این شیوه اطلاعات خود را گسترش دهند.
لازم به ذکر است، مجید عمیق ششم مهرماه ۱۳۳۲ در تبریز به دنیا آمد و در سال ۶۰ وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گردید و در سال ۶۴ اولین کتاب ترجمه خود را با عنوان ” جغد و دارکوب” نوشته برایان ویلد اسمیت منتشر کرد.
مجید عمیق ۳۵ سال هست که برای کودکان مطلب می نویسد و بیش از۵۰۰ عنوان کتاب در دو شاخه داستان و علمی در زمینه های شیمی، علوم، زیست‌شناسی و … تالیف یا ترجمه کرده است.
گفتنی است، ویژه‌برنامه جشن کتابخوانی همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان مصادف با سال روز وفات مهدی آذریزدی می‌باشد که در محل عرضه محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در مرکز مجتمع کانون تبریز برگزار شد و در ادامه در یک فضای بسیار صمیمی به پرسش و پاسخ کودکان و دغدغه‌های آنان در امر نوشتن و چگونگی ترجمه پاسخ داده شد و به عنوان یادبود و تشویق کودکان به امر کتابخوانی، کتاب‌هایی از همین نویسنده و مترجم امضا و به حاضرین اهدا شد.