میزان سهم یارانه انرژی آذربایجان‌شرقی ۱٫۳ درصد کشور است/ واحدهای تولیدی پول کم دارند!
میزان سهم یارانه انرژی آذربایجان‌شرقی ۱٫۳ درصد کشور است/ واحدهای تولیدی پول کم دارند!

[ad_1] رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: میزان سهم یارانه انرژی ما در استان، ۱.۳ درصد از کل یارانه این بخش در کشور بوده در حالی که این میزان در برخی استان ها همچون بوشهر بسیار بالا است. به گزارش قلم پرس،از تبریز، یونس ژائله امروز در هشتاد و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش […]

[ad_1]


رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: میزان سهم یارانه انرژی ما در استان، ۱.۳ درصد از کل یارانه این بخش در کشور بوده در حالی که این میزان در برخی استان ها همچون بوشهر بسیار بالا است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، یونس ژائله امروز در هشتاد و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در محل اتاق تبریز اظهار داشت: از روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ یکسری تغییرات جدی در بخش اقتصادی کشور آغاز شده و یکی از مهم ترین اقدامات دولت جناب آقای رییسی، اصلاح نظام پرداخت یارانه ها و بهینه سازی آن از شبکه اقتصادی کشور بوده است.

وی ادامه داد: با این تغییر، تغییرات جدی در شبکه قیمت گذاری و همچنین قیمت کالاهای تولیدی که مربوط به چهار قلم کالای اساسی و بقیه کالاهایی که از این چهار قلم تهیه میشد را شاهد هستیم.

ژائله با بیان اینکه این تصمیم موجب ایجاد تغییرات زنجیرواری در اقتصاد کشور خواهد شد، گفت: واردکنندگان فعال در این حوزه در طول سالیان گذشته، با ارز ۴۲۰۰ کالا را وارد می کردند و طبیعتا سرمایه در گردشی که داشتند، برای این امر کفاف می کرد اما حالا اگر بخواهند با این سرمایه در گردش، کالا وارد کنند، قطعا توان واردات این مقدار کالا را نخواهند داشت.

رئیس اتاق تبریز، تخصیص یارانه ها به مصرف کنندگان را دومین موضوع مهم در این خصوص دانسته و گفت: خوشبختانه این اتفاق افتاده و واریزی هایی که برای دهک های مختلف انجام شده سبب بالا رفتن قدرت خرید مردم شده است.

وی ادامه داد: موضوع سوم اینکه واحدهای تولیدی که مواد اولیه این کارخانه ها را تامین می کردند، نیاز به افزایش نقدینگی بالایی دارند. در مجموع صنف تولید مواد غذایی از مرغداران و گاوداران تا صنایع تبدیلی و دیگر واحدهای مربوطه نیاز به حجم بالای نقدینگی دارند که باید نسبت به اقدام فوری برای تامین این سرمایه در گردش تلاش شود.

ژائله با بیان اینکه بسیاری از واحدها توان جذب این رقم را ندارند، گفت: باید برنامه ای برای این موضوع پیش بینی شده باشد. بر اساس آمار، تخصیص وام بانک های استان در بخش دولتی تا حد توان انجام شده و در این بین ظرفیت خوبی نیز در بانک های خصوصی داریم که در این موضوع، باید سرفصل جدیدی در بانک مرکزی آغاز شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به تولید ملی گفت: تا زمانی که تولید ملی افزایش نیابد، با اختصاص یارانه به یک بخش شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود.  

رئیس اتاق تبریز با اشاره ای به اختصاص یارانه انرژی در استان گفت: میزان سهم یارانه انرژی ما در استان، ۱.۳ درصد از کل یارانه این بخش در کشور بوده در حالی که این میزان در برخی استان ها همچون بوشهر بسیار بالا است.

انتهای پیام/


[ad_2]