ورودی دریاچه ارومیه به صفر رسید /خشکی دریاچه ارومیه ۱۵ استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد
ورودی دریاچه ارومیه به صفر رسید /خشکی دریاچه ارومیه ۱۵ استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد
نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر ورودی به دریاچه ارومیه صفر رسیده است، گفت: باید بپذیریم حیات دریاچه شور آذربایجان رو به پایان است اگر اقدام عاجلی برای احیای آن صورت نپذیرد.

به گزارش قلم پرس، جلال محمودزاده در گفت وگو با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت:حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به حداقل میزان خود رسیده است، در طی چند سال اخیر نه تنها ورودی قابل قبولی نداشته بلکه با شدت گیری کاهش بارندگی، افزایش خشکسالی‌ها و تبخیر بیش از اندازه، منجر به نابودی این دریاچه شده است؛ در کنار تمام این عوامل احداث سدهای متعدد در اطراف این دریاچه شرایط آن را وخیم‌تر کرده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: انتقال حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریاچه برای رونق بخش کشاورزی، صنعت و شرب به تبریز؛ ترک خوردگی عمیق ۷۰۰ کیلومتر از تونل انتقال آب دریاچه زاب، این دریاچه را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر ورودی به دریاچه ارومیه صفر است؛ باید بپذیریم حیات دریاچه شور آذربایجان رو به پایان است اگر اقدام عاجلی برای احیای آن صورت نپذیرد.

وی ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه در طی ۱۰ سال عملکرد مناسبی برای زندگی دوباره این دریاچه نداشته است، هیئت تحقیق و تفحص در حال بررسی است تا به این نتیجه برسیم اعتبار اختصاصی این دریاچه در چه محل هایی هزینه شده است.

محمودزاده در مورد برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه گفت: اطلاعات درستی در مورد برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه نداریم و تنها از طریق رسانه‌ها در جریان این مسئله قرار گرفته‌ایم، نمی‌توانیم این موضوع را تایید و یا تکذیب کنیم؛ بی تردید در احیای دریاچه ارومیه بسیار اجحاف شده و خطا‌هایی هم در این راستا وجود داشته است که باید دستگاه‌های مربوطه پاسخگو باشند.

وقتی دریاچه شور آذربایجان ابزار سیاسی می‌شود

نایب رئیس هیئت رئیسه تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: زمزمه خشکی کامل دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد اما هنوز به مرحله خشکی کامل نرسیده‌ایم؛ باید بپذیریم این دریاچه گاهی به عنوان ابزارهای سیاسی مورد توجه قرار گرفته است، به گونه‌ای که در برخی از دوره‌ها با تبلیغات گسترده برای احیای دریاچه نه تنها شاهد حیات آن نبودیم بلکه زخمی عمیق از جنس سوء مدیریت بر پیکر بی جان دریاچه وارد شده، از طرفی بودجه‌ای که برای احیای دریاچه اختصاص داده شد، در جای خود هزینه نشده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: افزایش آبیاری تحت فشار توسط برخی از شرکت‌ها، تعلل در انتخاب آب رودخانه زاب، تخلف در عدم پرداخت حقابه از رودخانه زرینه رود به دریاچه ارومیه و شهرهای اطراف تبریز، عدم اختصاص ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارس به دریاچه شور آذربایجان منجر شده تا شاهد مرگ این دریاچه باشیم در این بین رفتارهای سیاسی دولت‌های مختلف بر خشکی این دریاچه بیشتر از هر زمانی دامن زده است.

محمودزاده یادآور شد: دریاچه‌ ارومیه به عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان، بزرگ‌ترین دریاچه آب‌ شور خاورمیانه و ایران است و محل زیست بسیاری از حیوانات مهاجر و بومی مثل فلامینگو و پلیکان بوده، اما نفس‌هایش به شماره افتاده است و برای نجات آن، باید به سرعت اقدام کرد خشک شدن آن نه تنها در سطح ملی بلکه در سطوح جهانی تبعات گسترده‌ای دارد و انتقادهایی برای ایران نیز به دنبال خواهد داشت.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان کرد: خشکی دریاچه ارومیه نه تنها آذربایجان غربی را تحت الشعاع قرار می‌دهد بلکه ۱۵ استان دیگر را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و از کشاورزی گرفته تا معیشت مردم متاثر از این بحران زیست محیطی خواهد بود به گونه‌ای که سلامتی افراد را به مخاطره انداخته و به تبع آن کوچ اجباری را برای مردم رقم می‌زند./

انتهای پیام/