محدودیتی برای ثبت اسم ترکی اصیل باشد نداریم / ازدواج ۳ دختر ۱۴ ساله با مرد ۳۵ ساله در آذربایجان شرقی
محدودیتی برای ثبت اسم ترکی اصیل باشد نداریم / ازدواج ۳ دختر ۱۴ ساله با مرد ۳۵ ساله در آذربایجان شرقی
مدیرکل ثبت احوال استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نرخ طلاق در استان ۳/۲ است، یعنی از هر ۷ ازدواج ۲ مورد طلاق داریم.

به گزارش قلم پرس، احد جودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه استان ما جزو استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: نرخ رشد طبیعی در سیستان بلوچستان ۲/۷۹، خوزستان ۱/۹۱ ، هرمزگان ۱/۷۱ است که  بدترین وضعیت هم برای استان گیلان می‌باشد و استان آذربایجان‌شرقی نیز از آخر رتبه هشتم را دارد.

وی ادامه داد: البته ما در استان موردی داشتیم که فرد ۲۵ فرزند داشت و برای سه فرزندش هم هنوز شناسنامه نگرفته است.

جودی یادآور شد: دو سال است که رهبری تاکید کرده‌اند که موضوعات جمعیتی و مشکلات در آن را به مردم بگویید.

وی بیان کرد: روزی من  در شهرستان هریس سخنرانی داشتم که خبرنگار به اشتباه آمار طلاق را نوشته بود و از زبان من اعلام کرده بود که از هر سه ازدواج دو مورد طلاق است در حالیکه هریس وضعیت خوبی دارد و از پنج ازدواج یک مورد طلاق دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان با تاکید بر اینکه برخی تبلیغات و اخبار سیاه منجر به کاهش اعتماد مردم می‌شود، گفت: شاید دو درصد مدیران خلاف داشته باشند ولی تبلیغات منفی علیه آنها، آثار تخریبی زیادی روی مدیران داشت به‌طوریکه من گاها خجالت می‌کشم در جایی اعلام کنم که مدیر هستم.

از هر ۷ ازدواج ۲ مورد طلاق داریم

وی خاطرنشان کرد: نرخ طلاق در استان ۳/۲ است یعنی از هر ۷ ازدواج  ۲ مورد طلاق داریم.

جودی گفت: در حال حاضر در همه شهرستان‌ها  ثبت احوال است، ولی در برخی شهرستان دفترخانه طلاق و ازدواج نبود که الان وجود دارد.

امیرعلی و زهرا بیشترین اسم پر تکرار در سال‌جاری

وی در رابطه با بیشترین اسامی نوزادان در سال‌جاری یادآور شد: خوشبختانه اولین اسمی که در شناسنامه ایران با نام  فاطمه و مصطفی ثبت شده است که در ۹ ماهه سال‌جاری برای پسران نام  امیرعلی در ۸۲۶ مورد، ابوالفضل در  ۸۰۶ مورد، علی ۸۰۳ مورد ، آیهان ۷۲۹ مورد، محمد ۵۲۳ مورد ، مهدی ۵۶۰ مورد، امیرحسین و علی‌اصغر، امیرعباس از بیشترین اسم‌های ثبت شده است.

اسم ترکی اصیل باشد محدودیتی برای ثبت نداریم

وی یادآور شد: اگر اصالت ترکی در نام نوزادان وجود داشته باشد، محدودیتی نیست ولی گاها از اسامی ترکی استانبولی استفاده می‌کنند که باید آن را به تهران ارسال کنیم.

جودی ادامه داد: نام زهرا  با فراوانی ۹۴۲ مورد ، فاطمه برای  ۹۱۰ مورد، یسنا برای ۳۶۶ مورد، نازنین زهرا برای ۳۵۳ مورد، حلما برای ۳۵۳ مورد، زینب  برای ۳۲۹ مورد، رها و اسرا و آیلین و نفس، سلین است.

آخرین وضعیت کودک همسری در آذربایجان‌شرقی

وی با تاکید بر اینکه من هر حرفی می‌زنم به منزله موافقت با کودک همسری نیست ولی شرع گفته است که ۱۳ سال مانعی برای ازدواج نیست و  کودک همسری نخواهد بود، افزود: در حال حاضر در آذربایجان‌شرقی ازدواج ۹ ساله نداریم و حتی یک مورد قبلا بود که بعدا دیدیم ۱۱ سال دارد.

وی به ثبت ۲۲ هزار ۱۰۳ ازدواج در ۹ ماه سال‌جاری در استان اشاره کرد و بیان داشت: ۱۰ درصد این ازدواج‌های ثبت شده در گروه سنی کم است که در حدود دو هزار و ۴۸۷ نفر است به‌طوریکه  ۵ نفر پسر در ۱۴ سال ازدواج کرده است.

۳ دختر ۱۴ ساله با مرد ۳۵ ساله ازدواج کرده‌اند

مدیرکل ثبت‌احوال استان با بیان اینکه ازدواج در گروه سنی کم بین دختران با همان گروه سنی خود است و یک دختر ۱۴ ساله با مرد ۶۰ ساله ازدواج نکرده است، یادآور شد: فقط سه نفر از زنان ۱۴ ساله با مرد ۳۵ سال ازدواج کرده‌اند.

وی اضافه کرد:  به نظر من اگر ازدواج در سن کم بوده و ثبت نشده است، باید ثبت کنند تا حق و حقوق آنها پایمال نشود.

ثبت ۶ هزار و ۹۱۴ مورد طلاق در استان

مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره بر اینکه کل طلاق ثبت شده در استان، ۶ هزار و ۹۱۴ مورد است، گفت: طلاق در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال ۹ مورد، در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال در حدود ۴۴ مورد، ۲۵ الی ۲۹ سال در حدود ۳۰ مورد، ۳۰ تا ۳۴ مورد ۱۶۰۰ مورد، ۳۵ تا ۳۹ سال در حدود ۹۹۶ مورد و ۴۰ تا ۴۴ سال در حدود پنج مورد است.

وی افزود: بیشترین طلاق‌ها در سال اول تا پنجم زندگی صورت می‌گیرد.

کاهش ۱۴ درصدی ولادت و افزایش ۴ درصدی فوت در آذربایجان‌شرقی

جودی در ادامه به آمار ولادت و وفات هم اشاره کرد و گفت: تعداد آمار ولادت در ۹ ماهه سال‌جاری ۴۰ هزار و ۶۴۰ مورد است که ۷۰ درصد شهری می‌باشد و به‌طور کلی این رقم نسبت به سال‌های گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد فوتی ثبت شده در سال‌جاری ۱۷ هزار و ۲۶۹ مورد است که ۷۱ درصد شهری می‌باشد که این رقم نسبت به سال‌های پیش با ۴ درصد افزایش روبه‌ رو شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اضافه کرد: خداآفرین در ولادت پنج درصد افزایش و ۶ درصد در فوت کاهش داشته است.