نگاه آیت‌الله هاشمی به «درختکاری»
نگاه آیت‌الله هاشمی به «درختکاری»

مدیر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت در یادداشتی به نگاه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به درختکاری پرداخت. به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، متن یادداشت رضا سلیمانی  را در زیر می‌خوانید: امروز پانزدهم اسفند ماه، روز درختکاری است، روزی که برای کم کردن ازسرعت اعجاب‌آور تخریب طبیعت، در فرهنگ اجتماعی ملتها و به […]

مدیر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت در یادداشتی به نگاه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به درختکاری پرداخت.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، متن یادداشت رضا سلیمانی  را در زیر می‌خوانید:
امروز پانزدهم اسفند ماه، روز درختکاری است، روزی که برای کم کردن ازسرعت اعجاب‌آور تخریب طبیعت، در فرهنگ اجتماعی ملتها و به خصوص ملت ‌ایران، تعبیه شده تا هرکس در حدّ توان خویش، برای زیبایی شهر و دیارمان و افزایش اکسیژن مورد نیاز بشریت و طبیعت، درخت بکارد.
خوب به یاد دارم، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که خود درختی استوار و جاودان برفراز قله‌ی انقلاب اسلامی و ایران عزیز در تاریخ معاصر بوده و هست، نسبت به این روز حساسیت ویژه‌ای داشت و باز به یاد دارم همین پارسال را که اگر چه یکی از روز هفته درختکاری مصادف با جمعه شده بود، اما ایشان اصرار داشت که باید این روز را گرامی داشت و درختی کاشت.
صبح روز جمعه، در فضای سبز کوشک آماده شدم و ایشان با همان لبخندهای همیشگی آمد و نهال سروی را در دل خاک کاشت و براساس تجربیات عملی که از سالها کشاورزی در روستا داشت، آبیاری کرد.
امسال مطمئنم که اگر بود، امروز درختی می‌کاشت، اما خدا چنان توفیقی به او داد که در بیش از نیم قرن خدمت به انقلاب، نظام اسلامی و مردم، علاوه بر درختهای فراوانی که روزهای درختکاری می‌کاشت، نهالهای زیادی در سرزمین ایران غرس کرد که امروزه هر یک درختانی سایه گسترند  و به قول خداوند متعال در آیه‌ی ۲۴ سوره مبارکه ابراهیم « کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِی السَّماءِ».
به یاد دارم که سال گذشته پس از درختکاری گفته بود: «درختکاری ریشه در فرهنگ اسلامی – ایرانی دارد که بزرگان تاکید می کنند هر انسانی در زندگی خود لااقل یک درخت بکارد.»
ایشان به هنگام کاشت درخت زیر لب آیه‌ی «لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَی وَزِیَادَهٌ وَلاَ یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلاَ ذِلَّهٌ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» را خواند و گفت: به یاد دارم که مرحوم پدرم هر وقت درخت می کاشت، این آیه را می‌خواند و من هم این سنت حسنه را ادامه می دهم، قرآن کریم در این آیه بر انجام کار خیر تاکید می نماید و یکی از بهترین کارهای خیر در روزگار ما که زمین دچار آلودگی های محیط زیستی شده، درختکاری است.
نگاه ظریف او به مسأله درخت آنقدر عمیق بود که به نقش درخت برای زیبایی‌ها و تقویت نیازهای محیط زیست در سراسر کشور و ضرورت توجه جدّی به درخت های کهنسال خیابان ولی عصر(عج) تهران اشاره کرد و گفت: بهتر است مسئولان مربوطه هم از درختان تهران به خاطرآلودگی‌های این کلان شهر حفاظت کنند و هم برای بهتر شدن آب و هوای آینده تهران، نهال کاری را جدی بگیرند.
جمله آخرش را هنوز به یاد دارم؛ در حالی که داشت آب به درخت می‌داد، گفت: درخت در هر شکل و نوع‌اش خوب است، بهتر آن است که درختان مثمر بکاریم تا علاوه بر ظرفیت های محیط زیستی، از میوه های آن نیز استفاده نماییم.
یاد، نام و خاطره‌ی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و همه‌ی شخصیت‌های ریشه‌دار ایران عزیزمان که همچون درختهای استوار تاریخ ایران ریشه‌های کهن و ماندگار دارند، جاودان باد.