وقتی نغمه امید در دیار شهریار طنین انداز می شود
وقتی نغمه امید در دیار شهریار طنین انداز می شود

چند سال پیش بود که دولت تدبیر و امید سکان اداره کشور را تحویل گرفت. شعار این دولت افزایش امید و نشاط در میان مردم بود و رئیس جمهوری از سوی مقام معظم رهبری مأموریت داشت آرامش را به کشور بازگرداند. استکبار جهانی که از تهدید نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران کم‌کم ناامید می‌شد […]

چند سال پیش بود که دولت تدبیر و امید سکان اداره کشور را تحویل گرفت. شعار این دولت افزایش امید و نشاط در میان مردم بود و رئیس جمهوری از سوی مقام معظم رهبری مأموریت داشت آرامش را به کشور بازگرداند. استکبار جهانی که از تهدید نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران کم‌کم ناامید می‌شد و از قدرت یافتن همه جانبه این کشور در منطقه بسیار هراسان می‌نمود تمام تمرکز خود را روی افزایش تحری مهای ظالمانه بین‌المللی و فشارهای اقتصادی قرار داده بود. در این میان وزارت امور خارجه کشور عزم خود را جزم کرده بود تا از راه دیپلماسی ضمن خنثی سازی پروژه ایران هراسی به استیفای حقوق حقه ملت مسلمان ایران بپردازد. در همین راستا با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری برای رفعع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و به سرانجام رساندن بخشی از مذاکرات، تمام همت خود را به کار بست که البته این امر بیش از هر چیز ناشی از ایستادگی ملت ایران بر آرمان‌های خود بود که امید است در نهایت با تداوم پایداری‌ها، گشایش‌های بسیاری در مسائل اقتصادی و بخش‌های مختلف به وجود آورد.

قلم پرس؛ اما آذربایجان شرقی نیز از وضعیت کلی کشور در این سا لها مستثنا نبود و شاید بتوان ادعا کرد بیش از سایر استان‌ها در جهت توسعه و خروج از بحران تلاش کرده است. یکی از چالش‌هایی که مدیریت ارشد استان در ابتدای قبول مسئولیت با آن مواجه شد، آمارهای متفاوت و ضد و نقیض بخش‌های مختلف بود که هرگز به مذاق استاندار خوش نمی‌آمد و جبارزاده قصد داشت یک شناخت کلی از وضعیت بخش‌های مختلف استان به دست آورد تا بر اساس آن نقشه راه توسعه استان ترسیم شود. ماه‌های پایانی سال ۹۲ بود و مدیریت ارشد استان به تازگی قبول مسئولیت می‌کرد؛ این تیم مدیریتی اعتقاد داشت برنامه‌های قبلی توسعه‌ای کشور که معمولاً با نگاه جامع و آرمان‌گرایانه تدوین می‌شوند چندان کارآمد نیستند و قابلیت اجرایی مورد انتظار را ندارند؛ بر همین اساس به دنبال یک برنامه واقع‌گرایانه‌تر و مبتنی بر ظرفیت‌های بومی استان بودند. بر همین اساس تمام ظرفیت علمی و دانشگاهی، اقتصادی، صنعتی و مدیریتی استان بسیج شد تا سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی به بار نشیند و تنها سند برنامه ریزی لقب گیرد که در سال‌های اخیر با رویکرد هسته‌های کلیدی تدوین می‌شود. با تدوین این سند همه فرمانداران و مدیران اجرایی استان برنامه مشخصی برای پیگیری در دست داشتند و مدیریت کلان استان میدان است چه مواردی را از زیرمجموعه خود مطالبه کند و چه چیزی را از مجموعه‌های فرادستی بخواهد.

 

آغاز اجرای سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توأم و همراه بود و در واقع این سند نقش نسخه عملیاتی اقتصاد مقاومتی استان را به عهده گرفت. شاید یکی از دلایلی که آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شد این بود که مدیریت این استان یک برنامه مدون در اختیار داشت و به نظر می‌رسید این تیم مدیریتی هماهنگ‌تر و توانمندتر از سایر استان‌ها عمل می کند تا مدیریت کلان کشور نیز نگاه مثبتی به توانایی، جدیت و پیگیری این مجموعه داشته باشد. در سایه همین تلاش‌های اقتصادی و برنامه ریزی اصولی، از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۴ بالغ بر ۶ هزار پروژه و در هفته دولت سال جاری نیز ۸۶۰ پروژه افتتاح شد. به عبارت دیگر در مجموع در سه سال گذشته اعتباری بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این استان صرف پروژه‌های عمرانی شد.

 

تلاش در جهت به سامان رساندن مگا پروژه ها، پروژه‌هایی نظیر آزادراه مرند- تبریز- بازرگان با سرمایه گذاری ۶۵ درصدی خارجی، جذب سرمایه گذار خارجی در جهت احداث نیروگاه پنج هزار مگاواتی، آغاز روسازی و ری لگذاری راه آهن میانه -تبریز، اهتمام در راستای تأمین امور زیربنایی و ساماندهی راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی و توجه ویژه به نوسازی ناوگان حمل و نقل باری و مسافری از دیگر عملکردهای مدیریت اقتصادی و عمرانی آذربایجان شرقی در ۳ سال گذشته به شمار می‌رود. اما برقراری نظم و امنیت اجتماعی نیز به جد از سوی مدیریت ارشد استان در سه سال گذشته دنبال می‌شد؛ به طوری که در این سال‌ها این استان همواره در رتبه‌های برتر امنیتی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر زمینه‌ها قرار می‌گرفت.

شهر بدون معتاد متجاهر نیز وعده‌ای بود که اسماعیل جبارزاده در واپسین روزهای سال ۹۴ موفق به تحقق آن شد و با تکمیل مرکز نگهداری و درمان معتادان ماده ۱۶ و هم افزایی دستگاهای استان پاک‌سازی محیط‌های عمومی از معتاد متجاهر و کارتن خواب عملی شد. توجه به مسائل اقتصادی، معیشتی و امنیتی، مدیریت استان را از سایر امور بازنداشت و دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی در زمینه‌هایی مثل صنایع دستی و گردشگری نیز کارنامه درخشانی به جای گذاشت؛ به طوری که با تلاش‌های گسترده‌ای که شخص استاندار، شهردار و مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام دادند اواسط مهرماه سال ۹۴، تبریز به عنوان یکی از ۱۱ شهر جهانی صنایع دستی در دنیا معرفی و شامگاه سه شنبه ۱۴ مهر مراسم معرفی تبریز به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی، برگزار شد و مسعود سلطانی فر در مراسم اعطای لوح «تبریز، شهر جهانی بافت فرش» مدعی شد هیچ فرشی از لحاظ بافت، رنگ، طرح و کیفیت مانند فرش تبریز نمی‌شود.

 

نخستین روزهای دی ماه سال ۹۴ نیز افتخار دیگری نصیب شهر تبریز شد و در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجریه برگزار شد، تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال ۲۰۱۵ و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد.

این سازمان که با ۵۷ کشور، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است، از تمامی کشورهای عضو درخواست کرد به منظور معرفی شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام، یکی از شهرهای خود را به عنوان نماینده آن کشور معرفی کنند که دو شهر تبریز و یزد با توجه به ظرفیت ها و شرایط مد نظر این سازمان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند.

آنچه به میان آمد مهر تأییدی بر این ادعاست که نمایندگان دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی کمر همت بسته‌اند تا این استان را به جایگاه شایسته و بایسته خود که همانا «سر ایران» بودن است، برسانند و می‌دانند این هدف جز با ایجاد امید و نشاط در مردم، تأمین امنیت و سلامت، بهبود فضای کسب و کار و اشتغال‌زایی مؤثر تحقق نخواهد یافت که به  نظر می‌رسد در همه این عرصه‌ها مدیریت آذربایجان شرقی نمره قبولی گرفته است؛ هرچند شایستگی‌های مردم این دیار بسیار بیشتر از نمره قبولی است.