واکنش «النهج الوطنی» به تصمیم ترکیه برای ساخت پایگاه نظامی در عراق
واکنش «النهج الوطنی» به تصمیم ترکیه برای ساخت پایگاه نظامی در عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عمار طعمه» رئیس فراکسیون «النهج الوطنی» به اظهارات یک مسئول امنیتی ترکیه در خصوص احداث یک پایگاه نظامی در خاک عراق واکنش نشان داد. طعمه گفت که این تصمیم ترکیه نقض حاکمیت عراق و بیانگر اهداف توسعه‌طلبانه آن و نیز تهدیدی برای روابط دو کشور است و باعث ایجاد […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عمار طعمه» رئیس فراکسیون «النهج الوطنی» به اظهارات یک مسئول امنیتی ترکیه در خصوص احداث یک پایگاه نظامی در خاک عراق واکنش نشان داد.

طعمه گفت که این تصمیم ترکیه نقض حاکمیت عراق و بیانگر اهداف توسعه‌طلبانه آن و نیز تهدیدی برای روابط دو کشور است و باعث ایجاد تنشی می‌شود که به ضرر همه است.

طبق گزارش خبرگزاری ملی عراق (نینا)، طعمه افزود که چنین اقدامات تحریک‌آمیزی از فرصت‌های همکاری و هماهنگی که یک امر ضروری برای مقابله با چالش‌های پیشروی منطقه به ویژه گسترش تروریسم و افکار افراطی است، می‌کاهد.

وی تصریح کرد که وجود یک موضع ملی یکپارچه عراقی برای کمک به اقدامات دولت در حفظ حاکمیت کشور و پایان دادن به نفوذ بیگانگان، یک ضرورت برای حفظ امنیت عراق و ثبات آن است.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه روز جمعه گفت که آنکارا به عملیات خود در شمال عراق ادامه خواهد داد.

وی افزود که آنکارا قصد دارد پایگاه نظامی در شمال عراق همانند آن چیزی که در سوریه انجام داد، ایجاد کند تا بر اوضاع در نزدیکی مرزهایش کنترل داشته باشد.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با نیروهای «پ‌ک‌ک» در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است.گروه پ‌ک ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ‌ک‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

انتهای پیام/م