مرمت مساجد تاریخی جزو برنامه های میراث فرهنگی استان است
مرمت مساجد تاریخی جزو برنامه های میراث فرهنگی استان است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، از اقدامات مرمتی و ساماندهی مسجد کبود در راستای احیای این اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی ایران خبر داد.

به گزارش قلم پرس، مرتضی آبدار با اشاره به این‌که مرمت مساجد تاریخی ازجمله اقداماتی است که به‌صورت مستمر در برنامه معاونت میراث فرهنگی استان قرار دارد، گفت: این اداره کل بخش عمده‌ای از پروژه‌­های مرمتی خود را بر حفاظت و صیانت از مساجد تاریخی و بقاع متبرکه متمرکز ساخته است.

وی افزود: “مسجد کبود” یکی از مواریث ارزشمند تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود که مشرف بر یکی از شاهراه‌های ارتباطی تبریز با شرق و مرکز ایران قرار داشت و از طریق دروازه‌ه­­ایی به نام “خیابان” به درون باروی جدید تبریز راه می­ یافت.

وی با بیان این‌که این اثر فاخر تاریخی همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی است و در سال‌های اخیر قدم‌های مؤثری در راستای احیای این مجموعه‌ تاریخی و ارزشمند ایران انجام‌گرفته است، ادامه داد: در سال جاری اقداماتی نظیر مرمت بخشی از محراب، نقاشی روی سنگ‌های مرمر در راستای القاء حس تاریخی بودن بنا و ایجاد پیوستگی میان دیوارهای مسجد، مرمت گنبد، نصب درب­‌های چوبی شبستان، پوشش آجری مناره ضلع شرقی، کف­‌ سازی محوطه و رطوبت­ زدایی بخش‌های مختلف مسجد، انجام گرفته است.

آبدار بیان کرد: در راستای مناسب­ سازی و ارائه خدمات ویژه به افراد دارای محدودیت‌های حرکتی، رمپ ویژه این گروه نیز در محوطه مسجد کبود ایجاد شده است.