می‌خواهند به دولت فشار بیاورند/ از چالش بین‌المللی عبور می‌کنیم
می‌خواهند به دولت فشار بیاورند/ از چالش بین‌المللی عبور می‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: پیشانی مسائل خطیر کشور، اقتصادی است که با موفقیت از این چالش بین‌المللی عبور می‌کنیم. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در مراسم معارفه دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی که در تالار مدرس این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به […]

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: پیشانی مسائل خطیر کشور، اقتصادی است که با موفقیت از این چالش بین‌المللی عبور می‌کنیم.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در مراسم معارفه دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی که در تالار مدرس این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به اینکه آمریکا اردیبهشت‌ماه رسماً اعلام کرد که از توافق کنار رفته است، گفت: آنها ۲ هدف عمده را دنبال می‌کنند، یک جنگ روانی و رسانه‌ای که از قبل شروع کردند و در برخی بخش‌ها دستاورد داشتند و هدفشان بی‌اعتمادی و از بین بردن امید مردم بود تا آنها را نگران کنند.

وی هدف دیگر این اقدامات را جنگ اقتصادی دانست و افزود: این کار نیز به منظور فشار به ملت ایران است، در چند ماه گذشته مواردی وجود داشت می‌خواستیم، دارو وارد کنیم با روش‌هایی اخلال می‌کردند، تا دارو وارد نشود، حتی در حیاتی‌ترین کالاها نیز به دنبال کارشکنی بودند که به فضل الهی کارهایی که می‌خواستیم را انجام دادیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه می‌خواهند به دولت فشار بیاورند، گفت: سرنوشت دولت، نظام و ملت به هم گره خورده و نمی‌توان گفت، با تضعیف دولت، نظام تضعیف نمی‌شود، باید همه کمک کنند تا از چالشی که وجود دارد، خارج شویم.

وی افزود: جلسه سران قوا مأموریت دارد، بدون توجه به مقررات تصمیم‌گیری کند که البته اینکه چه میزان از آن استفاده شود، بستگی به هنر مدیران دارد.

جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد در مقطع فعلی هم سیاست و هم زندگی مردم است، یادآور شد: نظرسنجی وجود ندارد که اقتصاد و معیشت مردم در آن تمرکز نداشته باشند، پیشانی مسائل خطیر کشور اقتصادی است، وزارت اقتصاد مهمترین وزارتخانه است و دولت نیز مسئولیتش بیش از مواقع دیگر پیگیری مباحث اقتصادی است. اگر امروز در اداره اقتصاد موفق عمل کنیم، از چالش بین‌المللی موفق بیرون آمده‌ایم.

وی ادامه داد: ممکن است برخی دلخوری و گلایه داشته باشند، اما در شرایط کنونی لازمه این کار این است که مدیران تمام وقت کار کنند، می‌توانیم با موفقیت از این دوره عبور کنیم.

وی به وظایف دستگاه‌های اقتصادی بخصوص وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در اقتصاد گفت: وظیفه دژپسند، همتی و ما استفاده از نظرات اقتصاددانان است.

وی به اولویت‌های اصلی وزارت اقتصاد پرداخت و گفت: اصلی‌ترین مسئله وحدت و انسجام داخلی است و اولویت اول این است که فضای کسب و کار بهبود و ارتقاء یابد. دوم اینکه بخش خصوصی توانمند شود و از توان آنها بهره گرفته شود.

وی سومین موضوع را ساماندهی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی دانست و چهارمین عامل را نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط کنونی عنوان کرد و گفت: به دلیل تغییر قیمت ارز، جاذبه خوبی است و مصوب شد، هرکس ۲۵۰ هزار دلار سپرده‌گذاری کند، ۵ سال اقامت می‌گیرد.

به گفته جهانگیری، پنجمین اولویت توسعه بازار سرمایه و اولیه است و مولدسازی دارایی‌های دولت، فرار مالیاتی و اصلاح نظام بانکی از دیگر موارد خواهد بود.