معطل ماندن ۹ ساله سند تعاون در کشور/ ۱۲ تعاونی مشکل‌دار  و ۱۶۸۶ تعاونی راکد در آذربایجان شرقی
معطل ماندن ۹ ساله سند تعاون در کشور/ ۱۲ تعاونی مشکل‌دار  و ۱۶۸۶ تعاونی راکد در آذربایجان شرقی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به معطل ماندن ۹ ساله سند تعاون در کشور گفت: اگر این سند اجرایی شود انجام شود بسیاری از مشکلات زنجیره تعاون‌ها برطرف می‌شود. به گزارش قلم پرس،از تبریز، حسین فتحی امروز بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران  اظهار کرد: رسالت بزرگ تحقق عدالت […]



مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به معطل ماندن ۹ ساله سند تعاون در کشور گفت: اگر این سند اجرایی شود انجام شود بسیاری از مشکلات زنجیره تعاون‌ها برطرف می‌شود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، حسین فتحی امروز بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران  اظهار کرد: رسالت بزرگ تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و پیشگیری از تمرکز ثروت در دست گروه وطبقه ای خاص و مردمی سازی اقتصاد جز با اهمیت دادن و تقویت بخش تعاون بدست نمی آید.

وی افزود: نقش موثر بخش تعاون در دستیابی به عدالت اجتماعی، رفاه، فرصت‌های برابر، توزیع متناسب درآمد و دستیابی به اشتغال کامل مورد تاکید قرار گرفته است.

فتحی با بیان اینکه  نقش بی‌بدیل تعاون در مردمی کردن اقتصاد بر کسی پوشیده نیست، گفت:  مردمی‌سازی اقتصاد با هوشمندسازی؛ کارآمدی و شفافیت محقق می‌شود و اگر بتوانیم در بخش تعاون این چهار محور را عملیاتی کنیم قطعا اعتماد مردم برای پیشبرد اهداف تعاونی فراهم می‌شود.

فتحی در مورد اینکه تعاون چگونه می‌تواند مشکل اشتغال را حل کند، گفت: عمده تولید کالا و خدمات در بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود که اشتغال ایجاد می‌کند و بخش عمده آن توسط تعاونی‌ها است و هزینه ایجاد هر شغل در بخش تعاون به مراتب کمتر از هزینه ایجاد یک شغل در شرکت‌های بزرگ و یا بخش دولتی است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی از وجود ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور خبر داد و اذعان داشت: این تعداد شرکت زمینه اشتغال ۳۳۰ هزار نفر را فراهم کرده اند که باید سهم شان افزایش یابد.

فتحی سهم کنونی تعاون را در اقتصاد کشور ۵ درصد خواند و افزود: این سهم باید به بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد.

 

معطل ماندن ۹ ساله سند تعاون در کشور

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به معطل ماندن ۹ ساله سند تعاون در کشور تصریح کرد: اگر این سند اجرایی شود انجام شود بسیاری از مشکلات زنجیره تعاون‌ها برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد پیوند بین تعاونی‌های نوظهور و برندهای نام آشنا توضیح داد: خوشبختانه در استان ما برندهای معروف کم نیستند که با ارتباط با تعاونی‌های نوظهور سهم تعاونی‌ها را از تولید ناخالص داخلی بالا می‌برند.

۹۳۹ تعاونی دانش بنیان در کشور

فتحی با اشاره به اینکه تعاونی‌های دانش بنیان نردبان اشتغال است، اظهار داشت: در کل کشور ۹۳۹ تعاونی دانش بنیان وجود دارند که از این میان ۱۲ تعاونی دانش بنیان در استان ما وجود دارند.

وی در خصوص تعداد تعاونی‌ها یادآور شد: ۷۰ هزار تعاونی در کشور وجود دارد که ۶۱۰۰ تعاونی ثبت شده در استان وجود دارد که ۴ هزار و ۴۱۴ تعاونی ( ۷۲ درصد تعاونی‌ها) با  ایجاد ۷۹ هزار شغل مستقیم فعال هستند.

فتحی تعداد تعاونی‌های راکد و غیرفعال در استان را یک هزار و ۷۸۶ تعاونی ذکر کرد و گفت: با تشکیل کمیته تعاونی‌های مشکل دار در استان در سه سال گذشته تعداد تعاونی های مشکل دار از ۳۹ تعاونی به ۱۲ تعاونی رسیده است.

 

کمترین نرخ بیکاری مربوط به کدام استان است؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی براساس شاخص‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۰ با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۹، به ۷.۶ درصد رسیده که پایین‌تر از نرخ بیکاری کشور بوده در حالی که نرخ بیکاری در بین جوانان کشور ۱۶٫۶ درصد است.

 به گفته وی، براساس شاخص‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۰ با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۹، به ۷.۶ درصد رسیده که پایین‌تر از نرخ بیکاری کشور است.

 
فتحی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در میان زنان استان بیشتر از مردان است، افزود: نرخ بیکاری در میان جوانان ۱۵ تا ۳۴ سال استان، ۲۱ درصد و در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه، ۱۶.۷ درصد است و ۶۸ درصد از بیکاران استان را فارغ‌التحصیلان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/