افراد متخلف صلاحیت حضور در جامعه مهندسی را ندارند/مهندسان به علم روز مجهز شوند
افراد متخلف صلاحیت حضور در جامعه مهندسی را ندارند/مهندسان به علم روز مجهز شوند

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که نظام مهندسی باید مدافع حقوق مردم و حیثیت جامعه مهندسین باشد، گفت: حفظ مال و سرمایه مردم یک مسوولیت ادامه‌دار است و باید اهمیت این مسوولیت بزرگ برای مهندسان جوان روشن شود. به گزارش قلم پرس، اسماعیل جبارزاده در دیدار اعضای هیات مدیره جدید سازمان نظام مهندسی […]

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که نظام مهندسی باید مدافع حقوق مردم و حیثیت جامعه مهندسین باشد، گفت: حفظ مال و سرمایه مردم یک مسوولیت ادامه‌دار است و باید اهمیت این مسوولیت بزرگ برای مهندسان جوان روشن شود.

به گزارش قلم پرس، اسماعیل جبارزاده در دیدار اعضای هیات مدیره جدید سازمان نظام مهندسی استان، اظهار داشت: مهندسی شغلی توام با خلاقیت، نشاط و پویایی است و مهندسان می‌توانند با تلاش و پشتکار، آثار ماندگاری از خود بر جای بگذارند.

وی با بیان این که حمایت از تشکل‌های صنفی را وظیفه خود می‌دانیم، افزود: عضویت ۲۹ هزار از نخبگان و تحصیل‌کردگان جامعه در سازمان نظام مهندسی و اهمیت این سازمان در دفاع از حقوق مردم وظیفه مسوولان را در حمایت از آن بیشتر می‌کند.

استاندار آذربایجان شرقی دفاع از حیثیت جامعه مهندسی و رعایت حق و حقوق مردم را دو وظیفه عمده و همیشگی سازمان نظام مهندسی عنوان کرد و گفت: مردم به سازمان نظام مهندسی و مهر تایید این سازمان اعتماد دارند، بنابراین حفظ حقوق مردم مهم‌ترین وظیفه شرعی، قانونی و عرفی این سازمان است.

وی خاطرنشان کرد: حفظ مال و سرمایه مردم یک مسوولیت ادامه‌دار است و مهندسان باید بدانند که اثر هر اقدام آنها تا سال‌ها باقی می‌ماند.

دکتر جبارزاده با تاکید بر این که اهمیت این مسوولیت بزرگ باید برای مهندسان جوان روشن شود، گفت: مهندسان باید به امضایی که پای نقشه‌ها می‌گذارند پای‌بند بوده و یک‌شبه به دنبال رسیدن به جایگاه مهندسان باتجربه نباشند.

وی با اشاره به این که متاسفانه در گذشته حساسیت چندانی نسبت به رعایت حقوق مردم وجود نداشت، افزود: ساختمان‌هایی در این استان ساخته شده است که مصداق بارز ظلم و خیانت در حق مردم است و ما پیگیر شناسایی و مجازات متخلفان آن هستیم.

دکتر جبارزاده با بیان این که افراد متخلف صلاحیت حضور در جامعه مهندسی را ندارند، گفت: انتظار از سازمان نظام مهندسی این است که افراد ناسالم و متخلف را شناسایی و از بدنه این سازمان تصفیه کند، چرا که وجود یک فرد متخلف می‌تواند حیثیت کل جامعه مهندسی را خدشه‌دار کند.

وی تاکید کرد: با افراد متخلف در هر جایگاهی باید برخورد کرد و در این زمینه تعصب خشک و خالی فایده‌ای ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به این که تکنولوژی ساخت و ساز روز به روز در حال تغییر و نو شدن است، اظهار داشت: امروز اکثر ساختمان‌های ما با روش‌های بیست سال قبل ساخته شده و دارای فضاهای غیر قابل استفاده هستند، در حالی که در علم روز مهندسی باید از هر سانتی‌متر فضای ساختمان استفاده شود به ویژه در مناطقی مثل تبریز که مشکل زمین هم داریم.

وی با تاکید بر این که مهندسان باید به روش‌های علمی و روز دنیا مجهز شوند، افزود: در این زمینه باید از اساتید مجرب و برجسته داخل و خارج از کشور استفاده کنیم و مدیریت استان آماده همکاری در این زمینه است.

دکتر جبارزاده با بیان این که علم مهندسی در استان آذربایجان شرقی باید به روز باشد، گفت: امروزه تنها راه باقی ماندن در عرصه رقابت و بازار، به روز بودن و استفاده از آخرین یافته‌های علمی است.

وی، توجه به بحث آموزش و بازآموزی مهندسان را مورد تاکید قرار داد و گفت: مهندسان باید ملزم به حضور در دوره‌های آموزشی باشند و آموزش‌ها نیز باید از محتوای غنی برخوردار باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که هیچ پروژه عمرانی در استان بدون پیوست مطالعاتی اجازه اجرا ندارد، افزود: نظام مهندسی و جامعه مهندسین باید در تهیه این پیوست‌ها و محتوابخشی به آنها نقش ایفا کند.

وی با بیان این که استان آذربایجان شرقی در دو سال اخیر متفاوت از سایر استان‌ها مطرح شده است، گفت: امروز این استان برخوردار از مدیریت علمی و برنامه توسعه در لایه‌های مختلف است و وظیفه همه دستگاه‌ها و مدیران مشخص شده است.

دکتر جبارزاده تاکید کرد: جامعه مهندسی در اجرای بخش عمده‌ای از سند توسعه استان نقش دارند و باید در ایفای این نقش فعال‌تر ظاهر شوند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به کسب عناوین برتر بین‌المللی برای شهر تبریز در دو سال اخیر از جمله عنوان شهر جهانی فرش، شهر سالم برای زندگی و شهر نمونه گردشگری، خاطرنشان کرد: امروز عطش دیدار تبریز حداقل در داخل کشور ایجاد شده و برای تداوم آن باید چهره شهر تبریز را تغییر دهیم.

وی از زیباسازی ساختمان‌ها، حفظ فضای سبز و مدرن‌سازی مبلمان شهری به عنوان لازمه‌های جذب گردشگر در شهر تبریز نام برد و گفت: برای داشتن شهری متفاوت، حضور یکایک مهندسان ضروری است.

دکتر جبارزاده همچنین حضور مهندسان در عرصه‌های مختلف عمرانی از جمله بحث صرفه‌جویی در مصرف آب، احیای دریاچه ارومیه، اجرای طرح‌های عمران شهری و مشارکت با شهرداری را خواستار شد.

وی با بیان این که علاقمندیم پروژه‌های عمرانی را شرکت‌های مهندسی استان اجرا کنند، افزود: ۲۹ هزار مهندس عضو نظام مهندسی می‌توانند یک مجموعه قوی مهندسی تشکیل دهند و اجرای پروژه‌های بزرگ و مهم را عهده‌دار شوند.

دکتر جبارزاده تصریح کرد: برای تحقق این مهم، باید نگاه منفعت‌طلبانه و تخریب دیگران به نفع خود را کنار بگذاریم، این روحیه، ضد توسعه و عامل عقب‌ماندگی است و در جامعه مهندسی نباید شاهد این مسایل باشیم.

وی با تاکید بر توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با محوریت سازمان نظام مهندسی، نظارت این سازمان بر کیفیت این خدمات را خواستار شد.

دکتر جبارزاده همچنین بر ارتباط تنگاتنگ و برادرانه جامعه مهندسین با جامعه کاردان‌ها تاکید کرد و گفت: حضور کاردان‌ها در کنار مهندسین ضروری است و نباید این دو مجموعه خود را رقیب یکدیگر بدانند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از معاون عمرانی استاندار به خاطر توجه به نقش تشکل‌های مهندسی و تعامل با جامعه مهندسین استان قدردانی کرد و گفت: تجربه ۳۰ ساله مهندس پورمهدی در سطوح مختلف در کنار حضور مدیران باتجربه راه و شهرسازی و شهرداری تبریز فرصت مغتنمی برای تغییر نگرش به مسایل عمرانی است و جامعه مهندسین باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کند.

وی برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی استان را شایسته قدردانی دانست و افزود: قطعا با حضور گسترده مهندسین در این انتخابات، افرادی شایسته و دارای نقاط برجسته نسبت به گذشتگان انتخاب شده‌اند و امیدواریم این اتفاق مبارک در انتخابات اسفند امسال هم با حضور حداکثری مردم تکرار شود.

طوماری، رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی هم در این دیدار گزارشی از عملکرد، اقدامات و برنامه‌های آتی این سازمان ارایه کرد.