وزارت خارجه: بازداشت رایزن فرانسه و نماینده سفارت انگلیس در کردستان صحت ندارد/ استانداری کردستان: ۲ دیپلمات اروپایی در حال فیلم‌برداری از مراکز نظامی بودند
وزارت خارجه: بازداشت رایزن فرانسه و نماینده سفارت انگلیس در کردستان صحت ندارد/ استانداری کردستان: ۲ دیپلمات اروپایی در حال فیلم‌برداری از مراکز نظامی بودند

یک مقام آگاه در وزارت خارجه بازداشت ۲ دیپلمات اروپایی در یکی از استانهای غرب کشور را تکذیب کرد ولی در عین حال معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان اعلام کرد رایزن فرانسه و نماینده سفارت انگلیس در حال فیلم‌برداری از حاشیه مناطق حساس و مراکز نظامی بودند که به آنها تذکر داده شد. به […]

یک مقام آگاه در وزارت خارجه بازداشت ۲ دیپلمات اروپایی در یکی از استانهای غرب کشور را تکذیب کرد ولی در عین حال معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان اعلام کرد رایزن فرانسه و نماینده سفارت انگلیس در حال فیلم‌برداری از حاشیه مناطق حساس و مراکز نظامی بودند که به آنها تذکر داده شد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ضمن رد برخی اخبار مبنی بر بازداشت ۲ دیپلمات اروپایی در سفر به یکی از استان های غربی کشور،  تصریح کرد: دو دیپلمات مورد اشاره هرگز بازداشت نشده‌اند و سفر و دیدار آنها با اطلاع قبلی صورت گرفته است.

وی افزود: خودرو این دو دیپلمات صرفا جهت بررسی مدارک توسط نیروی انتظامی متوقف و پس از شناسائی، نامبردگان به مسیرشان ادامه دادند.

این درحالی است که معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان در این باره گفته است: آنها بدون مجوز وارد مناطق مرزی شدند و در حین عکس‌برداری بودند که به آن‌ها تذکر داده شد که مجاز به این کار نیستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این افراد مجوز تردد داشته‌اند، تصریح کرد: خیر، مسیر تردد آن‌ها مشخص بوده و در مجوز آن‌ها مسیر‌های مجاز نوشته شده و مسیری که آن‌ها حضور داشته‌اند خارج از محدوده مجاز بوده است.

علیرضا آشناگر با ابراز “این افراد مجوز ورود به مناطق مرزی ما را ندارند”، گفت: حتماً باید هماهنگی لازم انجام شود و هم‌اکنون گزارش فرماندار در این باره نزد ما موجود است.

آشناگر درباره هویت این افراد افزود: سباستین سورن رایزن سفارت فرانسه و شارلوت وارن والر نماینده سفارت انگلیس در یک دستگاه خودرو پاجیرو با پلاک سیاسی در حین فیلم‌برداری از حاشیه مناطق مختلف و اماکن حساس بوده‌اند.

وی تصریح کرد: این افراد متوقف و مدارک آن‌ها مطالبه شد که البته پس از مطالبه مدارک آن‌ها متواری شدند و سپس خودروی آن‌ها در روستای «ایرانخواه» متوقف و با آن‌ها صحبت شد و پس از هماهنگی محل را ترک کردند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان گفت: این افراد از اماکن نظامی عکس‌برداری می‌کردند، آنها باید مدارک خود را ارائه می‌دانند و مدارکی ارائه ندادند.

وی با اظهار اینکه آنها در قالب برخی کارها مشکلاتی ایجاد می‌کنند، افزود: تصاویری که گرفته‌اند از حاشیه مراکز نظامی، انتظامی، دره‌ها، کوه‌ها، رودخانه‌ها و مسیرهای عبوری آن‌ها بوده که استنباط بهره‌برداری خاصی هم نیست.