مردم تبریز پروژه های شهری را ریزبینانه رصد می کنند/تنها کمک وزارت کشور برای حمل و نقل ریلی  اوراق مشارکت است
مردم تبریز پروژه های شهری را ریزبینانه رصد می کنند/تنها کمک وزارت کشور برای حمل و نقل ریلی  اوراق مشارکت است
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: تلاش می کنیم سال آینده اوراق مشارکت بیشتری برای پروژه قطار شهری تبریز اختصاص دهیم.

به گزارش قلم پرس، مهدی جمالی نژاد روز گذشته مسیر ایستگاه لاله تا ایستگاه محققی را با لکوموتیو طی کرد و در جریان آخرین وضعیت پروژه بزرگ مترو تبریز قرار گرفت.

او در حاشیه این بازدید با اشاره به لزوم تامین زیرساخت های حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: با توجه به سهیمه بندی بنزین، استقبال مردم از حمل و نقل عمومی بسیار خوب است و در این راستا باید زیرساخت ها نیز تسهیل و تامین شود که خوشبختانه کلانشهرها این دغدغه را دارند که هم در حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی و تاکسیرانی و هم در حمل و نقل ریلی به شکل جدی ورود کنند.

جمالی نژاد ادامه داد: در ارتباط با تامین اتوبوس، جلسات بسیار فشرده ای برگزار کرده ایم تا برای کلانشهرها اتوبوس بیشتری تهیه کنیم و از طرفی بازسازی اتوبوس های فرسوده را نیز در دستور کار داریم.

او در خصوص پیشرفت کار پروژه مترو تبریز، عنوان کرد: شاید روند کار مترو تبریز در سال های گذشته از بعضی کلانشهرها کمی عقب بود اما اکنون این پروژه بصورت دو شیفته و با روندی خیلی خوب کار می شود و ۱۱ ایستگاه به بهره برداری رسیده است. مترو تبریز هرچه به سمت غرب و مرکز شهر برود، ضریب مسافر و استقبال مردم بیشتر می شود و مسئولان استانی قول داده اند تا دهه فجر امسال یک کیلومتر دیگر احداث شود تا خط ۱ به ایستگاه ۱۲ برسد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به ضرورت کمک مالی به شهرداری ها در احداث مترو، گفت: حمل و نقل ریلی، یک سیستم حمل و نقل گرانی است و شهرداری ها به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند. حمایت سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و وزارت کشور در این راستا بسیار مهم است و ما تلاش می کنیم در سال آینده نیز همچون سالجاری، در بحث اوراق مشارکت به شهرداری تبریز کمک کنیم.

او افزود: در سالجاری به سه کلانشهر ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دادیم و در سال آینده نیز به همین میزان و شاید هم بیشتر اختصاص بدهیم. این تخصیص اوراق برای تبریز در نظر گرفته می شود تا با مساعدت بیشتر، سرعت پیشرفت پروژه افزایش یابد و بتوانیم چند ایستگاه باقی مانده را تا رسیدن به ایستگاه ۱۸ تمام کنیم تا هم میهنان عزیز ما در تبریز حلاوت حمل و نقل ریلی را با طی مسیر طولانی تر احساس کنند.

جمالی نژاد با اشاره به همراهی مردم در اجرای پروژه های شهری تبریز، اظهار کرد: مردم تبریز نسبت به شهرشان دغدغه و حس تعلق بالایی دارند و پروژه های شهری را ریزبینانه رصد می کنند و خوشبختانه من این دغدغه را در شهرداری و شورای شهر هم می بینم. مردم اگر همدلی و دغدغه شورا و شهرداری را ببینند، یقینا در خیلی از پروژه هایی که حضور و همراهی مردم را می طلبید، مشارکت می کنند.

او ادامه داد: ما اگر بتوانیم مشارکت مردم را نه فقط در پروژه های بزرگ، بلکه در پروژه های میانی و کوچک نیز جلب کنیم و سرمایه گذاران بخش خصوصی را در پروژه ها داشته باشیم، سرعت خدمت رسانی و تکریم مردم بیشتر خواهد شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با قدردانی از تلاش های شهرداری تبریز در زمینه پروژه های نرم افزاری، گفت: خوشبختانه شهرداری تبریز در حوزه های نرم افزاری اقدامات خوبی داشته است و در کنار پروژه های سخت افزاری، به حوزه های دیگر نیز توجه دارد. برای مثال، همین کار بسیار ارزشمند رونمایی از کتب شهروندی، اقدامی بی نظیر در کشور است و این نشان می دهد که شهرداری تبریز دغدغه کاری را دارد که متولی اش دیگر دستگاه ها هستند و با این اقدامات، شهرداری تبریز نه فقط در پروژه های عمرانی، که در پروژه های فرهنگی و اجتماعی نیز پیشقدم است.

او در خصوص چگونگی کمک دولت به بخش حمل و نقل ریلی، یادآور شد: تنها کمکی که از وزارت کشور و در بودجه برای حمل و نقل ریلی تدارک دیده شده است، فقط اوراق مشارکت است. این اتفاق شاید در آینده برای ناوگان اتوبوسرانی نیز اختصاص یابد. در بحث اتوبوسرانی، همچنین قرار است کمک های بلاعوض شود اما در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها، راهکارهایی وجود دارد که خود شهرداری ها می توانند با برخی از دستگاه های دولتی کارهای جدیدی انجام دهند که منجر به تولید ثروت شده و مقدمه ای برای تسریع پروژه های قطار شهری باشد و در تبریز نیز با توجه به سابقه خوبی که شهرداری در این حوزه دارد، می توان این کار را انجام داد.

جمالی نژاد گفت: مبلغ اوراق بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۹، پنج هزار میلیارد تومان است که این رقم در سال ۹۸، هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امیدواریم این رقم در مجلس تعدیل شود و به میزان سال ۹۸ برسد. اگر رقم معادل سال ۹۸ را داشته باشیم، با توجه به اینکه تبریز نیاز بیشتری به این اوراق دارد، می توانیم مبلغ خوبی به این شهر اختصاص دهیم.

او افزود: در سال های گذشته، اوراق مشارکت زیادی به کلانشهر مشهد اختصاص داده شده و اکنون نیاز است کلانشهرهای تبریز، شیراز و اصفهان هم صاحب اوراق بیشتری شوند.