کمیته امداد تنها فقر را برای افراد قابل تحمل میکند/پرداخت ماهانه ۴۳ میلیارد تومان مستمری به ۱۴۸ هزار مددجو
کمیته امداد تنها فقر را برای افراد قابل تحمل میکند/پرداخت ماهانه ۴۳ میلیارد تومان مستمری به ۱۴۸ هزار مددجو
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کمیته امداد متولی فقر نیست اما فقر را مدیریت و برای افراد قابل تحمل میکند، گفت: با توجه به اینکه 148 هزار نفر در استان مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند سال گذشته ۴۷۲ میلیارد تومان مستمری پرداخت شده و در سال جاری نیز هر ماه 43 میلیارد تومان بر اساس مصوبه مجلس و توسط دولت به مددجویان پرداخت می‌شود.

به گزارش قلم پرس، غلامعلی ملامهدی در نشستی با اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: سیاست حضرت امام (ره) از تشکیل کمیته امداد، مهار فراز و نشیب اقتصادی حاصل از دوران طاغوت بود، هر چند جنگ خللی در روند فعالیت‌های آن وارد کرد، از سال ۶۷ با تغییر رویکرد نسبت به خدمت‌رسانی به اقشار نیازمند ممارست کرده است.

وی ادامه داد: تداوم فعالیت کمیته امداد به سیاست‌ها و نیاز دولت و جامعه وابسته است و هر زمان نیاز بوده کمیته امداد وارد میدان شده است مثال در دوران کرونا به دلیل شرایط ایجاد شده ورودی های کمیته امداد در استان افزایش یافت.

مدیرکل کمیته امداد استان افزود: نزدیک به ۷۸ هزار خانواده در استان تحت پوش کمیته امداد هستند، از این تعداد تنها ۲۲ هزار خانواده طی دوران شیوع بیماری کرونا تحت پوش کمیته امداد قرار گرفتند به دلیل اینکه در آن بازه زمانی احساس نیاز کرد تا به موضوع ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه در عرض چندین سال حدود ۵۰ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته بودند اما در عرض ۲ سال ۲۲ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند. ادامه داد: تمام ورودی‌های کمیته امداد خروجی برنامه ها و سیاست های غلط دیگر سازمان ها است اگر جامعه نیاز نداشته باشد کمیته امداد خود به خود افراد را تحت پوشش قرار نمی دهد.

ملامهدی با بیان اینکه کمیته امداد متولی فقر نیست اما فقر را مدیریت و برای افراد قابل تحمل میکند، خاطرنشان کرد: ۱۴۸ هزار نفر در استان مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند اگر  بحث های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این قشر از جامعه برنامه ریزی و ساماندهی نشود مطمئنا مشکلات عدیده ای ایجاد خواهد شد.

وی با باین اینکه کمیته امداد در حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و علی الخصوص امنیت اجتماعی استان نقش بزرگی دارد، گفت: کمیته امداد و خیرین در تامین و رفع بخشی از نیازهای اقتصادی و فرهنگی نقش تعیین کننده ای دارد هرچند مستمری های پرداختی درمان درد نیست اما فقر را قابل تحمل می کند.

مدیر کمیته امداد آذربایجان‌شرقی بیان کرد:هر چند برای ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد دست نیاز به سمت خیران دراز می‌کنیم اما باید توجه شود که نه تنها خیران بلکه سایر اقشار جامعه نیاز به کمک به کمیته دارند چون در غیر اینصورت مشکلات ناشی از نابسامانی جمعیت و مشکلات ناشی از فقر  دامنگیر خود جامعه خواهد شد.

وی با بیان اشاره به برخی شایعه سازی ها مبنی بر انتقال پول صدقات به کشورهای دیگر، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۷۲ میلیارد تومان مستمری پرداخت شده و در سال جاری نیز هر ماه ۴۳ میلیارد تومان بر اساس مصوبه مجلس و توسط دولت به مددجویان پرداخت می‌شود، با توجه به این موضوع سال گذشته از محل صدقات ۳۶ میلیارد تومان درآمد داشته ایم حالا بر چه معیارهایی این موضوع را مطرح میکنند؟!

ملامهدی با بیان اینکه کمیته امداد استان جایگاه ویژه‌ای به لحاظ ایجاد فرصت‌های شغلی دارد، گفت: رسالت اصلی این نهاد ایجاد اشتغال، توانمندسازی مددجویان و امرار معاش آن‌ها بوده و بر همین اساس در سال ۱۴۰۰، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در راستای توانمندسازی مددجویان در اختیار کمیته امداد گذاشته شده بود  تا برای ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شود که خوشبختانه با توجه به برنامه یزی های انجام شده توانستیم تا پایان سال برای ۱۹ هزار و ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به پرداخت وام اشتغال ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد برای هر فرد مددجو، خاطرنشان کرد: این نهاد در راستای مهارت آموزی مددجویان اقدامات بسیار موثری انجام داده و تفاهم نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای استان داریم در جهت توانمندسازی و ایجاد اشتغال بسیار موثر واقع شده است.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امسال، ۴۵ هزار سهمیه برای ایجاد اشتغال به استان اختصاص یافته است، گفت: سهم کمیته امداد استان ۲۵ هزار فرصت شغلی می‌باشد که برای آن، یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از تعداد ۲۵ هزار فرصت شغلی اختصاص یافته به کمیته امداد استان، در چهار ماهه امسال حدود چهار هزار و ۹۷۰ فرصت شغلی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ایجاد شده است.

ملامهدی با بیان اینکه اجرا و نصب پنل‌های خورشیدی برای اشتغال و درآمدزایی مددجویان بسیار موثر است، اظهار کرد: با هدف ایجاد اشتغال و خودکفایی برای مددجویان زیرپوشش، طرح تولید برق خورشیدی توسط مددجویان استان اجرا می‌شود؛ تا هفته دولت استارت ۵۰ پنل خورشیدی را خواهیم زد.