مشارکت مردم و حرکت جهادی و بسیجی در این شرایط ضروری است
مشارکت مردم و حرکت جهادی و بسیجی در این شرایط ضروری است

نایب رئیس مجلس با اشاره به حوادث سیل اخیر در کشور گفت: مشارکت مردمی و حضور مردم در صحنه تنها راهکار سازماندهی و مدیریت بحران در کشور است. به گزارش قلم پرس، مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی درخصوص حوادث سیلاب های اخیر در کشور ضمن تشکر از دولت […]

نایب رئیس مجلس با اشاره به حوادث سیل اخیر در کشور گفت: مشارکت مردمی و حضور مردم در صحنه تنها راهکار سازماندهی و مدیریت بحران در کشور است.

به گزارش قلم پرس، مسعود پزشکیان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی درخصوص حوادث سیلاب های اخیر در کشور ضمن تشکر از دولت و وزرایی که در مجلس حضور یافتند و گزارش های خود را به نمایندگان تقدیم کردند، گفت: بارندگی نعمت خدا بود و بسیاری از مشکلات آبی کشور را حل کرد، اما سیلاب و تخریب ها هزینه هایی را برای مردم و کشور ایجاد کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساختار مدیریت بحران گفت: قانون جدید ساختار بحران در مجلس مصوب و به شورای نگهبان ارجاع شده است، در این قانون بر تشکیل شورای عالی مدیریت بحران با ریاست رئیس جمهور تاکید شده، بنابراین می توان مشکلات ساختاری اخیر را از طریق قانون حل کرد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی در مدیریت افزود: وزرای مختلف در گزارش های خود به این موضوع اشاره کردند. در رابطه با حوزه وزارت جهاد کشاورزی، برنامه برای صیانت از جنگل، آبخیزداری، حفظ مراتع و دامداری ضروری است. در حوزه وزارت نیرو نیز برنامه ریزی برای لایروبی، زهکشی و جلوگیری از ساخت و ساز در معابر و تکمیل سدها الزامی است.

پزشکیان تاکید کرد: سازمان هواشناسی باید تجهیز و برنامه های مدونی داشته باشد، همچنین اسکان دائم سیل زدگان و جبران خسارت وارده به مردم و رفع مشکلات کشاورزان نیز به پول و هزینه نیاز دارد، بنابراین در شرایط اورژانسی کنونی، مرکز پژوهش های مجلس، دولت و کمیسیون تخصصی مجلس باید محل تامین منابع را مشخص کنند.

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه دولت یا مجلس به تنهایی نمی تواند وضعیت کنونی را مدیریت کنند، گفت: مشارکت مردم و حرکت جهادی و بسیجی در این شرایط ضروری است، وزارت کشور باید از ظرفیت نهادها، NGO ها و سمن ها استفاده کند و با بسیج آنها تکلیف هر گروه را طبق منطقه های مختلف مشخص کند. در واقع مشارکت مردمی باید سازماندهی و مدیریت شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در حال حاضر گفته شده تمام کمک های نقدی به حساب جمعیت هلال احمر و یا کمیته امداد امام (ره) واریز شود، اما نباید مانع ورود مردم و کمک های مردمی شویم. در واقع مردم را از حضور در صحنه محروم نکنیم، زیرا تنها راه پاسخگویی مشارکت مردم است.

پزشکیان با بیان اینکه ارائه لایحه یا طرح در صورت نیاز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بارندگی ها در استان هایی چون خراسان جنوبی و رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان ادامه دارد، بنابراین معتقدم مردم می توانند در برابر سیل قدرتمندانه بایستند، لذا از همه سازمان ها و مردم در صحنه قدردانی می کنم و می خواهم برای حل مشکلات تا آخر در صحنه حضور داشته باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم این وضعیت و تهدید با همدلی و مدیریت به فرصت تبدیل شود./