هرکس مخالف توسعه مس است مخالف توسعه آذربایجان است
هرکس مخالف توسعه مس است مخالف توسعه آذربایجان است
مدیر مجتمع مس سونگون ورزقان به تکمیل واحدهای هیپ لیچینگ در این مجتمع و انجام تست های لازم در آن اشاره کرد و گفت: تولید مس کاتد از طریق هیپ لیچینگ که یکی از وعده های مهم رییس جمهور در سفر خرداد ماه سال گذشته به آذربایجان شرقی بود سوم خردادماه سالجاری آغاز می‌شود.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایرنا،  معبود عباس زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگارانی که از کارخانه هیپ لیچینگ ( انحلال توده ای و استخراج با حلال ) این مجتمع بازدید کردند با بیان اینکه تاکنون هفت تا ۱۰ درصد اکتشاف در این منطقه تکمیل شده است، گفت: این معدن با پنج میلیارد مترمکعب ذخیره، بزرگ ترین معدن مس در ایران و خاورمیانه است.

وی اضافه کرد: خروجی این معدن برای اهالی منطقه ثروت، رفاه و اشتغال خواهد بود.
عباس زاده به برنامه تولید مس کاتد در این مجتمع اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ ساخت مس کاتد در این مجتمع برنامه ریزی و مطالعات فنی لازم انجام شد که در نهایت تولید مس از روش هیپ لیچینگ بهترین روش شناسایی و عملیاتی شد و اکنون آماده فعالیت و تولید است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح مهم ، ساخت ۱۳ پد در ۱۴ هکتار برای تولید pls(محلول مس) در دستور کار قرار گرفت، افزود: ظرفیت مجموع پدها حدود ۳۰ میلیون تن است که ۶ پد آماده و اسید و آب پاشی شده و محلول مس نیز تولید شده است.

عباس زاده بیان کرد: حدود هفت هزار تن محلول مس از این پدها تولید می شود که می توان از آن ۲۵ تن مس کاتد به دست آورد و در حال حاضر ۳۰ میلیون تن مواد اولیه در معدن آماده هیپ لیچینگ است.

مدیر مجتمع مس سونگون همچنین به برخی ادعاها در مورد عدم رعایت استانداردهای محیط زیست در اجرای طرح هیپ لچینگ گفت: استانداردهای محیط زیست در این طرح ۴۰ درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است و هیچ ابهامی وجود ندارد و مجوزهای لازم در سال ۹۲ اخذ شده است.

وی با بیان اینکه هرکس مخالف توسعه مس است مخالف توسعه آذربایجان است، افزود: طرح هیپ محور توسعه مس است و تنها پروژه ای که پتروشیمی و صنعت را درگیر کرده طرح تولید مس از هیپ لیچینگ است که در کشور نادر است .
عباس زاده با اعلام اینکه پمپ تزریق اسید از سه ماه قبل آماده شده و در این مدت اتفاقی نیافتاده است، اظهار کرد: استخرهای آب و اسید در مقابل زلزله ۹ ریشتری مقاوم هستند و حتی اگر اتفاقی هم بیافتد استخرهای اطراف، مانع از نشت محلول می شوند ضمن اینکه درصد اسید موجود در آب کمتر از ۲ درصد است .

انتهای پیام/