مرگ سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده
مرگ سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده

معاون غذا و داروی علوم پزشکی تبریز از مرگ سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده در دنیا خبر داد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، مسلم نجفی، معاون غذا و داروی علوم پزشکی تبریز امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایمنی مواد غذایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۷ […]



معاون غذا و داروی علوم پزشکی تبریز از مرگ سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر بر اثر مصرف غذای آلوده در دنیا خبر داد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، مسلم نجفی، معاون غذا و داروی علوم پزشکی تبریز امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایمنی مواد غذایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۷ ژوئن برابر است با روز جهانی ایمنی مواد غذایی نامگذاری شده است و این روز توسط مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به اهمیت بیماری‌های منتقله و مرتبط با غذا و مباحث ایمنی انتخاب شده است.

استانداردهای مواد غذایی نجات‌بخش زندگی/ غذای ناسالم  عامل ۲۰۰ نوع بیماری

وی با اشاره بر شعار امسال روز جهانی ایمنی مواد غذایی با عنوان استانداردهای مواد غذایی نجات بخش زندگی، گفت: استاندارهای زیادی برای مواد غذایی تعریف شده است.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ایمنی مواد غذایی بخش مهمی از امنیت غذایی است، گفت: غذای سالم و کافی، زیربنای سلامت است؛ بیش از ۲۰۰ نوع بیماری از غذای ناسالم و آلوده به باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها، سموم یا مواد شیمیایی ایجاد می‌شود.

فوت ۶۰۰ میلیون نفر در سال به علت خوردن غذای آلوده

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت و جهانی تخمین زده از است که سالانه ۶۰۰ میلیون نفر هر ساله در اثر خوردن غذای آلوده به باکتری فوت می‌شوند که کودکان زیر ۵ سال ۴۰ درصد از افراد جمعیت را شامل هستند که بیشتر دچار باکتری‌ها می‌شوند.

نجفی افزود: در حال حاضر وضعیت کشور در حوزه امنیت غذایی مناسب است و نگرانی خاصی وجود ندارد.

وی گفت: ضرورت تغییر الگوی کشاورزی و باغداری، روش‌های تولید، تجهیزات تولید و فرآوری و نگهداری و توزیع و نیز الگوی مصرف وجود دارد.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه الگوی مصرف روغن ایران دو برابر اروپاست، ادامه داد: اسراف در مواد غذایی، مصرف شکر و قند و نمک در ایران بسیار زیاد است.

صرف پول داشتن به معنی داشتن امنیت غذایی نیست

وی به ضرورت آموزش به کشاورزان و سایر تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده که صرف پول داشتن به معنی داشتن امنیت غذایی و امکان تامین غذا نیست.

نجفی توضیح داد: نمونه این موضوع جنگ اوکراین است که با اینکه این کشور اوکراین جزو کشورهای غنی در غلات است ولی نتوانستند از این غلات استفاده کنند و همه محصولات‌شان آفت زد.

وی یادآور شد: محصولات غذایی ایران به ده‌ها کشور صادر می‌شود و نظارت‌های خوبی وجود دارد.

 

صادرات محصولات آذربایجان‌شرقی به ۴۵ کشور جهان

معاون غذا و داروی علوم پزشکی ابراز کرد: در دو و نیم ماه اخیر محصولات غذایی استان آذربایجان‌شرقی به ۴۵ کشور صادر شده است که این محصولات ۳۰ هزار تن بود. استرالیا، ژاپن و سایر کشورها جزو این کشورهایی است که محصولات استان ما را خریداری کردند.

وی به فعالیت‌های غذا و دارو اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۶۶۷ کارخانه و کارگاه تولید مواد خوراکی و آشامیدنی (بدون سراب و مراغه) وجود دارد، افزود: یک هزار و ۲ مورد پروانه ساخت محصولات ارائه شده است.

نجفی گفت: چهار و ۱۸۷ مورد گواهی بهداشت صادرات در استان صادر شده است.

وی یادآور شد: بیش از ۵ هزار مورد بازدیدهای انجام یافته مربوط به مواد خوراکی و آشامیدنی شده است و همچنین سه هزار و ۲۸۸ مورد اقلام نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی و خوراکی و آشاکیدنی داشتیم.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی تبریز گفت: در دانشگاه‌های ما آزمایشگاه‌های کنترل غذا وجود دارد که نزدیک به صد هزار آیتم آزمایش شده است.

وی ادامه داد: بازدید از بیش از چهار آزمایشگاه آزمایشگاه‌های واحدهای تولیدی استان، بازدید از ۳۰ آزمایشگاه مجاز و همکار در سطح استان انجام شده است.

نجفی گفت: اجرای برنامه کشوری پایش در سطح عرضه مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی برای افزایش اطمینان از سلامتی محصول حدود ۲۵ محصول غذایی پر مصرف و ۵۰ قلم محصولات آرایشی و بهداشتی) شده است.

دستور کاهش ۲۰ درصدی نمک مصرفی در صنعت تولید

وی متذکر شد: کاهش ۲۰ درصدی نمک مصرفی در پروانه‌های ساخت مواد غذایی صنعتی تولیدی در استان طی ۵ سال، کاهش ۲۰ درصدی قندهای ساده در پروانه‌های ساخت مواد غذایی صورت گرفته است.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی تبریزکفت: کاهش ۲۰ درصدی میزان اسیدهای چرب ترانس روغن مصرفی در پروانه‌های ساخت مواد غذایی صنعتی تولیدی، نصب چراغ راهنمای تغذیه‌ای در محصولات خوراکی و آشامیدنی تولیدی استان از جمله فعالت‌های معاونت غذا و دارو است.

وی برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، برنامه غنی‌سازی شیر و ماست، استفاده از انواع سامانه‌ها و بستر خدمات الکترونیک و مبتنی بر وب برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تسریع خدمات مراجعین از دیگر فعالیت‌هاست.

نجفی گفت: تعداد واحدهایی که در خفا تولید می‌کنند را ما در اختیار نداریم و در دست سازمان‌های اطلاعات و امنیتی است و یا از طریق گزاراشات مردمی و مراجعان می‌باشد.

۸۵ مورد از محصولات خوراکی و آرایشی و آشامیدنی معدوم شده است

وی گفت: تعداد کالاهای معدوم  شده مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی بهداشتی ۸۵ مورد است.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی تبریز گفت: اخیرا کره کاکاویی را از آذربایجان‌شرقی  به کشور آلمان صادر کردیم.

وی متذکر شد: تزریق بوتاکس در آرایشگاه‌ها از طریق گزارش‌های مردمی می‌تواند به خوبی کنترل شود زیرا آرایشگاه جای تزریق بوتاکس نیست.

پایان پیام/۶۰۰۲۷