پروسه ارتقای روابط ایران و انگلیس در حال تکمیل شدن است / FATF هیچ ربطی به برجام ندارد
پروسه ارتقای روابط ایران و انگلیس در حال تکمیل شدن است / FATF هیچ ربطی به برجام ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در دیدار وزیر کشور عمان با مقامات ایرانی بحثی مبتنی بر میانجی‌گری این کشور میان تهران ـ ریاض بر سر پیگیری حقوق ایرانیان فاجعه منا صورت نگرفته است. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر کشور عمان به […]

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در دیدار وزیر کشور عمان با مقامات ایرانی بحثی مبتنی بر میانجی‌گری این کشور میان تهران ـ ریاض بر سر پیگیری حقوق ایرانیان فاجعه منا صورت نگرفته است.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر کشور عمان به ایران و این‌که آیا این مقام عمانی بین تهران و ریاض در رابطه با پیگیری حقوق ایرانیان در فاجعه منا میانجی‌گری کرده است گفت: تصور ما این است که در سفر انجام شده بحثی در این ارتباط و میانجی‌گری انجام نشده است و آن‌چه مورد بررسی قرار گرفته مسایل منطقه‌یی و بین‌المللی بوده است.

وی درباره اخبار مربوط به گروه مالی بین‌المللی (FATF) مطرح می‌شود تصریح کرد که FATF هیچ ربطی به برجام ندارد و ما از بابت آن هیچ مشکل و نگرانی نداریم و از سال‌ها قبل مطرح بوده است. برخی ایرادات و ایجاد نگرانی‌ها بی‌مورد است و ما آن‌را رد می‌کنیم. برخی اطلاعات و برداشت‌ها غلط است. البته برخی نگرانی‌ها از روی حسن نیت است و ما هم آن‌را درک می‌کنیم. این مقرارت علیه گروه‌های تروریستی شناسنامه‌دار پلید و کودک‌کش مانند داعش، القاعده، النصره و … است. ما حزب‌الله را افتخار لبنان و جهان اسلام می‌دانیم.

به گزارش ایسنا، گروه ویژه اقدام مالی FATF یک سازمان دولتی است که در سال ۱۹۸۹ با ابتکار گروه کشورهای پیشرفته هفت (G7) با توجه به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی تأسیس شده است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به عمل در مبارزه با تأمین مالی تروریسم گسترش یافت.

گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی همواره یک لیست سیاه از کشورهایی که مقررات مالی و پول‌شویی نگران کننده‌ای دارند منتشر می‌کنند. در آخرین لیست منتشر شده رتبه ایران یک درجه ارتقاء یافت و بالاتر از کره شمالی قرار گرفت.

پیمان مودت پس از تصویب نهایی مجلس امضا می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در بخشی از صحبت‌های خود در نشست مطبوعاتی‌اش با خبرنگاران گفت: امضای پیمان مودت توسط وزیر خارجه به دلیل این که فرآیند داخلی این پیمان در داخل کشور هنوز به طور کامل انجام نشده است به تاخیر افتاد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بهرام قاسمی در مورد سفر وزیر خارجه به لائوس جهت امضای پیمان مودت گفت: تصور ما این بود که این امکان وجود دارد که در حاشیه اجلاس آسه‌آن در روز سه‌شنبه می‌توانیم این پیمان را امضا کنیم ولی در مکاتباتی که با دبیرخانه آسه‌آن در اندونزی داشتیم متوجه موضوع جدیدی شدیم مبنی بر این که فرآیند داخلی این پیمان در داخل کشور هنوز به طور کامل انجام نشده است بنابراین در راستای احترام به نهادهای حاکمیتی مسوول در این ارتباط تصمیم گرفته شد که فرآیند این امضا به تعویق بیفتد و پس از طی شدن مراحل لازم این امضا صورت بگیرد.

او با بیان این که در مورد این پیمان و پیوستن به آن در عرصه بین‌المللی تفاهمات لازم انجام شده است گفت: از دو سه سال قبل این موضوع به مجلس رفته است و نیز به دلایلی متوقف شده است و اکنون دریافتیم که فرآیند آن در مجلس هنوز کاملا طی نشده است.

وی افزود: در همین راستا، ترجیح دادیم که پس از تصویب نهایی مجلس این موافقت‌نامه را امضا کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور گفت: همانطور که می‌دانید هرگونه موافقت‌نامه‌ای بین ایران و دیگر کشورها و یا سازمان بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و هر چیزی غیر از این خلاف است و تنها یادداشت تفاهم‌ها هست که نیازی به اجازه مجلس ندارد.

امضای عربستان تروریست‌پرور در پای ماموریت گزارشگر ویژه مسخره کردن حقوق بشر است

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر جایگزین شدن خانم جهانگیر به جای احمد شهید در سمت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ارتباط با ایران، و این که آیا با این تغییرات صورت گرفته می‌توان امیدوار بود که جهانگیر گزارش‌های مناسب‌تری را در ارتباط با وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه کند، پاسخ داد: ما به صورت اصولی و اساسی مخالف تعیین گزارشگر توسط شورای حقوق بشر برای ایران بوده و هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: متاسفانه با اطلاعات غلط برخی از نهادها و سازمان‌ها و گزارش‌های نادرستی که آن‌ها داده‌اند در مقاطعی گزارشگر ویژه‌ای در ارتباط با حقوق بشر در ایران مشخص شده است که از نظر ما این یک حرکت غلط و غیرقابل قبول بوده است و ما با اصل این داستان مخالف هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما این نوع حرکات و اقدامات را استفاده ابزاری از حقوق بشر با اهداف سیاسی می‌دانیم.

او با بیان این که وقتی گزارشگری در این چارچوب تعیین می‌شود و پای این موضوع، امضای یک کشور تروریست‌پرور و کودک‌کشی مثل عربستان نیز وجود دارد، قطعا این اقدام و موضوع طنز تاریخی و به نوعی مسخره کردن حقوق بشر است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: همان‌طور که اشاره کردم ما با اصل تعیین گزارشگر مخالف هستیم و چه فرد قبلی و چه فرد جدیدی که گفته شده معرفی شده، بدون این که بخواهیم روی آن قضاوت کنیم، متاسفانه در مسیر یک بازی سیاسی و نادرست قرار می‌گیرد و اطلاعاتی که به آن‌ها داده می‌شود و یا کسب می‌کند از منابعی غیرصحیح و معاند کشور است.

پروسه ارتقای روابط ایران و انگلیس در حال تکمیل شدن است

در ادامه این نشست خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت در روزهای اخیر زمزمه‌هایی منتشر شده مبنی بر این که دو کشور ایران و انگلستان درصدد هستند که روابط خود را هرچه زودتر به سطح سفیر گسترش دهند و حتی از سوی لندن و تهران نیز افرادی با عنوان سفیر مشخص شده‌اند که قاسمی در پاسخ توضیح داد: روابط ما با انگلستان هر از گاهی با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده است. در سالیان قبل در مقطعی این روابط قطع شد و بعد مجددا رابطه برقرار شد و سفارت‌خانه‌های دو کشور در لندن و تهران بازگشایی شد.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که اکنون سفارت‌خانه‌های دو کشور در تهران و لندن انجام می‌دهند ادامه داد: درخواست دو طرف این است که این روابط که اکنون در سطح کاردار قرار دارد ارتقا پیدا کند و این موضوع باید روند خود را طی کند که ما بتوانیم در سطح سفیر رابطه داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که پروسه برای ارتقای روابط دو کشور در حال تکمیل شدن است و در زمان خود و به موقع این موضوع اعلام خواهد شد، تصریح کرد: البته این ارتقای روابط به این معنا نیست که تمام مشکلات و اختلافات بین دو کشور حل و فصل شده است و دو کشور در مورد زمینه‌های مختلف دارای دیدگاه‌های یکسانی هستند.

در ادامه‌ی این نشست خبری، با توجه به نزدیک شدن به سالگرد فاجعه‌ی منا خبرنگاری در ارتباط با آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در مورد این فاجعه پرسید که بهرامی در پاسخ تصریح کرد: در مورد فاجعه‌ی دردناک منا وزارت خارجه به همراه دیگر دستگاه‌های مربوط حتی پیش از این که اجساد شهدای منا به کشور بازگردد پیگیر موضوع بود در همین چارچوب کمیته‌ها و ستادهای مختلفی در کشور تشکیل شد.

او با بیان این که در وزارت خارجه نیز با حضور بخش‌های کنسولی، حقوقی، سیاسی و…. هم‌چنین حضور دستگاه‌های مسوول ستادی تشکیل شد ادامه داد: این ستاد در یک سال گذشته مباحث مختلفی را در ارتباط با این موضوع پیگیری کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پیگیری‌های حقوقی که در این ارتباط در حال انجام است و رایزنی‌هایی که در این چارچوب با برخی از حقوقدانان بین‌المللی و ایرانی انجام شده است، خاطرنشان کرد: ما این موضوع را در سطح منطقه‌یی نیز پیگیری کردیم و این که چگونه می‌توانیم پیگیر حقوق قربانیان این فاجعه و خانواده‌های آن‌ها باشیم.

قاسمی با اشاره به قطع روابط ایران و عربستان گفت: این قطع روابط این پیگیری‌ها را با دشواری مواجه کرده است ولی با وجود دشواری کار، این موضوع  توسط ستاد تشکیل شده با جدیت دنبال می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا مقامات عمانی در سفر اخیری که به تهران داشته‌اند یکی از اهداف‌شان میانجیگری میان ایران و عربستان از جمله حل موضوع فاجعه‌ی منا بوده است؟ گفت: در سفر مورد اشاره بحث میانجیگری مطرح نبوده است و تصور ما این است که در سفر انجام شده بحثی در این ارتباط و میانجی‌گری انجام نشده است و آن‌چه مورد بررسی قرار گرفته، مسایل منطقه‌یی و بین‌المللی بوده است

هیچ امتیاز و باجی از سوی آمریکایی‌ها به ایران داده نشده است

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌ها مبنی بر این که آمریکایی‌ها جهت آزادی شهروندان خود از زندان‌های ایران به تهران باج داده‌اند؟ با رد این موضوع تاکید کرد: هیچ امتیاز و باجی از سوی آمریکایی‌ها به ایران داده نشده است و آن چه که در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود بیش از آن چیزی است که تاکنون در مورد آن صحبت و توافق کرده‌ایم.

ترکیه نباید بدون اجازه دولت مرکزی سوریه وارد آن کشور شود

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حمله ترکیه به شمال سوریه به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: مبارزه با تروریسم در منطقه یک بحث جدی و مهم است و متاسفانه طی چند سال اخیر برخی از گروه‌های تروریستی خشونت‌طلب و آدم‌کش در کشور سوریه متمرکز شده‌اند.

وی با بیان این که همه‌ی کشورهای منطقه موظف هستند که در ارتباط با مبارزه با تروریسم بدون داشتن استاندارد دو گانه تلاش کنند و با این پدیده‌ی شوم و حامیانی که دارد مقابله کنند، در بخش دیگر از صحبت‌هایش گفت: اقدام ترکیه علیه تروریست‌هایی که در سوریه هستند قابل درک است ولی باید به این نکته توجه داشت که چه دولت ترکیه و چه دیگر کشورها، نمی‌توانند و نباید بدون اجازه و مجوز دولت مرکزی آن کشور در داخل سوریه اقدامی انجام دهند و به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه خدشه وارد کنند.

در مسائل داخلی آذربایجان دخالت نمی‌کنیم

قاسمی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که به نظر می‌رسد حقوق اسلام‌گرایان در آذربایجان در حال تضییع است و ارزیابی ایران از این موضوع چیست؟ تصحیح کرد: مسائل داخلی کشورها مربوط به خودشان است و ما در مسائل داخلی دیگران دخالت نمی‌کنیم.

وی افزود: چه آذربایجان و چه دیگر کشورها اگر با مسلمانان میانه‌رو و دارای شناسنامه که تلاش دارند در چارچوب قوانین و مقررات آن کشور فعالیت کنند برخورد کنند این برخوردها می‌تواند به سرانجام نامطلوبی منجر شود که نتیجه آن زایش و رشد گروه‌های تروریستی و خشونت‌طلب خواهد بود که این به نفع هیچ کس نیست.

قاسمی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که آن‌ها در ارتباط با مسلمانانی که دارای شناسنامه هستند و می‌خواهند در چارچوب قوانین و مقررات آن کشور فعالیت کنند محدودیت‌ها را بردارند و اجازه ندهند که گروه‌های تروریستی و خشونت‌طلب بتوانند از بین آن‌ها یارگیری کنند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که چند روز پیش رسانه‌های پاکستانی خبر از سفر روحانی به نیویورک جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و برخی از دیدارهای احتمالی ایشان داده بودند که قاسمی پاسخ داد: قبل از موضوع نیویورک بحث سفر ایشان به ونزوئلا مطرح است و ایران قرار است در اجلاس غیرمتعهدها ریاست این اجلاس را به دولت ونزوئلا تحویل دهد.

قاسمی در همین ارتباط ادامه داد: در مورد سفر به نیویورک نیز موضوع در حال بررسی است و با توجه به این که ریاست جمهوری دارای بخش مطبوعاتی است در این ارتباط در موقع لزوم اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

در این نشست خبری خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه در مورد مباحث منتشر شده مبنی بر این که رییس‌جمهور فرانسه اعلام آمادگی کرده که بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس میانجی‌گری کند پرسید که بهرام قاسمی در جواب گفت:‌ من مطلب مستندی در مورد درخواست فرانسه از ایران جهت میانجی‌گری این کشور بین ایران و کشورهای مورد اشاره یا کشورهای دیگر ندارم.

او هم‌چنین در مورد سفر رییس مجلس فرانسه به ایران نیز گفت:‌ این سفر در ادامه مناسبات و رفت و آمدهای پارلمانی دو کشور صورت می‌گیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که رییس مجلس فرانسه به دعوت رییس مجلس ایران امشب وارد تهران خواهد شد و در جریان این سفر علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با رییس‌جمهور و تعداد دیگری از مقامات کشورمان دیدار می‌کند، افزود:‌ این سفر در راستای سفرهای پیشین برخی از مقامات پارلمانی فرانسه به ایران و مقامات مجلس ایران به فرانسه صورت می‌گیرد، این رفت و آمدها طبیعی است و در چارچوب روابط متقابل صورت می‌گیرد.

وی گفت: تصور نمی‌کنم در مورد میانجی‌گری صحبت جدی وجود داشته باشد و نیازی به این کار در این موقعیت وجود ندارد.

وی هم‌چنین در مورد زمان سفر رییس‌جمهور ترکیه به تهران گفت:‌ هنوز هیچ تاریخی برای این سفر مشخص نشده است و تا تعیین تاریخ انجام این سفر مقداری فاصله داریم.

سخنگوی وزارت خارجه هم‌چنین در مورد زمان سفر رییس مجلس شورای اسلامی به ترکیه نیز گفت:‌ در مورد سفرهای پارلمانی بین دو کشور نیز مباحثی وجود دارد و دوستان در دو کشور در مرحله انجام بررسی و اتخاذ تدارکات لازم  برای انجام این سفرها هستند ولی این که چه تاریخی انجام شود، بعدا اطلاع‌رسانی می‌شود.

به آمریکایی‌ها در مورد بدعهدی‌های‌شان در برجام تذکرات داده شده است

قاسمی در مورد برگزاری کمیسیون مشترک برجام و موضوع بررسی بدعهدی‌های آمریکا در آن گفت: برجام تاکنون دستاوردهای زیادی برای کشور به همراه داشته گرچه کارشکنی‌های زیادی در منطقه در عرصه جهانی برای اجرایی شدن کامل وجود داشته است و به وجود آورده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که به آمریکایی‌ها در مورد بدعهدی‌های‌شان تذکرات داده شده است و در جلسات کمیسیون های مشترک قبلی چنین موضوعی مورد بررسی قرار گرفته است ادامه داد: این جلسات به صورت مرتب برگزار می‌شود و تلاش می‌شود که نظرات منتقل شود تا مشکلات در راستای اجرای برجام کم‌تر شود.

بهرام قاسمی ادامه داد:  ایران با هوشیاری لازم مسائل و مشکلات را رصد می‌کند و برای حل آن‌ها تلاش می‌کند.

عضویت در FATF در دولت و مجلس قبل تصویب شده بود

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با پیوستن ایران به توافق FATF و این که برخی معتقدند ایران با امضای این توافق وارد فاز خود تحریمی شده است گفت: من این موضوع را رد می‌کنم و این توافق ربطی به برجام ندارد و یک بحث جدایی است.

قاسمی توضیح داد: این مسأله در دولت قبل به صورت یک لایحه تصویب شد و در مجلس وقت نیز مورد تصویب قرار گرفت ولی به دلیل تحریم‌های ظالمانه و قطع ارتباط مالی بانک‌های کشور با دیگر کشورها این مسأله دیده نشد ولی چون در حال حاضر این تحریم‌ها برداشته شده و ما وارد فرایند جدیدی شده‌ایم این موضوع خود را نشان می‌دهد.

او با بیان این که تعداد اعضای عضو FATF بیش از تعداد اعضای سازمان ملل است، افزود: ما برای همکاری‌های بین‌المللی و بانکی در جهان باید یک سری قواعد را رعایت کنیم.

او با بیان این که در مورد این موضوع دو مسأله مطرح است، افزود: یک موضوع بحث پولشویی و قاچاق پول است و ما با این موضوع مشکلی نداریم و اقدامات در این راستا در راستای شفاف‌سازی است و این سخن که برخی از رسانه‌ها به غلط یا به عمد نوشته‌اند که ایران با پیوستنش به FATF باید تمام اطلاعات داخلی‌اش را در اختیار بگذارد حرف غلطی است.

وی با بیان این که یک سری ضوابطی وجود دارد که باید بانک های ما برای فعالیت در عرصه بین‌المللی اجرا کندو مرحله پس از تحریم‌ها را آغاز کند تصریح کرد: موضوع دومی که در این ارتباط مطرح است مبارزه با تروریسم است. خود کشور ما قربانی تروریسم است و ایران جزو پیش قراولان مبارزه با این موضوع است.

قاسمی با اشاره به این که نگرانی‌هایی که در برخی از رسانه‌ها در این ارتباط مطرح می‌شود، بخشی از آن از روی حسن نیت است و به حق است و برخی دیگر به حق نیست، ادامه داد: ما حزب الله را افتخار لبنان می‌دانیم که در راستای مقاومت فعالیت کرده است و فعالیت سیاسی می‌کند و گروه تروریستی شناخته نمی‌شود و در این چارچوب مشکل متوجه گروه‌های تروریستی هم‌چون داعش و جبهه النصره و … است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که ما در مورد FATF هیچ گونه نگرانی نداریم،‌ ادامه داد: در نهایت سیستم بانکی مجموعه اقتصادی کشور و وزارت خارجه دشواری‌ها و نگرانی‌هایی را در مورد آینده دارند و این باعث نمی‌شود که ما به خاطر ترس از مرگ، خودکشی کنیم. همان‌طور که گفتم ممکن است در آینده مسائلی وجود داشته باشد ما باید راه‌حل‌های آن را پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که در کنار این موضوع تمام بخش‌های کشور موضوع اقتصاد مقاومتی و اهمیت اجرایی شدن آن را پیگیری می‌کند و وزارت خارجه نیز بر حسب وظایفه‌اش در این چارچوب فعال است، ادامه داد: برخی از افراد که در این خصوص صحبت می‌کنند، با دادن اطلاعات غلط افکار عمومی را مشوش می‌کنند و نگرانی ایجاد می‌کنند در حالی که جای نگرانی وجود ندارد.

سوال بعدی که در این نشست یک ساعته از سخنگوی وزارت خارجه پرسیده شد، در ارتباط با مذاکرات بین واشنگتن و روسیه در ارتباط با سوریه بود و این که گفته شده این مذاکرات با شکست روبه‌رو شده است که قاسمی در پاسخ گفت:‌ در ارتباط با این موضوع اخبار متفاوتی منتشر شده است. سوریه وضعیت دشواری را طی می‌کند و گروه‌های تروریستی که دارای حامیان مشخصی هستند در این کشور فعال هستند و زیرساخت‌های این کشور را مورد حمله قرار داده‌اند و باعث آواره شدن تعداد زیادی از مردم این منطقه شده‌اند.

وی با بیان این که راه حل موضوع سوریه یک راه‌حل سیاسی است و ما از هر اقدامی که منجر به ایجاد یک تفاهم و راه‌حل سیاسی در مورد حل این بحران شود، استقبال می‌کنیم ادامه داد: در مورد مذاکرات وزیران خارجه آمریکا و روسیه در ارتباط با سوریه اخبار متناقضی منتشر شده است و ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که آن‌ها بتوانند در کوتاه مدت به یک راه‌حل قطعی برسند چرا که بحران سوریه پیچیده است گرچه امیدواریم در کوتاه مدت راه‌حل‌هایی به نفع مردم سوریه ایجاد شود.

قاسمی هم‌چنین در مورد تعیین سفیر ایران در عمان ادامه داد: پروسه تعیین سفیر پروسه خاصی است و مراحل مربوط به آن باید طی شود تا به نتیجه برسد تا آن جا که من شنیده‌ام و در جریان هستم فردی که در این ارتباط معرفی شده بودند در آخرین مراحل کار به دلایل خاصی از اعزام منصرف شده اند.

او ادامه داد: مقدمات برای تعیین و معرفی سفیر جدید در حال انجام شدن است و فرد مشخص شده پس از طی شدن مراحل لازم معرفی خواهد شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این که در حال حاضر سفارت ایران در عمان در سطح کاردار موقت اداره می‌شود، گفت:‌ ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که هیچ نقصانی در روابط ایجاد نشود چنان که شاهد این بودیم که در روزهای اخیر هیاتی از کشور عمان به تهران سفر کرد و یک سند مهم بین وزیر خارجه و وزیر کشور عمان امضا شد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد دستاوردهای سفر هیأت عمانی به تهران گفت:‌ ایران و عمان روابط خوبی دارند و عمان از جمله کشورهایی است که ما بعد از انقلاب همواره روابط خوب و شفاف و سازنده‌ای با آن‌ها داشته‌ایم. سفر هیأت مورد اشاره در ادامه سفرهای پیشین مقامات دو کشور صورت گرفته و اتفاق ویژه‌ای نمی‌توانیم تلقی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: روابط ما با عمان می‌تواند الگو و سرمشقی برای روابط با دیگر کشورها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به شرایط میدانی سوریه برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که این امکان وجود دارد که بار دیگر روسیه از پایگاه هوایی نوژه برای انجام عملیات علیه تروریست‌ها در سوریه استفاده کند و این که امکان دارد بین ایران، روسیه و چین یک ائتلاف مشترک نظامی ایجاد شود، تصریح کرد: روابط ما با روسیه روابط راهبردی است و در بخش‌هایی رشد روابط دو کشور از سرعت خوبی برخوردار بوده و همکاری‌های مناسبی انجام شده است.

قاسمی با تاکید بر این که روسیه همسایه بزرگ ما تلقی می‌شود، ادامه داد: دو  کشور در ارتباط با برخی از مسائل دارای دیدگاه مشترک و نزدیک به هم هستند گرچه در برخی از مسائل نیز ممکن است اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشند ولی در کل روابط دو کشور خوب و راهبردی است.

این دیپلمات کشورمان با بیان این که ایران و روسیه در مورد سوریه و اهمیت مبارزه با تروریست در این منطقه دارای مواضع نزدیک به هم هستند، گفت: در ارتباط با همکاری‌های نظامی روابط دو کشور خوب ارزیابی می‌شود. در مورد سوریه با توجه به تحولات میدانی این کشور و در راستای مبارزه با تروریست‌ها دو کشور همکاری‌هایی در گذشته با هم داشته‌اند و با توجه به شرایط آینده می‌توانیم همکاری‌های دیگری شکل دهیم.

وی با بیان این که در مورد مبارزه با تروریسم همکاری‌های راهبردی دو کشور ادامه دارد، افزود: شاید بتوان این نتیجه را گرفت که در حوزه مبارزه با تروریسم دو کشور می‌توانند همکاری‌های مستقیم و مشخصی داشته باشند البته این که، این همکاری‌ها به چه نوع همکاری‌هایی منجر شود،  نمی‌توان در مورد آن پیش‌بینی کرد به خصوص در مواردی که نام کشور ثالثی نیز مطرح می‌شود.

قاسمی با تاکید بر این که کشورهایی که در مورد سوریه و مبارزه با تروریسم مثل ما فکر می‌کنند زیاد هستند، ادامه داد: امکان همکاری دیگری می‌تواند با آن‌ها مطرح باشد ولی این که همکاری چندجانبه داشته باشیم در حال حاضر صحبت از آن زود است.

او در مورد نزدیک شدن مواضع ایران و ترکیه در ارتباط با سوریه با توجه به سفرهایی که اخیرا بین مقامات دو کشور در راه تهران و آنکارا انجام شده است، گفت:‌ روابط ما با ترکیه روابط قدیمی و مستحکمی است. ما برای این روابط اهمیت قائل هستیم و این توجه از سوی دو طرف وجود دارد.

وی با بیان این که اختلاف نظر بین ایران و ترکیه در مورد سوریه وجود داشته ادامه داد: این طبیعی است که بین دو کشور اختلاف نظر وجود داشته باشد و هیچ دو کشوری نمی‌تواند در مورد تمام مسائل دیدگاه مشترکی داشته باشد .

قاسمی با تاکید بر این که وجود اختلاف نظر در مورد برخی از مسائل به معنای اختلاف در روابط دو کشور و یا خوب نبودن این روابط نیست، خاطرنشان کرد: قرار است رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور ادامه پیدا کند و این ناشی از روحیه مودت و دوستی دو کشور است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که هنوز ایران و ترکیه در مورد سوریه به صورت یکسان فکر نمی‌کنند ادامه داد: ایران در مورد ورود نظامی ترکیه به سوریه نیز مواضع خود را اعلام کرد و تاکید کرد که هرگونه مبارزه با تروریسم توسط هر کشوری نمی‌تواند بدون اجازه دولت مرکزی آن کشور باشد. البته دولت ترکیه اعلام کرده که پیش از حمله، برخی از کشورها از جمله دولت سوریه را در جریان این اقدامش قرار داده است که ما از صحت و سقم آن آگاه نیستیم.

قاسمی در جواب به سوالی مبنی بر این که واشنگتن و مسکو مذاکراتی را در مورد موضوع سوریه داشته‌اند تا این مذاکرات به راه‌حل‌های سیاسی منجر شود و آیا در جریان این مذاکرات طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه مدنظر بوده است، تصریح کرد: مسأله سوریه مسأله پیچیده‌ای است.

او با بیان این که متاسفانه برخی از کشورها سعی می‌کنند که از وضعیت سوریه برای تحقق آمال و آرزوهای خود استفاده کنند ادامه داد: تاکنون طرح‌ها و ایده‌های زیادی در مورد سوریه مطرح شده است اما این که اجماع نسبی در مورد آن‌ها صورت بگیرد متاسفانه رخ نداده است.

وی با بیان این که در همین چارچوب ایران نیز طرح و راه‌حلی را ارائه داده و در مورد آن در رایزنی‌های مختلف گفت‌وگو کرده است، ادامه داد: بازیگران در عرصه سوریه زیاد هستند و پیش‌برد چنین طرح‌هایی کار بسیار دشواری است و باید به این نکته نیز باید اشاره کرد که کشورهای نابهنجاری نیز هستند که می‌خواهند در راستای این حل این بحران مشکل ایجاد کنند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید، اخباری منتشر شده مبنی بر این که نام تبعه ایرانی – آمریکایی بازداشت شده «رابین شاهینی» است و آیا بین تهران و واشنگتن در مورد بازداشت این فرد گفت‌وگویی نیز انجام شده است؟ که قاسمی پاسخ گفت: من در این مورد خبری ندارم و اگر بحث دستگیری است بخش‌های امنیتی می‌توانند پاسخگو باشند و من اطلاعی در این مورد ندارم.

او با بیان این که قطعا بین ایران و آمریکا در این مورد مذاکراتی انجام نشده است و چنین مذاکراتی نداشته‌ایم ادامه داد: تنها مجوز ما برای مذاکره با آمریکا موضوع برجام است.

حضور ناوهای روسی در انزلی بر اساس تفاهم قبلی است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این که قرار است ناوهای روسی در بندر انزلی سوخت‌گیری کنند، ادامه داد:  این اتفاق بر اساس تفاهم قبلی است که بین دو کشور صورت گرفته است. این نوع اقدامات بین کشورهایی که روابط نزدیکی دارند در جهان مرسوم است و ما با دیگر کشورهای همسایه‌مان چنین رفت و آمدهایی را داشته‌ایم. با هند و پاکستان و حتی برخی از کشورهای اروپایی چنین موضوعی را داشته ایم.

وی با بیان این که این گونه اقدامات جنبه سمبلیک و دوستانه بین بخش‌های نظامی دارد، گفت:‌ بر اساس این تفاهم روس‌ها در یکی از بنادر دریای خزر ما چند روز مستقر می‌شوند و ایران نیز قرار است از بندر آستارا خان بازدید داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع نامه‌های آرام بخش که وزیر خارجه پس از پایان سفر خود به آمریکای لاتین در جمع خبرنگاران مطرح کرد، گفت:‌ برخی از  فضاسازی‌هایی خبری که در مورد این موضوع پیش آمد دقیق نبود.

او با بیان این که ریشه این داستان به این جا باز می‌گشت که در مورد حضور شرکت‌های‌ آمریکای لاتین در ایران ممکن بود آن‌ها نگرانی‌هایی در این موضوع داشته باشند و در همین چارچوب گفته شد که اگر مشکلی داشته باشند، ایران با مکانیزم‌های خود تلاش می‌کند کمک‌هایی را به آن‌ها بدهد و مشکلاتی که در این ارتباط وجود دارد را حل و فصل کند.

وی با بیان این که برجام یک دستاورد بزرگی است و تاکنون دستاوردهای خوبی را برای کشور به همراه داشته است، در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: برخی بانک‌ها و شرکت‌ها که در دوران تحریم برای فعالیت با ایران مورد جریمه قرار گرفتند تا حدودی برای حضور مجدد در بازار ایرانی نگران هستند و  لازم است که به آن‌ها برای رفع این نگرانی کمک کنیم تا مسأله حل شود چرا که آن‌ها برای حضور در بازار ایران دارای شوق و تمایل هستند.