پشت پرده اقدام تروریستی کابل/آیا هدف انفجار کابل، سفارت ایران بود؟
پشت پرده اقدام تروریستی کابل/آیا هدف انفجار کابل، سفارت ایران بود؟

اقدام تروریستی امروز کابل را می‌توان نتیجه عدم برخورد قاطع با تروریسم و ادامه حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای منطقه از گروه‌های افراطی خواند و در همین راستا ضرورت مقابله با این پدیده و ریشه‌های افراطی‌گری بیش از پیش احساس می‌شود. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، ساعت ۸:۳۰ صبح امروز (چهارشنبه) […]

اقدام تروریستی امروز کابل را می‌توان نتیجه عدم برخورد قاطع با تروریسم و ادامه حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای منطقه از گروه‌های افراطی خواند و در همین راستا ضرورت مقابله با این پدیده و ریشه‌های افراطی‌گری بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، ساعت ۸:۳۰ صبح امروز (چهارشنبه) مرکز دیپلمات نشین کابل (منطقه وزیر اکبرخان) و در نزدیکی سفارت آلمان در این شهر هدف حمله‌ای انتحاری قرار گرفت که تا لحظه انتشار این گزارش آمارهای مختلفی از تلفات این اقدام تروریستی مخابره شده و برخی خبرها حاکی از کشته شدن یکصد نفر و مجروح شدن قریب به ۴۰۰ نفر است.

براساس گزارش مقام‌های امنیتی، مواد منفجره در یک تانکر آب جاسازی شده و در پی این انفجار گودالی در حدود ۷ متر ایجاد شده است.

تا زمان تهیه این گزارش، هیچکس مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده نگرفته و طالبان نیز هرگونه دخالت در این انفجار را رد کرده است.

بر اثر شدت این انفجار خسارات مالی فراوانی به برخی از سفارتخانه‌ها از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل وارد شد و برخی تحلیل‌هایی بیان شد که هدف این اقدام تروریستی سفارت ایران در کابل بوده است. در همین زمینه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با رد این تحلیل‌ها عنوان کرد که در پی این اقدام به هیچ یک از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در کابل آسیبی وارد نشده و فقط ساختمان سفارت ایران در کابل خسارت دیده است. 

لازم به ذکر است قاسمی پس از این اقدام تروریستی در اظهارنظری این حمله انتحاری را به شدت محکوم و با دولت و ملت افغانستان ابراز همدری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد هر گونه توسل به خشونت و رسیدن به اهداف با کشتار ابراز امیدواری کرد که ابتکارات سیاسی و گفت‌وگوها بین گروه ‌های افغان بدون دخالت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه که متهم به تجهیز و تسلیح گروه‌های افراطی و تروریستی هستند، سدی در برابر  این اقدامات وسازوکاری برای جلوگیری از تکرار این قبیل اقدامات نابخشودنی و ضد بشری که کشور افغانستان و ثبات و امنیت آن را هدف قرار داده است، شود.

قاسمی همچنین عنوان کرد: حملات تروریستی در هر کجا و از جانب هر گروه و تحت هر بهانه‌ای، اقدامی سبعانه و مذوم و مردود است و باید با شدت تمام محکوم و بدان پاسخ داده شود. اقدام انتحاری در کابل هشدار دیگری است که عدم برخورد قاطع با این پدیده شوم و ادامه حمایت برخی کشورها از حامیان این گروه‌های افراطی در منطقه طی هفته‌های اخیر موجب افزایش این نوع اقدامات بیرحمانه شده است و جا دارد تمامی کشورها و جوامع صلح طلب در خیزشی بزرگ موضوع افرط گرایی و ریشه‌های رشد و نمو آن و مروجین و حامیان آنها را با جدیت تمام مورد بررسی و توجه لازم قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره و همیشه در شرایط سخت و دشوار در کنار دولت و مردم مظلوم و بزرگ افغانستان خواهد بود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در اظهاراتی به دولت افغانستان و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و افزود: این مسئله نشان‌دهنده آن است که تروریسم تکفیری مرز نمی‌شناسد و هر روز قربانی می‌گیرد که کشورهای منطقه باید هر چه سریع‌تر به جای اینکه سراغ بیگانگان بروند، متحد شوند و با تروریسم تکفیری مقابله کنند که جمهوری اسلامی ایران در این مسیر بدون استثناء همراه همه کشورهای منطقه است و ما همواره کنار دوستان خود در کشور افغانستان بوده‌ایم و این روند را ادامه خواهیم داد.

به گزارش فارس، با اینکه برخی هدف این انفجار را دفتر امنیت ملی افغانستان و عده‌ای نیز کاروان خودروهای عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان خواندند، بعضی از کارشناسان این حمله را در راستای تحت الشعاع قرار دادن نشست بین‌المللی صلح افغانستان که قرار است دوشنبه هفته آینده در کابل و با حضور نمایندگان افغانستان، روسیه، چین، هند، پاکستان و ایران برگزار شود، می‌دانند.

البته روند رو به گسترش این گونه اقدامات تروریستی را نمی‌توان بی ارتباط با سیاست‌های غلط برخی کشورهای منطقه‌ و فرامنطقه‌ از جمله آمریکا ندانست و این گونه رخدادها حاصل روند رو به افزایش افراطی‌گری در منطقه است که با حمایت مالی و تجهیزاتی برخی کشورها روز به روز بر دامنه آن افزوده می‌شود.

افغانستان بعد از ۱۱ سپتامبر به کارزار برخی کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا تبدیل شده و این حضور نه تنها امنیت را برای این کشور به ارمغان نیاورده بلکه هر روز مردم این سرزمین شاهد عملیات‌های تروریستی در گوشه گوشه خاکشان هستند. آمریکایی‌ها به جای تامین امنیت، خودشان عامل کشتار مردم بیگناه افغانستان هستند که نمونه آخر آن را در استفاده از بمب مادر (قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای) علیه مردم این دیار شاهد بودیم.

در همین زمینه بهرام قاسمی با اشاره به استفاده از این بمب در افغانستان عنوان کرد: به اعتقاد ما این روش‌ها جز خشونت عایدی به همراه ندارد و کمکی به صلح، ثبات و امنیت در منطقه نخواهد کرد و به تشدید خشونت و درگیری و افراطی‌گری خواهد انجامید.

به گزارش فارس، کشورهای فرامنطقه‌ای و برخی از کشورهای منطقه باید این نکته را مدنظر قرار دهند که دخالت آنها در امور داخلی کشورهای منطقه و حمایت‌های بی چون و چرای آنها از گروه‌های ترورزیستی جز ناامنی و بی ثباتی حاصلی به همراه نخواهد داشت، همانگونه که اکنون در عراق، سوریه و یمن نیز شاهد آن هستیم.