موضع وزارت خارجه ایران در قبال رای ضد ایرانی یک دادگاه کانادا
موضع وزارت خارجه ایران در قبال رای ضد ایرانی یک دادگاه کانادا

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره رای سیاسی یک دادگاه کانادا ضد ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را گامی جدید در مسیر سیاست های خصمانه دولت افراطی گذشته کانادا می داند که با رای مردم ساقط شد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری صداوسیما در بیانیه ای که حسین […]

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره رای سیاسی یک دادگاه کانادا ضد ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را گامی جدید در مسیر سیاست های خصمانه دولت افراطی گذشته کانادا می داند که با رای مردم ساقط شد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری صداوسیما در بیانیه ای که حسین جابری انصاری صادر کرده آمده است: بر اساس اخبار منتشره دیوانعالی ایالت اونتاریو کانادا با صدور یک رای سیاسی، بر اساس ادعاهای بی اساس در مورد به اصطلاح حمایت ایران از گروههای تروریستی، حکم توقیف ۱۳ میلیون دلار از اموال ایران را تایید کرده است.

وی می افزاید: شناسایی و اجرای آرای سیاسی و غیابی صادره از سوی محاکم آمریکایی که در دیوانعالی ایالت مذکور کانادا مورد تایید قرار گرفته است، مغایر با تعهدات بین المللی دولت کانادا وفق اصول و قواعد شناخته شده حقوق بین الملل در مورد مصونیت قضایی دولتها و اموال آنها است. از منظر سیاسی نیز این اقدام مغایر با ادعای دولت جدید کانادا مبنی بر تمایل به عادی سازی روابط دو کشور و جبران سیاست های افراطی دولت پیشین کانادا است.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تاکید می کند: از این رو همانگونه که قبلا در گفتگو با مقامات کانادایی تصریح شده، مجددا تاکید می شود هرگونه عادی سازی روابط دیپلماتیک دو کشور مستلزم بازنگری اساسی در سیاست های افراطی و نادرست گذشته دولت کانادا از جمله در زمینه نقض مصونیت قضایی دولت ایران است و جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن رای دیوانعالی ایالت اونتاریو و یادآوری مسئولیت بین المللی دولت کانادا در حفاظت از اموال ایران در آن کشور، تاکید می کند عدم رعایت تعهدات یاد شده موجبات مسئولیت بین المللی دولت کانادا را فراهم می آورد و ایران حق خود را در زمینه اتخاذ اقدامات لازم برای احقاق حقوق قانونی خود از جمله در ارتباط با جبران خسارات وارده احتمالی محفوظ می دارد.