معضل اصلی ما این است که متولیان گردشگری فقط تفکر زیرساختی دارند
معضل اصلی ما این است که متولیان گردشگری فقط تفکر زیرساختی دارند

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر این که تبریز از طریق شرکت هوایپمایی ترکیش ایرلاین به شبکه‌ی جهانی وصل است، گفت: به منظور استفاده از این پتانسیل، مقرر شده است که تبریز و جاذبه‌های آذربایجان‌شرقی در تمام پروازهای شرکت ترکیش ایرلاین در سراسر جهان و آژانس‌هایی که با […]

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر این که تبریز از طریق شرکت هوایپمایی ترکیش ایرلاین به شبکه‌ی جهانی وصل است، گفت: به منظور استفاده از این پتانسیل، مقرر شده است که تبریز و جاذبه‌های آذربایجان‌شرقی در تمام پروازهای شرکت ترکیش ایرلاین در سراسر جهان و آژانس‌هایی که با این شرکت در ارتباط هستند، معرفی و تبلیغ شود.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، محمد محب خدایی در جلسه ستاد استانی تبریز ۲۰۱۸ با اشاره به برنامه‌ها و اقداماتی که می‌توان به مناسبت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ انجام داد، بیان کرد: تبلیغات از طریق صدا و سیما، برنامه‌ریزی برای قرار گرفتن تبریز به عنوان نقطه‌ی آغازی در تورهای خارجی و استفاده از ظرفیت خود جمعیت استان در برگزاری استارت آپ‌های مرتبط با گردشگری از جمله برنامه‌های سازمان است.

وی برگزاری رویدادهای مختلف، با محوریت جاذبه‌های استان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: بازار سرپوشیده تبریز خود جاذبه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران است و نباید در بازار غرفه صنایع دستی بزنیم، بلکه بهتر است که خود بازار کانون توجه باشد و خود شاغلان در بازار از منافع حضور کردشگر بهره‌مند شوند.

محب خدایی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های متعدد همچون حراجی فرش در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه در تبریز و جابه‌جایی علاقمندان به این جشنواره‌ها از طریق قطار نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی طراحی لباس ویژه برای رویداد تبریز ۲۰۱۸، برگزاری کارناوال‌های فرهنگی و هنری، معرفی تبریز ۲۰۱۸ بر روی محصولات تولیدی، استفاده از ظرفیت تیم تراکتورسازی تبریز را در استفاده از ظرفیت‌های استان موثر عنوان کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود وجود پنج میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور را فرصتی ارزشمند برای معرفی ایران دانست و گفت: از این تعداد، ۱۳۰ هزار نفر آذربایجانی هستند و برنامه‌ریزی شده است که به ازای هر پنج گردشگر خارجی که از طریق آنان وارد کشور شود، به عنوان پاداش یک بلیط سفر رایگان داده شود.

محب‌خدایی با اشاره به احداث باغ ملل در شهرستان‌های استان، گفت: صنعت کشاورزی با تولید صرف محصولات کشاورزی، اقتصادی نیست بلکه با ایجاد ارزش افزوده باید این محصولات به برندهای جهانی وصل شوند و بتوانند خود را در جهان معرفی کنند.

وی با بیان این که صنعت گردشگری فقط با هتل و رستوران نمی‌چرخد، گفت: معضل اصلی ما این است که متولیان گردشگری فقط تفکر زیرساختی دارند و بر روی برگزاری رویداد ها کار نمی‌کنند؛ در حالیکه باید زمان دقیق رویدادها و جشنواره ها در تقویم جهانی درج شود و به دنبال آن سازمان جهانی گردشگری بتواند آن‌ها را در سراسر جهان معرفی کند.

وی خطاب به مدیران استانی گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل از نظر ظرفیت هم مرتبه با اصفهان هستند، ولی آیا آمار گردشگران ورودی شما با اصفهان همخوانی دارد؟ چرا حداقل یک دهم این آمار در استان شما به چشم نمی خورد؟ چرا از ظریفیت های خود به نحو احسن استفاده نمی کنید؟ به نظرم برای حل این مسئله، بیرون از استان به دنبال کسی نگردید.

محب خدایی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص ویژگی های شهر گردشگر، یاد آور شد: برنامه ریزان و مسئولان استانی باید این سوال را از خود بپرسند که آیا رفتارها و برنامه ریزی های شهری آمادگی ایجاد مطلبوبیت و رضایت را برای گردشگران دارد؟

وی ادامه داد: در یک شهر گردشگر، جامعه ی گردشگر به جامعه شهروند اضافه می‌شود و در پی آن تمام مفاهیم تغییر می کند و مدیریت شهری به جای مدیریت هزینه، مدیریت درآمد است.

وی افزود: در فرودگاه این شهر، بهترین زمان پروازی از ساعت ۱۰ تا ۱۹ است تا مسافران بتوانند بر اساس ساعت تخلیه اتاق هتل برنامه خود را تنظیم کنند؛ هم چنین در این شهر بیشتر سریال‌های در لوکیشین فضاهای گردشگری برای معرفی هرچه بیشتر ساخته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در شهر ایده آل فرهنگ، عادی تلقی شده و ایجاد درآمد نمی کند، گفت: در شهر گردشگر، فرهنگ باعث ایجاد درآمد می شود و به عنوان مثال بیشتر گردشگران مشتاق پوشیدن لباس های قومیتی هستند.

وی توجه به عرضه غذاهای سنتی و توجه آشپزهای شهر گردشگر به یادگیری غذاهای سنتی به جای غذاهای دیگر کشورها را از دیگر ویژگی این شهر دانست.