ورود امداد استان به موضوع پیشگیری از گسترش فقر در حوزه دریاچه ارومیه/ خداآفرین، هوراند و کلیبر فقیرترین شهرهای استان
ورود امداد استان به موضوع پیشگیری از گسترش فقر در حوزه دریاچه ارومیه/ خداآفرین، هوراند و کلیبر فقیرترین شهرهای استان

مدیر کل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی با اشاره به ورود امداد استان به موضوع پیشگیری از گسترش فقر در حوزه دریاچه ارومیه، گفت: خداآفرین، هوراند و کلیبر فقیرترین شهرهای استان ذربیجان شرقی هستند. محمدکلامی صبح امروز(سه شنبه ۱۳ شهریور) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: خبرنگاران زبان گویای فقرا، بی پناه ترین طبقه اجتماعی […]

مدیر کل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی با اشاره به ورود امداد استان به موضوع پیشگیری از گسترش فقر در حوزه دریاچه ارومیه، گفت: خداآفرین، هوراند و کلیبر فقیرترین شهرهای استان ذربیجان شرقی هستند.

محمدکلامی صبح امروز(سه شنبه ۱۳ شهریور) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: خبرنگاران زبان گویای فقرا، بی پناه ترین طبقه اجتماعی هستند و در زمینه کسب دستاوردها و موفقیت های کمیته امداد نقش اصلی و اساسی را ایفا می کنند و اگر امروز به بالاترین رشد و میزان در شاخص های عملکردی دست پیدا کرده ایم رسانه های در بخشی از آن موثر بودند.

 

وی افزود: اگر کمیته امداد بالاترین رشد میزان رشد کمک های مردمی را داشته و سال گذشته امداد برگزیده در کشور شده و در بحث کمک به ایتام رتبه اول کشوری را کسب کرده و در سال گذشته هر روز  توانسته ۲ واحد مسکونی برای مددجویان ساخته و خریداری کند و همچنین در این ۵ ماهه با وضعیت وخیم مصالح ساخت مسکن در ماه ۵۳ واحد مسکونی ساخت و خریداری داشته باشیم بخشی به دلیل نقش پررنگ رسانه ها و بخشی دیگر به دلیل فرهنگ بالا و جیب  استان است.

مدیر کل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: نقش اداره کمیته امداد هماهگ کننده بوده و بر این معتقدیم که سربازی هستیم در خدمت اقشار مختلف مردم تا ارتقای شاخص ها در حمایت از نیازمندان اتفاق بیفتد، کمیته امداد نقطه وحدت در استان بوده چراا که همه مسئولان استانی وحدت خاصی نسبت به کمیته امداد و حمایت از نیازمندان دارند.

وی با بیان اینکه رویکرد کمیته امداد استان حرکت به سمت مردمی شدن می باشد خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته ۷۳ درصد درآمد کمیته امداد استان از بودجه دولتی و محل کمک های رهبری و تنها ۲۷ درصد از طریق مشارکت های مردمی تامین می شد، اما با توجه به رویکرد مردمی شدن توانسته ایم در سال جدید ۵۴ درصد درآمد از طریق منابع دولتی و ۴۶ درصد دیگر توسط کمک های مردمی تامین شده است.

کلامی تاکید کرد: افزایش کمک های مردمی نشان دهنده افزایش شاخص اعتماد عمومی نسبت به کمیته امداد بوده و این دستاوردی مهم برای کمیته امداد تلقی می شود.

وی ادامه داد: زمان استقرار در کمیته امداد، جایگاه آذربایجان شرقی در بخش ایتام در سال ۹۵ در رتبه ۲۷ کشوری بود اما اکنون در رتبه یک کشوری قرار گرفته است.

مدیر کل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی بیان کرد: میزان صدقات در آذربایجان شرقی  سالانه در حدود ۱۰ میلیارد بوده که این رقم در سال گذشته به ۱۲ میلیارد تومان رسیده و در ۵ ماهه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته بیش از ۱ میلیاد تومان افزایش داشته و به ۵ میلیارد و ۸۰۰ هزار میلیون رسیده است.

وی تنوع بخشی شغلی را یکی دیگر از رویکردهای کمیته امداد استان عنوان کرد و افزود: در این راستا  تنوع شغلی در سال ۹۵ از ۴۹ عنوان شغلی به ۱۷۵ عنوان شغل در سال جاری افزایش یافته است‌.

کلامی ورود به بحث پیشگیری از فقر را دیگر رویکرد این نهاد اعلام کرد و گفت: کمیته امداد در حوزه دریاچه ارومیه نیز وارد عمل شده و آموزش کشت زعفران، کشت پسته و پرورش شتر و همچنین سرمایه گذاری در پنل های خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه پنجمین استان سالمند کشور هستیم خاطرنشان کرد: توجه به خانه های سالمندان در استان پررنگ نیست، در این راستا امداد استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آموزش پرستاری و نگهداری از سالمندان را در برنامه های خود گنجانده و آموزش نسخه نویسی و نسخه خوانی را نیز برای جذب مددجویان در داروخانه های استان در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

مدیر کل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی بزرگترین افتخار امداد را خودکفایی مددجویان دانست و گفت: کمیته امداد استان در سال گذشته ۸ هزار شغل ایجاد کرده و استان برتر کشور در امر کاریابی بوده است.

وی با بیان اینکه د حال حاضر بافت مددجویی کمیته امداد تغییر کرده به طوری که مددجوی در حال تحصیل در سطح دکترا تحت پوشش کمیته قرار دارد، گفت: طبق آمار اعلامی در سال گذشته ۴۴۰۰ خانواده خودکفا و از چتر حمایتی کمیته امداد خارج شده اند.

کلامی به بحث مسکن مددجویان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۰۴ واحد مسکن خریداری و احداث و همچنین ۱۶ هزار واحد مسکن بهسازی شده است، در سال جاری نیز ۹۰۰ واحد مسکن ایجاد خواهد شد که در هفته دولت ۱۳۱ واحد از این تعداد افتتاح و در اختیار مددجویان قرار داده شد.

وی در ادامه از مشوق های امداد برای واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: هر واحد تولیدی که مددجوی تحت پوشش کمیته امداد را به کار گیری کند، از پرداخت حق بیمه به مدت ۲ سال معاف و هزینه بیمه توسط کمیته امداد پرداخت خواهد شد.

مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی همچنین از ایجاد اداره بانوان در کمیته امداد استان خبر داد و گفت: پرونده بانوان مددجو به این اداره منتقل می شود و پرسنل امداد نیز از بین همکاران خانم انتخاب می شود و هدف از این امر ایجاد احساس مشترک بین پرسنل و مددجویان  و همچنین افزایش کارآمدی خدمات است.

وی  تعداد دانش آموزان تحت پوشش این نهاد را ۱۲ هزار و ۷۴۵ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار برای دانشجویان تحت پوشش ۱۱۱۱ بوده و برای کمک به دانشجویان مقطع دکترای تحق پوشش هر ترم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای دانشجویانن مقاطع کارشناسی ارشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای مقطع کاشناسی نزدیک ۸۰۰ هزار تومان کمک هزینه تحصیلی پرداخت می شود.

کلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آمار طلاب تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در حال حاضر ۲۳۴ نفر از طلاب حوزه های علمیه تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی با بیان اینکه ۶۸ درصد مددجویان کمیته امداد استان را بانوان تشکیل می دهند، گفت: از این میزان بالای ۸۰ درصد عموما بانوانی هستند که همسرشان متوفی شده و ۱۰ درصد زنان طلاق هستند.

مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی در خصوص موضوع میزان آسیب های اجتماعی در قشر تحت پوشش کمیته امداد مخصوصا در موضوع طلاق و خودکشی، گفت: در بدنه کمیته امداد خودکشی وجود نداشته و تنها یک درصد طلاق وجود داشته و این نشان دهنده اقدامات فرهنگی در این بخش است.

وی ادامه داد: در بین شهرستان های استان نیز سه شهرستان خداآفرین، هوراند، کلیبر بیشترین میزان فقر را به خود اختصاص داده اند.