متفاوت‌ترین نمایشگاه  بین‌المللی کتاب در تبریز
متفاوت‌ترین نمایشگاه  بین‌المللی کتاب در تبریز
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی از تفاوت برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با سال‌های پیش خبر داد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، سیدمحمدحسین بلاغی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نمایشگاه بین المللی کتاب بعد از ۴ سال وقفه امروز کار خود را آغاز کرد و خوشحالیم در اولین لحظات گشایش نمایشگاه، بخش عمده‌ای از غرفه‌ها و سالن‌ها با استقبال گسترده مردم روبرو شده است.

وی افزود: معمولا در ساعات اولیه نمایشگاه سالن‌ها خلوت هستند ولی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از همان ساعات اولیه با استقبال بازدیدکنندگان روبرو شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: با این حضور امید داریم که روند استقبال کنندگان در روزهای آتی رو به رشد  و بسیار پرشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی نمایشگاه بین المللی کتاب در این دوره، برگزاری یکپارچه آن است، به طوری که در دوره های پیشین  انتشارات مختلف با چند کتاب در نمایشگاه حاضر می‌شدند و به صورت غرفه بندی، آثار را ارائه می‌کردند اما در این دوره برگزاری نمایشگاه کتاب، ارائه کتابها با رویکرد جدید و به صورت یکپارچه است.

 بلاغی افزود: البته این رویه جدید در چند شهرستان برگزار شده و مورد آزمایش قرار گرفته است و به عبارتی برخی چالش‌های آن نیز رفع شده است و برای اولین بار به صورت رسمی در تبریز اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فروش یکپارچه روندی جدید در نمایشگاه کتاب است، گفت: در این روند نیز مجموعه کتاب در سامانه ثبت شده است و همچنین ناشرها در سامانه معین شده اقدام به ثبت نام کردند و هر آنچه از کتاب‌هایی که قرار بود به نمایشگاه تبریز بیاورند را در سامانه معرفی کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: مجموع ستاد برگزاری و خانه کتاب و ادبیات سعی کردند تا تخفیف‌ها را در مجموع بُن‌ها بیاورند.

وی با اشاره بر اینکه امسال تنها تفاوتی که با سال‌های قبل دارد این است که کتاب را به جای اینکه ناشر ارائه دهد، مجموع خانه کتاب و ادبیات ارائه خواهد داد، افزود: در سال‌های قبل شاهد بودیم که برخی ناشران کتاب به خاطر هزینه‌ها و همچنین افزایش رغبت مردم به خرید اینترنتی اقبال کمتری از نمایشگاه داشتند.

بلاغی ادامه داد: موضوع دیگر کیفیت کتاب‌ها بود زیرا کتاب‌های پرمخاطب در سال‌های قبل در نمایشگاه کمتر ارائه می‌شد و امروز یقین داریم که کیفیت کتاب‌ها در نمایشگاه افزایش یافته است که تمامی این فرآیند از طریق خانه کتاب و ادبیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم خورده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای روند فروش یکپارچه در تبریز، قبلا در شهرهای دیگر اجرا شده است و تبریز اولین شهر نیست که بگوییم این شهر مورد آزمون و خطا قرار می‌گیرد، افزود: اما می‌توان گفت که این روند در تبریز به صورت رسمی شروع شده که یکی از دلایل اجرای این طرح در تبریز وجود زیرساخت‌های مناسب اجرایی در این شهر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: وجود شبکه اطلاعاتی و داده‌ای در تبریز و همچنین وسیع بودن نمایشگاه بین‌المللی تبریز یکی از عواملی است که منجر شد تا این روند در تبریز مورد اجرا قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سعی شده است تا غرفه‌بندی‌ها به صورت جدید باشد، گفت: با همکاری جمیع دستگاه‌ها و دست اندرکاران، استان آذربایجان‌شرقی بهترین گزینه برای اجرای پایلوت این روند در نمایشگاه بود.

وی تاکید کرد: با همکاری سه‌گانه و مشترک خانه کتاب و ادبیات وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و خود وزارت‌خانه و اداره کل روندی بسیار خوب در حال اجراست و قطعا نتایج مثبتی هم کسب خواهیم کرد.

بلاغی ادامه داد: البته می‌توان گفت که در تبریز برای اولین بار و به صورت رسمی روند فروش یکپارچه به اجرا درآمد و این کار از تبریز شروع شد و قطعا در روزهای آتی و سال‌های آتی این روند در سراسر کشور و شهرهای کوچک هم گسترش می‌یابد.

وی در خصوص برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه مطبوعات همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم گفت: استان آذربایجان‌شرقی به لحاظ رسانه‌ای یکی از استان‌های خوب کشور است و به عبارتی یکی از قطب‌های رسانه‌ای بعد از تهران، استان آذربایجان‌شرقی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به ارزیابی اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این ارزیابی بیشترین رتبه‌های استانی در ۱۰۰ رسانه اول کشور، از آنِ استان آذربایجان‌شرقی است. وی ادامه داد: ۲۵ درصد از ۱۰۰ رسانه برتر کشور از رسانه‌های آذربایجان شرقی بوده که این نشانگر پتانسیل زیاد در این استان است.

بلاغی خاطرنشان کرد: ۸۰ رسانه در نمایشگاه مطبوعات شرکت کرده و برای هرکدام محوطه و فضایی اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: سعی داریم برای رسانه‌های نوپا بدون هرگونه حساسیت و بدون هرگونه اولویت بندی یک فضای برابر اختصاص دهیم و حتی غرفه بندی نمایشگاه مطبوعات با یک فرآیندی است که با تمام احترام به رسانه ها پیشکسوت یک فرآیند و فرصت برای رسانه‌های نوپا هم باشد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به برگزاری اولین رویداد فرهنگی حجاب و عفاف همزمان با نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: این رویداد شامل البسه و محصولات مرتبط با حجاب است و در این نمایشگاه ۱۰۰ تولید کننده با محصولات متنوع و با قیمت‌های متفاوت و همه سلایق با تخفیفات ویژه محصولات خود را ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/