مسیرگشایی؛ شاه‌کلید توسعه متوازن شهری/ مسیرگشایی معابر تبریز در مدار حرکت
مسیرگشایی؛ شاه‌کلید توسعه متوازن شهری/ مسیرگشایی معابر تبریز در مدار حرکت
افزایش تعداد خودروها و روند رو به رشد جمعیت در شهرها معضلات متعددی برای کلانشهرها به ارمغان آورده است که ترافیک طاقت فرسا در معابر شهری نمونه‌ای از نتایج همین اتفاق است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، تاریخ می‌گوید این‌ راه‌ها بودند که رابطه‌ها را ساخته یا تحکیم بخشیده اند. جغرافیا می‌گوید این راه‌ها بودند که سرزمین‌ها را آباد کردند. و شاید جامعه‌شناسی یا روان‌شناسی هم بگویند که این‌ راه‌ها بودند که مردمان را خوشحال‌تر کردند و زندگی را برایشان آسان.در کتب مختلف، اهمیت راه‌ها و مسیرها به شکل‌های مبسوطی تبیین شده است. هیچ‌کسی نمی‌تواند ادعا کند که با احداث راه یا مسیرگشایی مخالف است. همانطور که هیچ‌کس با کاهش ترافیک و صرفه‌جویی در زمان مخالف نیست.

مسیرگشایی در کلانشهری چون تبریز همچون باز کردن رگ‌های بسته شهر است. مسیرگشایی‌ها علاوه بر اینکه راه‌های دسترسی ساکنان نقاط مختلف شهر به نقاط مرکزی شهر را فراهم می‌سازند و از وقوع ترافیک جلوگیری می‌کنند، مقدمات توجه به مناطق محروم و کم برخوردار را هم فراهم می‌کنند.

شهرداری تبریز با هدف محرومیت زدایی و نیز توسعه متوازن شهری، پروژه‌های مسیرگشایی را در دستور کار قرار داده است. مسیرگشایی در کلانشهری چون تبریز همچون باز کردن رگ‌های بسته شهر است. مسیرگشایی‌ها علاوه بر اینکه راه‌های دسترسی ساکنان نقاط مختلف شهر به نقاط مرکزی شهر را فراهم می‌سازند و از وقوع ترافیک جلوگیری می‌کنند، مقدمات توجه به مناطق محروم و کم برخوردار را هم فراهم می‌کنند.

شهردار تبریز تاکید زیادی بر احصای مشکلات شهروندان از طرق مختلفی مانند جلسات ارزیابی هفتگی موسوم به قرار خدمت دارد و معتقد است برای نائل شدن به بودجه بندی بر اساس نیاز، راهی جز ارتباط همه جانبه با شهروندان نداریم.

یعقوب هوشیار با اشاره به اجرای پروژه های مسیرگشایی در نقاط مختلف تبریز می‌گوید: تلاش داریم تا پایان سال بودجه کامل در حوزه مسیرگشایی محقق کنیم و مناطق دهگانه نیز ملکف هستند حداقل یک پروژه مسیرگشایی را تا پایان سال جاری به اتمام برسانند.

وی ادامه می‌دهد: پروژه‌های مسیرگشایی متعدد چهره شهر را متحول می‌کنند که این موضوع در مناطق کم برخوردار شهری نمود عینی تر می‌یابد.

هوشیار اظهار می‌کند: بزرگترین پروژه‌ مسیرگشایی حال حاضر شهر تبریز از نظر حجم ریالی و میزان تملک املاک، امتداد ۴۵ متری انقلاب بوده و برآورد هزینه این مسیرگشایی بالغ بر ۵۰۰  میلیارد تومان جهت آزادسازی و تملک است.

مسیرگشایی‌های منطقه ۱ تبریز 

پروژه مسیرگشایی امتداد ۴۵ متری انقلاب به پاسداران به طول ۱۴۰۰ متر و عرض ۴۵ متر در حوزه شهرداری منطقه ۱ تبریز آغاز به کار کرده و از مجموع ۳۳۰ واحد مسکونی در این مسیر، تاکنون ۸۰ واحد مسکونی توافق، تملک و تخریب شده است.

این پروژه عظیم مسیرگشایی با همکاری مناطق ۱، ۲ و ۵ در حال انجام است و با اتمام هرچه سریع‌تر عملیات آزادسازی و تخریب املاک باقی مانده در مسیرگشایی‌های این منطقه، شاهد تسهیل تردد وسائل نقلیه و کاهش بار ترافیکی در این منطقه کم برخوردار خواهیم بود.

در این بین، در پروژه ۱۲ متری شهید نامور ۱۰ باب ملک تملک شده و در ۱۸ متری امام‌زاده نیز ۸ پرونده تملک انجام گرفته است.

پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی مسیرگشایی ۳۵ متری ابرار

۳۵ متری ابرار به طول ۱۳۰ و عرض ۳۵ متر از طرح‌های تفصیلی روان‌سازی عبور و مرور منطقه است که از زمان تشکیل محلات ائل گلی از جمله خیابان باغچه‌بان، مسیر ۳۵ متری ابرار به صورت بن بست بود.

اهالی این منطقه برای تردد و دستیابی به سایر مسیرهای ائل گلی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند که با تلاش شهرداری منطقه ۲ تبریز این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مسیرگشایی‌های منطقه ۳ تبریز 

شهرداری منطقه ۳ تبریز نیز در راستای تسهیل در تردد شهروندان برنامه های مسیرگشایی را در دستور کار خود قرار داده است. بر همین اساس، مسیرگشایی خیابان حکیمی با تملک ۲۸ ملک و مسیرگشایی خیابان غیاث با تملک ۳۶ ملک در حال پیگیری است.

مسیرگشایی خیابان امتداد لک‌لر نیز در حال توافق برای تلمک املاک باقی مانده است و تا پایان سال جاری این پروژه به اتمام می‌رسد.

مسیرگشایی‌های منطقه ۴

در راستای مسیرگشایی ۲۴ متری فلسطین جنوبی به طول ۳۰۰ متر، تا امروز ۱۱باب ملک تملک شده است و همچنین در ۱۸ متری شهید بی مثل به طول ۴۳۵ متر نیز ۱۷ باب ملک مورد تملک شهرداری منطقه ۴ قرار گرفته است.

تملک ۱۸ متری فاز سه سردار ملی به طول ۱۸۰ متر توسط شهرداری منطقه ۴ تبریز به صورت کامل انجام شده است و هرچه زودتر عملیات عمرانی برای احداث این خیابان آغاز می‌شود.

همچنین پروژه مسیرگشایی  ۱۸ متری شهید مرادی به طول ۴۲۵ متر، ۱۸ متری شهید پورباقر علوی به طول ۴۰۰ متر و ۲۴ متری فاز یک شهید شریفی به طول ۴۷۰ متر نیز در مراحل پایانی تملک قرار دارد.

مسیرگشایی ۲۴ متری کرکج توسط منطقه ۵

فاز اول مسیرگشایی ۶۰ متری دو کمال به همت شهرداری منطقه ۵ تبریز با طول سه هزارو ۷۰۰ متر و عرض ۶۰ متر به اتمام رسیده است و فازهای بعدی نیز در انتظار طرح بدنه‌سازی پروژه است.

در این بین از فاز تملک و آزادسازی  باند کندرو ضلع جنوبی جاده تهران به طول پنج کیلومتر و عرض ۱۰ متر  تنها  ۱۱ ملک باقی مانده است و از تملک مسیرگشایی ۲۲ متری استانداری نیز ۸ باب ملک باقی مانده  است.

مسیرگشایی ۲۴ متری کرکج نیز از دیگر پروژه‌های در حال انجام این منطقه است.

 مسیرگشایی‌های منطقه ۶ تبریز 

شهرداری منطقه ۶ تبریز مسیرگشایی خیابان‌های ۲۴ متری و ۳۵ متری صنعتگران را به عنوان دو مسیر مهم این منطقه در دست اجرا دارد که روند اجرای این پروژه سرعت خوبی داشته و تا به امروز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی ثبت کرده است.

مسیرگشایی منطقه ۷ تبریز

مسیرگشایی خیابان شهید سعیدی توسط شهرداری منطقه ۷ تبریز به طول یک کیلومتر در دست اقدام است و از ۱۳۸ پرونده تملکی موجود برای مسیرگشایی، ۱۲۰ پرونده به صورت قطعی توافق برای تملک انجام گرفته است.

تملک این پروژه مسیرگشایی ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مسیرگشایی منطقه ۸ تبریز 

خیابان شهید علیپور یکی از پروژه‌های مسیرگشایی منطقه ۸ بوده که ۷۵ درصد تملک شده و از اوایل سال ۱۴۰۲ عملیات عمرانی احداث آغاز می‌شود.

تملک خیابان دمشقیه واقع در سطح حوزه این منطقه نیز، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در مسیرگشایی خیابان‌های صادقیه، سنجران و گوراوانچی نیز پیشرفت فیزیکی تملک و آزادسازی حدود ۲۰ درصد است.

بهره‌برداری از دو مسیرگشایی در حوزه منطقه ۹

مسیرگشایی ۲۰ متری استاد عابد تبریزی به طول سه کیلومتر و بلوار شهدای سلامت از پروژه‌هایی است که در شش ماهه نخست سال‌جاری به صورت کامل افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

مسیرگشایی علی بقال در ایستگاه پایانی تملک و آزادسازی

پروژه مسیرگشایی ۲۴ متری علی بقال با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی در مرحله تملک است و پایان یافتن عملیات عمرانی، موجب تسهیل در عبور و مرور منطقه کم برخوردار منطقه ۱۰ می‌شود.

مسیرگشایی‌ها از ملزومات مهم کلانشهرها برای تسهیل تردد در معابر است که نتایجی همچون کاهش ترافیک، صرفه جویی در زمان و در نهایت افزایش رضایت شهروندان را در پی خواهد داشت.

شهرداری تبریز نیز اهتمام و جدیت ویژه‌ای در این حوزه دارد به طوری که پروژه‌های مسیرگشایی بزرگی که سال‌ها با روند کندی اجرا می‌شدند در سال‌جاری با همت مدیریت شهری در مدار حرکت، شتاب گرفته‌اند.

انتهای پیام/