مستند «حیدر علی اف» که هیچوقت پخش نشد! + فیلم
مستند «حیدر علی اف» که هیچوقت پخش نشد! + فیلم
شبکه سحر آذری “مستند حیدر علی اف” را برای نمایش در ۱۵ و ۱۶ آبان آماده پخش کرده بود ولی پس از پخش تیزر این مستند بنا به دلایل نامعلوم پخش نمی‌شود. شنیده ها حاکی از آن است که دسترسی به این مستند نیز محدود شده و اجازه پخش در رسانه های مستقل و پلتفرم های پخش ویدیو نیز داده نمی‌شود!

این مستند سابقه قومی و سیاسی خانواده حیدر علی اف رئیس جمهور پیشین آذربایجان و رئیس اجرایی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی را به نمایش می‌ گذارد. مواردی مانند عضویت پدر حیدر علی اف در سازمانهای سیاسی ارمنی، وقایع قتل عام ارامنه در جمهوری شوروی آذربایجان، واقعه ۱۹ و ۲۰ ژانویه ۱۹۹۰ میلادی، آغاز جنگ قره باغ، ترور و حذف فیزیکی افراد، تاسیس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از جمله مواردی است که در این مستند به آن پرداخته شده است.

 

اما چرا این مستند پخش نمی‌‌شود؟

اورخان محمداف مدیر رسانه مطالعات آذربایجان عنوان کرده است “الهام علی اف با لابی آذربایجان در ایران تماس گرفته و از آنها خواسته است که این مستند پخش نشود. توجیه لابی آذری مستقر در تهران نیز توهین احتمالی طرف مقابل به رهبر جمهوری اسلامی ایران است.” یعنی اگر چنین مستندی پخش شود، طرف مقابل نیز تلافی می‌کند! نگرانی احتمالی که اورخان محمداف به آن اشاره کرده است به مباحثی مربوط می‌ شود که در سالهای گذشته مسکوت باقی مانده است.

رئیس دیاسپورای تالشان روسیه: حقایق را منتشر کنید
اسماعیل شعبان اف، رئیس دیاسپورای تالشان در یک سخنرانی که در یوتیوب منتشر شده شده است گفت: “شبکه سحر مستند حیدر علی اف را پخش کند تا دولت مستقر در باکو نتواند نسل جوان را فریب بدهد!”
اسماعیل شعبان، عضو “شورای اقوام ریاست جمهوری روسیه” و از روسای جمعیت دیاسپورای تالشان مقیم روسیه است.

“علت اصلی ترس و نگرانی (دولت) باکو از مستند “حیدر علی اف” که به‌صورت محرمانه از تهران خواستار عدم پخش آن از شبکه سحر شده، افشای چهره دروغین پان ترکیسم و آذربایجان گرایی حیدر علی اف و وابستگانش است. حکومت باکو از بازگویی تاریخ حقیقی حیدر علی اف نگران است و به روش های مختلف مانع آن می شود. البته ملت در جمهوری آذربایجان خیلی از این مسایل را می داند و جامعه بیسوادی نیست. اما ملت چه می تواند بکند؟ (کاری از دستش ساخته نیست). می بینید که حکومت طایفه بی رحم علی اف که حاکمیت جمهوری آذربایجان را غصب کرده است با چه ستم های فجیعی مردم را سرکوب می‌ کند. مصلحت در پخش شدن مستند حیدر علی اف برای بازگو شدن واقعیت ها است تا این طایفه نتواند نسل جوان را فریب بدهد.”

اسماعیل شعبان اف درباره تلاش های طرف آذربایجانی تصریح می‌ کند:

“باکو نه تنها برای پخش نشدن مستند حیدر علی اف در سطح وزارت خارجه از تهران درخواست می کند، بلکه مقامات باکو حتی حاضرند مبالغ کلانی پول بدهند که این مستند پخش نشود. این مسئله علت خیلی مهمی برای آنها دارد. کسانی که دائم شعار “ترک – ترک” سر داده و “ترک گرایی” کرده اند و پان ترکیسم را ترویج کرده اند، اما مشخص می شود که از قوم “کرد” و اصالتا غیر مسلمان هستند که تحت تاثیر برخی قدرت های خارجی قرار دارند تا میان دولت های مسلمان تفرقه و جنگ بیندازند و کشورهای اسلامی را تجزیه کنند. علت نگرانی حاکمان باکو برای جلوگیری از پخش مستند حیدر علی اف همین است. مساله ایدئولوژی و دروغ پان ترکیسم مقامات باکو در میان است.”

این تحلیل گر سیاسی درباره تلاش های حیدر علی اف برای تشکیل حزب کارگران کردستان ترکیه اظهار می‌ کند:

“همه در جمهوری آذربایجان می دانند که حیدر علی اف در زمان اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی سابق از عناصر اصلی هماهنگ کننده برای تاسیس پ.ک.ک. بوده است و در مستند حیدر علی اف هم این موضوع به روشنی و با اسناد و مدارک بیان می شود. مرحوم محمد قلی اف، دادستان پیشین جمهوری آذربایجان از افراد آگاه به حقایق این کشور در این مستند دانسته ها و اسناد موجود درباره حیدر علی اف را بیان کرده است.”

با توجه به اطلاعات موجود در مورد ریشه خانوادگی علی اف، حیدر علی اف علیرضا اوغلو، زاده نخجوان و اصالتا “کرد ایزدی” است. شاید این موضوع بیانگر بسیاری از حواشی حول این مستند باشد…

منبع: مجموعه تحلیلی خبری تحــولات جهــان اســلام

انتهای پیام/