مردم آذربایجان با بصیرت و زمان‌شناسی در صحنه حضور دارند
مردم آذربایجان با بصیرت و زمان‌شناسی در صحنه حضور دارند
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه میزان صادرات غیرنفتی استان در هشت ماه سال جاری بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، گفت: امید است تا پایان سال این میزان را به بیش از سه میلیارد تومان برسانیم.

محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای اداری استان با حضور رئیس جمهور، با بیان این که مردم آذربایجان شرقی از گذرگاه‌های تنگ و غبار آلود تاریخ با سربلندی عبور کرده‌اند، افزود: مردم تبریز امروز نیز با همان زمان شناسی و بصیرت دوران مشروطه در صحنه حضور دارند و در جریانات اخیر نیز کوچکترین همراهی با عوامل آشوب نکردند و به مقابله با فتنه برخاستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مردم استان از خدمات بی شمار دولت تدبیر و امید از جمله احیای وضعیت دریاچه ارومیه قدردان بوده و امیدوارند با اتمام پروژه‌های انتقال آب زاب و تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز وضعیت دریاچه بهتر شود.

پورمحمدی با تاکید بر این که در دولت تدبیر و امید به ویژه در ماه‌های اخیر تحول زیادی در حوزه معادن رخ داده است، گفت: کارخانه‌های تغلیظ در معدن مس سونگون در حال احداث بوده و مراحل احداث کارخانه ذوب و صنایع پایین دستی مس به سرعت پیش می‌رود.

وی با اشاره به این که نفلین سینیت سراب نیز سال‌ها تعطیل بود و امروز به دستور رئیس جمهور، عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد، افزود: راه آهن میانه تا بستان آباد نیز امروز افتتاح شده و با دستورات رئیس جمهور، سال آینده قطار به تبریز خواهد رسید.

استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص تاکید کرد: آذربایجان شرقی در گذشته موقعیت ترانزیتی بی نظیری داشت که امروز این ظرفیت را از دست داده است، امیدواریم از طریق فعالیت راه آهن میانه-تبریز و با تکمیل بزرگراه‌های در دست احداث، این مزیت را دوباره به دست آوریم؛ البته در این رابطه به عنایت رئیس جمهور نیاز داریم.

وی با بیان این که به زودی بزرگراه تبریز-سهند و خط اول مترو تبریز به بهره برداری می‌رسد، گفت: جاده های استان نیز به لحاظ شرایط اقلیمی، نابسامان بوده و نیازمند بازسازی هستند که در این رابطه نیز خواستار عنایت رئیس جمهور هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که طی تفاهم‌ نامه‌ای چند جانبه، سد شهید مدنی و سد شهریار نیز اوایل سال آتی به بهره برداری می‌رسند، افزود: پروژه انتقال آب ارس به دشت تبریز نیز که در سفر قبلی ۳۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسید، نیازمند مساعدت و توجه است.

پورمحمدی در ادامه با تاکید بر این که طی سال ۹۷ و هشت ماهه اول سال‌ جاری بیش از ۲۰۰۰ جواز تاسیس و بیش ۷۰۰ پروانه بهره‌برداری در حوزه صنعت صادر شده است، گفت: علی‌رغم تحریم‌ها، وضعیت صنعت و کشاورزی استان، رو به جلو است.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۶۰۷ هکتار طرح‌های نوین آبیاری در استان اجرا شده و کل پروژه های آبیاری تحت فشار به بیش از ۵۷ هزار هکتار رسیده است، افزود: وسعت گلخانه‌های استان طی هشت ماه سال جاری، از ۱۶۵ هکتار به ۲۲۰ هکتار رسیده است.

وی گفت: شهرک صنعتی کیف و کفش چرم نیز در ۳۵ هکتار توسط بخش خصوصی در حال ساخت بوده و بیش از ۱۴۰ شرکت دانش بنیان تاسیس شده است و امروز نیز ۱۲۲ پروژه به دست رئیس جمهور افتتاح می‌شود.