پس از ۲۱ سال اتفاق می‌افتد/تکمیل پازل خط یک مترو تبریز با افتتاح ایستگاه قونقا
پس از ۲۱ سال اتفاق می‌افتد/تکمیل پازل خط یک مترو تبریز با افتتاح ایستگاه قونقا

[ad_1] شهردار تبریز از افتتاح و بهره‌برداری ایستگاه ۱۳ قطار شهری تبریز با برآورد هزینه ۲۵۰ میلیارد تومانی مصادف با میلاد باسعادت حضرت ولیعصر (عج) خبر داد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، یعقوب هوشیار عصر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ایستگاه قونقا به عنوان آخرین ایستگاه در دست تکمیل خط یک قطار شهری […]

[ad_1]


شهردار تبریز از افتتاح و بهره‌برداری ایستگاه ۱۳ قطار شهری تبریز با برآورد هزینه ۲۵۰ میلیارد تومانی مصادف با میلاد باسعادت حضرت ولیعصر (عج) خبر داد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، یعقوب هوشیار عصر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ایستگاه قونقا به عنوان آخرین ایستگاه در دست تکمیل خط یک قطار شهری تبریز، همزمان با میلاد باسعادت حضرت ولیعصر (عج) به بهره‌برداری می‌رسد.  

وی افزود: با بهره‌برداری از ایستگاه ۱۳ مترو، خط یک قطار شهری تبریز تکمیل شده و در تمام ایستگاه‌های ۱۸ گانه  این خط مسافرگیری انجام خواهد شد.  

هوشیار با اشاره به مشخصات ایستگاه قونقا خاطرنشان کرد: این ایستگاه با مساحت ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع، دارای سه طبقه (سکوی سوارشدن، تراز بلیت فروشی و چند منظوره تجاری) و شامل سه دسترسی (دو ورودی جنوبی و یک ورودی شمالی) و از نوع ایستگاه ساحلی است که به دلیل  مجاورت با آرامستان تاریخی گجیل معماری این ایستگاه بر اساس مکتب هنری آذربایجان طراحی و اجرا شده است.

خط یک مترو تبریز شامل ۱۸ ایستگاه است که از ایستگاه ائل گلی (مقابل هتل پارس) شروع شده و در ادامه از طریق راهنمایی، استاد شهریار، فلکه دانشگاه سپس در طول مسیر خیابان امام(ره) تا میدان ساعت و از میدان ساعت به سمت میدان کهن(سه راه امین) ادامه دارد. بعد از میدان کهن، قونقا، گازران، چهارراه لاله، میدان امام حسین، شهید باکری و نهایتا ایستگاه نور شهرک نور لاله به عنوان ایستگاه پایانی در نظر گرفته شده است.

ایستگاه شماره ۱۴ واقع در گازران در پنج آذر سال جاری به بهره برداری رسیده است که با این افتتاح تعداد ایستگاه های فعال نخستین خط مترو تبریز از ۱۷ عدد به ۱۸ عدد رسیده بود و از طرفی ایستگاه شماره ۱۳ قونقا همزمان با میلاد منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر(عج) در نیمه شعبان به افتتاح می رسد تا با عزم جدی مدیریت شهری در توسعه حمل‌ونقل عمومی پازل خط یک مترو تبریز پس از سال‌ها تکمیل شود.

خط یک قطار شهری تبریز که عملیات اجرایی آن از ۲۱ سال پیش آغاز شده سه فاز و  ۱۸ ایستگاه دارد که ۱۷ ایستگاه آن تکمیل و زیر بار ترافیکی رفته است و ایستگاه ۱۳ (قونقا)   که آخرین ایستگاه خط یک محسوب می‌شود، تا پایان بهمن  به بهره‌برداری می‌رسد.

خط یک متروی تبریز یکی از مسیرهای قطار شهری سیستم متروی تبریز می‌باشد. این مسیر دارای دو پایانه ائل‌گلی (در ابتدای مسیر) و نور (درانتهای مسیر) می‌باشد. این مسیر به طول ۱۷٫۲ کیلومتر، در سه فاز طراحی شده و شامل ۱۸ ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی است. هر یک از فازهای سه‌گانه خط اول قطار شهری تبریز، در قالب ۶ ایستگاه مطالعه و اجرا شده و فاصله ایستگاه‌ها از یکدیگر طبق استاندارهای جهانی، ۹۰۰ متر است. در حال حاضر این خط به طول ۱۷٫۲ کیلومتر در ۱۸ ایستگاه از ایستگاه متروی ائل‌گلی تا ایستگاه نور در حال بهره‌برداری است.

پایان پیام/


[ad_2]