مسئولیت پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه به آذربایجان‌شرقی سپرده شد
مسئولیت پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه به آذربایجان‌شرقی سپرده شد

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برای دومین سال پیاپی مسئولیت پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه در داخل خاک عراق به استان آذربایجان‌شرقی سپرده شد و بر این اساس کمیته هماهنگی در این خصوص تشکیل شده است. به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، اسماعیل جبارزاده در نخستین جلسه کمیته استانی هماهنگی اربعین حسینی، […]

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برای دومین سال پیاپی مسئولیت پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه در داخل خاک عراق به استان آذربایجان‌شرقی سپرده شد و بر این اساس کمیته هماهنگی در این خصوص تشکیل شده است.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، اسماعیل جبارزاده در نخستین جلسه کمیته استانی هماهنگی اربعین حسینی، اظهار کرد: خدای بزرگ را شاکریم که این توفیق خدمت‌گزاری به زائران حضرت اباعبدالله(ع) را نصیب ما کرد و باید تلاش کنیم وظایف خود را در این خصوص به نحو احسن عملی کنیم.

وی با قدردانی از خدمات و تلاش‌های اعضای این کمیته در ایام اربعین سال گذشته، افزود: امیدوارم امسال هم با همان روحیه مهیای ارایه خدمات به زائران اربعین شویم و بتوانیم خدمات بیشتر و بهتری را ارایه کنیم.

جبارزاده با بیان این که امسال برخلاف سال گذشته فرصت کافی برای سامان‌دهی و بسیج امکانات را داریم، گفت: آذربایجان‌شرقی از نظر ارایه خدمات جزو استان‌های سطح اول انتخاب شده است و باید با استفاده از تجربیات سال قبل بتوانیم دامنه خدمات خود را افزایش دهیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به تشکیل کمیته‌های استانی اربعین حسینی، عنوان کرد: بسیج و سامان‌دهی امکانات، استفاده از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی، سامان‌دهی جذب مشارکت‌های مردمی، اطلاع‌رسانی مناسب از خدمات و فعالیت‌ها و اجرای مصوبات ابلاغی از ستاد مرکزی اربعین از وظایف این کمیته است.

وی با بیان این که آذربایجان‌شرقی خدمات خود را به زائران اربعین در مرز شلمچه و در داخل خاک عراق ارایه خواهد کرد، افزود: استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان نیز در مسیر شلمچه تا نجف در خدمت زائران خواهند بود.

جبارزاده با اشاره به این که در ایام اربعین سال گذشته بیش از ۴۵۰ هزار نفر در موکب آذربایجان‌شرقی در مرز شلمچه پذیرایی شدند، افزود: امسال باید آمادگی پذیرایی از ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار زایر را داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به صدور بیش از ۵۴ هزار ویزا در نمایندگی کنسول‌گری عراق در تبریز در سال گذشته، گفت: امسال باید در قالب سامان‌دهی کاروان‌ها بتوانیم بخش عمده‌ای از این زائران را در مرز شلمچه پذیرایی کنیم که مقدمات این کار هرچه سریع‌تر باید فراهم شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین استفاده از مشارکت‌های مردمی و بهره‌مندی از ظرفیت رزمندگان دوران دفاع مقدس را برای ارایه خدمات بهتر به زایران اربعین حسینی مورد تاکید قرار داد.

رییس ستاد اربعین شمال غرب کشور هم در این نشست با بیان این که سال قبل یک کار عاشورایی انجام شد، گفت: هدف ما این بود که رزمندگان دفاع مقدس را فارغ از منازعات سیاسی زیر پرچم اباعبدالله الحسین(ع) جمع کنیم و مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که در اربعین باید چنین کارهای تاثیرگذاری انجام شود.

سردار امین شریعتی افزود: امروز شلمچه به عنوان میعادگاه زایران و خادمان اربعین تبدیل شده و آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌هایی است که به وظایف خود در این خصوص به نحو احسن عمل کرده است.

وی گفت: حضور استان‌ها در سامان‌دهی مراسم اربعین حسینی در داخل خاک عراق هم اثرات عمیقی داشته و باعث وحدت بین گروه‌های سیاسی و مردمی در این کشور هم شده است.

شریعتی با بیان این که چهار استان شمال غرب کشور امسال هم در همان مواضع سال گذشته مستقر می‌شوند، افزود: امسال برنامه‌های جدیدی در دستور کار داریم که از جمله می‌توان به مستندسازی، استفاده از ظرفیت هیات‌های مذهبی، جذب مشارکت‌های مردمی و بهره‌مندی فرهنگی از یادمان‌های شهدا در شلمچه اشاره کرد.

در این نشست مقرر شد شورای اجرایی کمیته هماهنگی اربعین حسینی با عضویت استانداری، شهرداری تبریز، سپاه عاشورا، ستاد بازسازی عتبات عالیات و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و همچنین کمیته‌های کاری شامل کمیته‌های پشتیبانی، فرهنگی، اطلاع‌رسانی و مستندسازی، سازمان‌دهی و اعزام، بهداشت و درمان و امداد و اقدامات تامینی تشکیل شود.

شورای اجرایی و کمیته‌های کاری در اولین فرصت با تشکیل جلسه نحوه مشارکت دستگاه‌های عضو و راهکارهای سامان‌دهی و ارایه خدمات به زائران اربعین حسینی را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد.