مراغه و خواجه‌نصیر تاثیر متقابل روی هم داشتند
مراغه و خواجه‌نصیر تاثیر متقابل روی هم داشتند

[ad_1] وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مراغه و خواجه نصیرالدین طوسی جزو پدیده‌های مهم تاریخ تمدن هستند و در قرن هفتم هجری قمری تاثیر متقابل روی هم داشتند. سیدعزت‌الله ضرغامی روز جمعه مصادف با ۱۶ اردیبهشت و روز ملی مراغه در شورای اداری این شهرستان، افزود: خواجه نصیرالدین طوسی یکی از نمادهای […]

[ad_1]

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مراغه و خواجه نصیرالدین طوسی جزو پدیده‌های مهم تاریخ تمدن هستند و در قرن هفتم هجری قمری تاثیر متقابل روی هم داشتند.

سیدعزت‌الله ضرغامی روز جمعه مصادف با ۱۶ اردیبهشت و روز ملی مراغه در شورای اداری این شهرستان، افزود: خواجه نصیرالدین طوسی یکی از نمادهای معرفی مراغه با چندین هزار سال سابقه تمدنی در سطح جهانی است.

وی اظهار داشت: مراغه با برخورداری از یک بنیه قوی علمی، فکری و فرهنگی به خواجه در طول سال‌های برجسته عمرش به ویژه در رصدخانه‌ای که الهام‌بخش بقیه رصدخانه‌ها بود، کمک کرد.

وی رصدخانه مراغه را الگوی بسیاری از رصدخانه‌های دیگر جهان عنوان و اضافه کرد: عالمانی که طی آن دوران در مراغه جمع شده بودند، در اقصی نقاط جهان پخش شدند و رصدخانه‌های مشابه رصدخانه مراغه را احداث کردند.

ضرغامی به مطالعات گسترده‌اش در این زمینه و همچنین به مکالمه یک ساعته‌ای که شب گذشته با دکتر ولایتی در ارتباط با مراغه و خواجه داشت، اشاره و بیان کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی به این جمع‌بندی رسیدم که در مورد خواجه نصیرالدین طوسی حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد اما در مورد مراغه محتوا محدود است.

وی خطاب به کاربران فضای مجازی در مراغه و جوانان این شهرستان بیان کرد: اگرچه دیگران به دنبال آن هستند که فضای مجازی را به تهدید تبدیل کنند اما این فضا فرصت بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و کاربران مراغه‌ای است تا با تولید مختوای تخصصی، ظرفیت‌های این کهن‌شهر را بیش از پیش به جهانیان معرفی کنند.

وی بیان کرد: وقتی مراغه را در فضای مجازی جست‌وجو کنید، محتوای درخوری نمی‌بینید در حالی که ما ملت آپلود بودیم که امروز به سمت دانلود سوق داده شده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران باید مولد و اثرگذار باشند، افزود: خدا را شاکرم که این معجزه بزرگ بشری را دیدم و رهبری نیز همواره در مورد عظمت فضای مجازی سخن گفته‌اند.

وی همچنین این سئوال را مطرح کرد که «چرا نباید نخبگان و کاربران فضای وب در مراغه این فضا را از محتوای ارزشمند پر نکنند تا اگر کسی وارد جست‌وجو شد، هرآنچه نیاز دارد را پیدا کند؟»

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: خواجه نصیر انسانی استثنایی بود که او را در کلام عقل یازدهم می‌خوانند و بزرگترین دانشمند پس از اسلام به شمار می‌رود تا جایی که در همه رشته‌ها از نجوم تا هیئت و از اخلاق تا کلام و پزشکی و غیره سرآمد بوده و کتاب نوشته است.

ضرغامی ادامه داد: زمانی در صدا و سیما قرار بود تا سریال خواجه نصیر ساخته شود و در پاسخ به چرایی ساخت آن پنج صفحه مطلب جمع‌بندی شد که اگر در دسترس باشد، آن را به دبیرخانه دایمی روز مراغه تقدیم خواهم کرد.

وی اضافه کرد: این پنج صفحه را خواندم و هر خط آن یک گزاره راجع به شخصیت خواجه و آنقدر عالی بود که ساعتها برای درک آن وقت گذاشتم؛ پس از آن به این نتیجه رسیدم که فیلمنامه‌نویس آن باید تبحر لازم را داشته باشد تا به خواجه ظلم نشود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در کنار همه برجستگی‌های ویژه علمی، سیاست‌ورزی خواجه نصیرالدین طوسی امری عجیب و برای امروز ما درس‌آموز است.

ضرغامی بیان کرد: شخصیت‌های علمی وقتی وارد سیاست شوند، کمی به شخصیت علمی آنان ظلم می‌شود چون در مورد آنان قضاوت سیاسی خواهد شد؛ ضمن اینکه بعضی از مسئولان اجرایی ما هم شخصیت‌های برجسته علمی هستند اما هرجایی که صحبت می‌کنند با دید اجرایی به آنان نگاه می‌شود که یکی از گرفتاری‌هاست.

وی ادامه داد: خواجه نصیر وقتی وارد سیاست شد، چه موقعی که به الموت رفت و نفوس زیادی را نجات داد و چه زمانی که در دستگاه هولاکوخان زمام امور را در دست گرفت،  مغول سرکشی که هیچ بهره‌ای از مدنیت نداشت را سرخط آورد و این امر، عظمت یک انسان بزرگ ایدئولوژیک را نشان می‌دهد.

ضرغامی افزود: خواجه تا حدی در سیاست‌ورزی قوی عمل کرد که انسان‌های خونریز را با مدنیت آشنا ساخت و مبدا تحول شد؛ بر همین اساس دوره ایلخانی برای ما حرف‌های زیاد دارد که گویای عظمت مراغه است.

وی با بیان اینکه مراغه در محاق رصدخانه قرار گرفته، اضافه کرد: زیبایی معماری، مهندسی، سبک پایداری و استاتیک بناهای تاریخی مراغه در طول قرن‌های متمادی غیرقابل وصف بوده است و با الهام گرفتن از این معماری باید با جولان معماری بسازبفروش‌ها مقابله شود.

وی معماری دوره ایلخانی را فوق‌العاده خواند و افزود: مراغه از ابتدا به دلایل مختلفی چون آب و هوا و موقعیت جغرافیایی ممتاز مورد توجه بوده و از تاریخ دیرینه این شهر می‌توان در بسیاری از موارد از جمله وحدت ملی الگوبرداری کرد.

ضرغامی به یکی از این الگوها اشاره و بیان کرد: خواجه فضای وحدت برای همه ادیان را فراهم کرده بود و همه آنان در کنار هم کار کردند و تمدن را جلو بردند که اقدام کمی نبود.

وی بیانیه گام دوم انقلاب را مانیفست انقلاب خواند که بر اساس آن باید در جهت تقویت اتحاد ملی حرکت شود و بیان کرد: مردمی که ۷۰۰ سال قبل در اتحاد و همگرایی نمونه بودند، امروز می‌توانند الگو اتحاد ملی در سطح بین‌المللی باشند.

وی با اشاره به اینکه یک عده به کمک فضای مجازی بر طبل اختلاف و مرزبندی می‌کوبند، ادامه داد: ما در ایران مرزبندی نداریم و بر همین اساس هم آثار تاریخی قبل و بعد از اسلام به یک میزان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزیر دولت سیزدهم  از نخبگان مراغه خواست که عامل وحدت باشد و بیان کرد: تولید محتوا، آموزش و اظهارنظرهایمان باید وحدت‌آفرین باشد تا در روند توسعه موثر واقع شویم.  

ضرغامی سفر به این کهن‌شهر در روز ملی مراغه را افتخاری برای خودش عنوان کرد و افزود: از نماینده پرتلاش، پرانگیزه و با محبت مراغه در مجلس سپاسگزارم که بانی خیر شد و فرصت سفر به مراغه را فراهم کرد.

وزیر میراث فرهنگی همزمان با روز ملی مراغه ابتدا به یادمان شهدای گمنام این شهرستان رفت و در ادامه از چندین اثر تاریخی ثبت ملی از جمله رصدخانه و معبدمهر بازدید کرد.

وی پس از شرکت در شورای اداری شهرستان نیز در جشنواره غذاهای طبخ شده با گیاهان کوهی مراغه با عنوان جشنرواه «داغ ترسی» حاضر شد و سپس به شهرستان ملکان سفر کرد.
 

[ad_2]