واریز ۳۰۵ میلیارد تومان از درآمد مالیاتی مس سونگون
واریز ۳۰۵ میلیارد تومان از درآمد مالیاتی مس سونگون
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی از پرداخت 305 میلیارد تومان از مالیات وصولی شرکت مس سونگون به حساب استان خبر داد.

به گزارش قلم پرس، واقف بهروزی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بعد از پیگیری‌های مکرر و بعد از چند دهه، برای اولین بار درآمد مالیاتی حاصل از رسیدگی مالیاتی مس سونگون به حساب استان واریز شد.

وی از پرداخت ۳۰۵ میلیارد تومان از مالیات وصولی شرکت مس سونگون به حساب استان خبر داد و گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان از این رقم  ارزش افزوده بوده که در سطح شهرداری و دهیاری های استان توزیع شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مابقی پرداخت‌ها( مالیات مس سونگون) نیز طی روزهای آینده به حساب استان واریز خواهد شد.

بهروزی با بیان اینکه واریز مالیات مجتمع مس سونگون در آذربایجان شرقی از مطالبات دیرین مردم استان بود، اضافه کرد: رئیس جمهور در سفر ۱۲ خرداد امسال  به آذربایجان شرقی و در بازدید از مجتمع مس سونگون دستور انتقال حساب‌های بانکی و مالیات مس سونگون به آذربایجان شرقی را صادر و جزو مصوبات سفر منظور گردید.

وی تصریح کرد: تلاش برای تحقق این آرزو از اولویت های مدیریت ارشد آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم بود که در سایه پیگیری های آقای استاندار امروز شاهد عملیاتی شدن آن هستیم و این امر بعد از ۱۰۰ مورد پیگیری و ۱۳ جلسه در سطح ملی انجام شد.

بهروزی  تصریح کرد: شرکت مس آذربایجان نیز پروسه کارشناسی و فنی خود را طی می‌کند و در سال ۱۴۰۲ این شرکت حتما تشکیل می‌یابد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: بدون شک با تکمیل فرایند واریز مالیات مجتمع مس سونگون در استان شاهد تحولات اساسی در حوزه عمران و توسعه این خطه خواهیم بود.

وی با ذکر سئوال اینکه چرا روسای جمهوری قبلی با وجود فعالیت چند دهه‌ای مس سونگون بازدید یا سفری به آن نداشتند، اظهار کرد: در دولت قبل دستور داده شده بود که حق ورود و پیگیری مالیات مس سونگون را ندارند؟

بهروزی بار دیگر تاکید کرد: دستور رئیس جمهور برای تشکیل شرکت مس آذربایجان و توسعه مس سونگون از جمله رویداد‌های مهم در حوزه مس کشور و آذربایجان شرقی است که در حال انجام بوده و اکنون مراحل اجرایی تشکیل مس آذربایجان با جدیت دنبال می‌شود و این امر در سال ۱۴۰۲ تحقق می‌یابد.

بهروزی ادامه داد: در سال‌های گذشته در معدن مس سونگون کنسانتره تولید می‌شد، در حالی که مالیات و درآمد آن به استان نمی‌آمد، اما این امر در حال تحقق است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی ادامه داد: در راستای تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور به استان ۱۴ طرح توسعه‌ای در مجتمع مس سونگون طی چهار سال آینده اجرایی می‌شود.

وی افزود: برابر هماهنگی‌های به عمل آمده شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع مس سونگون طی هفت سال‌های آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های توسعه در منطقه ورزقان انجام خواهد داد.

گزارش فارس حاکی است، انتقال حساب‌های مالیاتی و بانکی مس سونگون و تاسیس شرکت مس آذربایجان برای بهره‌مندی بیشتر استان از منابع مالی، از اولویت‌های مدیریت استان در دولت سیزدهم بود که در سفر استانی رئیس جمهور نیز به تصویب رسید.

عملیاتی کردن قوانین و مقررات شورای عالی معادن مبنی بر انتقال حساب های مالیاتی و گردش مالی معادن کشور به محل استقرار و استخراج آنها در مورد مجتمع معدن مس سونگون، از جمله دغدغه ها و مطالبات مردم و مسوولان آذربایجان شرقی در ۱۵ سال اخیر بود که دستور لازم برای تحقق آن در بیست و سومین سفر استانی دولت مردمی، به آذربایجان شرقی، توسط رییس جمهور صادر شد.

مجتمع معدن مس سونگون در شهرستان ورزقان، ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، با بیش از چهار میلیارد تن ذخیره شناسایی شده تا به امروز، بزرگ ترین معدن مس کشور و پنجمین معدن مس جهان است.

انتهای پیام/