مساله کمبود آب در صورت عدم مدیریت مصرف میتواند به مسئله و بحران جدی تبدیل شود
مساله کمبود آب در صورت عدم مدیریت مصرف میتواند به مسئله و بحران جدی تبدیل شود
اولین همایش مدیران آب وفاضلاب ، مدیران و مدرسان میانی آموزش وپرورش با موضوع جشنواره نخستین واژه آب با حضور مدیرعامل آب وفاضلاب آذربایجان شرقی ، مدیرکل آموزش وپرورش و مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد.

به گزارش قلم پرس، ، اولین همایش مدیران آب وفاضلاب ، مدیران و مدرسان میانی آموزش وپرورش با موضوع جشنواره نخستین واژه آب با حضور مدیرعامل آب وفاضلاب آذربایجان شرقی ، مدیرکل آموزش وپرورش و مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان،قائم مقام و  معاونین شرکت آب وفاضلاب استان  برگزارشد.
خانی مدیرعامل آب وفاضلاب استان ضمن تقدیر از مدیرکل آموزش وپروش به جهت همکاری و همراهی در برگزاری نخستین جشنواره نخستین واژه آب،  با اشاره به اهمیت آب و لزوم فرهنگ سازی آن  گفت: فرهنگ سازی مصرف بهینه ،عامل اصلی مدیریت آب می باشد.
وی ادامه داد: آگاه سازی شهروندان در خصوص کمبود منابع آبی، فرهنگ سازی و ترویج صرفه جویی در مصرف آب، آموزش شیوه‌های درست مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آب از جمله مهمترین برنامه‌هایی است که بیش از گذشته باید به آن پرداخته شود.
مدیرعامل آب وفاضلاب استان با بیان اینکه مساله کمبود آب در همه مناطق جهان از جمله کشورمان در صورت عدم مدیریت مصرف میتواند به مسئله و بحران جدی تبدیل شود، اضافه کرد: هم اکنون حفظ منابع آبی اهمیت زیادی دارد و در این میان یکی از راهبردهای نگهداری از این منابع، آموزش روش‌های مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف در مدارس و مراکز آموزشی است.
خانی ادامه داد: با نگاهی محققانه به شیوه ها و الگوهای رایج مصرف آب در جامعه خود، در می یابیم که بین الگوهای موجود و الگوهای مطلوب و سازگار با شرایط محیطی ما در زمینه مصرف، ناهماهنگی جدی وجود دارد. از اینرو باید راه های صحیح مبتنی بر اصول جامعه شناختی و تربیتی را در جهت تغییر بینش و عادات مصرف کننده بکار برد.
وی با اشاره به اهمیت آموزش مصرف بهینه آب از مدارس ابتدائی گفت :نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب به کودکان با آموزش امکان پذیر است و این امر تنها با همت وتلاش مربیان آموزشی و رابطین فرهنگی در مدارس امکان پذیر است ،  بنابراین باید در مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی محدودیت منابع آب و روش‌های مصرف درست را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز با اشاره به اهمیت آب گفت :آب ارزنده ترین هدیه ای است که خداوند متعال به موجودات زنده ارزانی داشته است . آب منشاء حیات و سرآغاز زندگی همه موجودات زنده است .
وی ادامه داد: باید در زندگی به دو مقوله اهمیت ویژه داده و فراموش نکنیم و آن امر محیط زیست و کمبود آب می باشد.ولازمه فرهنگ سازی مدیریت بهینه آب از مدارس اهمیت آن را بیشتر نمایان می سازد.
وی افزود :بهترین مکان برای فرهنگ سازی دوره ابتدائی و مدارس می باشد .زمانی که کودک به باور درست برسد می توان اصول درست مصرف آب را به پیش برد.
سعادتی در خصوص خطر کمبود آب خاطر نشان کرد: منابع آب در عین فراوانی، به میزان ثابت و بسیار محدود می باشد. از این رو آب، مایعی حیاتی و نادر که در بسیاری از مناطق حکم کیمیا را دارد؛ شناخته شده است. اما امروزه افزایش جمعیت، توسعه اقتصادی، افزایش شدید خواسته های مردم و تنوع طلبی در استفاده از محصولات مختلف باعث گردیده است که آب، این کالای مهم و با ارزش مورد غفلت قرار گیرد و ما بعنوان ساکنان سرزمین خشک و نیمه خشک دچار فراموشی گردیم که کم آبی از حقیقت های موجود در زندگی ماست.

 

انتهای پیام/