مرگ زنبورها در مراغه  قطب تولید عسل در آذربایجان شرقی
مرگ زنبورها در مراغه  قطب تولید عسل در آذربایجان شرقی

[ad_1] استفاده از سموم غیراستاندارد برای سمپاشی مزارع به کندوی زنبور عسل در مراغه خسارت وارد کرد و موجب مرگ زنبورها شده است. به گزارش قلم پرس،از مراغه، یکی از زنبورداران مراغه اظهار کرد: این تلفات به خاطر سمپاشی مزارع یونجه در مسیر مهاجرت از خوزستان به مراغه در شهرستان میاندوآب اتفاق افتاده است. سائلی افزود: […]

[ad_1]


استفاده از سموم غیراستاندارد برای سمپاشی مزارع به کندوی زنبور عسل در مراغه خسارت وارد کرد و موجب مرگ زنبورها شده است.

به گزارش قلم پرس،از مراغه، یکی از زنبورداران مراغه اظهار کرد: این تلفات به خاطر سمپاشی مزارع یونجه در مسیر مهاجرت از خوزستان به مراغه در شهرستان میاندوآب اتفاق افتاده است.

سائلی افزود: استفاده از سم غیراستاندارد و ارزان قیمت در سمپاشی مزارع یونجه در میاندوآب موجب شده ۲۰۰ زنبوردار روستای کردده دچار خسارت سنگین شده‌اند.

وی گفت: علاوه از زنبورداران مراغه، کسانی که در مسیر مهاجرت در زنبورستان‌های این شهرستان برای گرده افشانی توقف داشته زنبورهایشان تلف شده است.

عضوهیات مدیره تعاونی زنبورداران مراغه نیز گفت: نزدیک به ۶۰ درصد زنبورداران در مسیر مهاجرت از خوزستان برای گرده افشانی به مدت یک ماه در شهرستان میاندوآب توقف می‌کنند.

محمد باخور افزود: به خاطر سمپاشی مزارع یونجه در این شهرستان بیشتر زنبورها دچار خسارت سنگین شده‌اند که در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه است.

وی گفت: بر اثر این بیماری زنبورها جلوی دریچه ریزش دارند، قدرت پرواز ندارند و به شدت وحشی شده و نیش می‌زنند.

این زنبوردار مراغه‌ای افزود: تنها را مقابله با این نوع تلفات در مواقع سمپاشی جابه‌جایی کندوها از محل است.

وی گفت: تاکنون میزان خسارت وارده به کندوهای شهرستان برآورد نشده است.

دامپزشک مراغه‌ای نیز در این باره گفت: تلف شدن زنبورها بر اثر سمپاشی مزارع داروی خاصی ندارد و لازم باغداران و کشاورزان از این نوع سم‌های برای شره کشی استفاده نکنند.

دکتر همدانی افزود: باغداران موقع سمپاشی حتما با زنبورداران، باغ‌ها و زنبورستان‌های مجاور هماهنگی کنند تا آنها دچار خسارت نشوند.

شهرستان مراغه با داشتن ۲۷۰ هزار کلنی کندوی بومی و مدرن قطب تولید عسل در آذربایجان شرقی است و سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۰ تن عسل از کندو‌های این شهرستان برداشت شده است.

زنبورداری در مراغه برای بیش از ۲ هزار نفر در این شهرستان شغل مستقیم ایجاد کرده است.

انتهای پیام/


[ad_2]