مبارزه با مفاسد اقتصادی را باید در عمل نشان دهیم
مبارزه با مفاسد اقتصادی را باید در عمل نشان دهیم
رئیس قوه قضائیه گفت: ۵۰۰ مورد از کارگاه‌ها و تولیدی در سطح کشور با اقدام سریع قوه قضائیه مشکلاتشان رفع شد.

به گزارش قلم پرس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در نشست با صنعت‌گران، تولیدکنندگان و کارآفرینان آذربایجان‌شرقی در سفر یک روزه خود به استان، با تبریک ایام ربیع‌الاول اظهار کرد: جلسه خوبی بود و در محضر امام جمعه و استاندار آذربایجان‌شرقی حاضر شده و شاهد صحبت‌های صنعت‌گران بودیم که قطعاً مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه نکات ارائه شده قابل توجه و بررسی است،گفت: نکته اول مسئله اجرای قانون است که در کشور باید همه دستگاه‌ها و بخش‌های کشور موظف در عمل به قانون هستند زیرا قانون برای امر تشریفات نیست.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اجرای قانون کسب و کار بیان کرد: اگر در قانون گفته شده که باید ۴۰ درصد بانک‌ها منابع خود را بدهند، باید اجرا شود و اگر در قانون آمده است که این درصد در اختیار رونق کشاورزی قرار گیرد، باید انجام گیرد.

وی افزود: احکام باید برای بهبود فضای کسب و کار، حمایت از کشاورز و تولید به‌طور جد مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله رئیسی متذکر شد: کاهش واردات بی‌رویه، راهکاری برای توجه به تولید داخلی است به‌طوریکه نباید اجازه دهیم تا با واردات بی‌رویه و قاچاق، تولید تهدید شود که باید دستگاه‌های مختلف این کار را انجام دهند.

وی، به موضوعات مالیات و ضرورت بازنگری آن اشاره کرد و اذعان داشت: بحث‌های بیمه و مالیات مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد و از استاندار خواهشمندیم به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در مرکز مجتمع تخصصی رسیدگی به تخلفات را ایجاد کردیم به‌طوریکه ما کارشناسان اقتصادی امینی داریم که می‌توانند مشاوران خوبی برای قضات باشند و ما از قضات درخواست داریم تا از کار مستشاری متخصصان استفاده کنند.

وی ابراز کرد: اگر مسائل جزیی کشاورزی در صنف خود حل شود و به قوه‌ قضائیه نیاید، بسیار خوب خواهد شد و موجب کاهش پرونده‌های ورودی می‌شود.

آیت‌الله رئیسی توضح داد: اگر خان‌های ایجاد شده جلوی راه صنعت‌گران و تولیدکنندگان که موجب تاخیر شده و از قبل مشخص هستند رفع شود، مشکلات بسیاری حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: نظام بروکراسی اداری پیچیده موجب رشوه می‌شود وگرنه کدام صنعتگر آماده رشوه دادن است ولی وقتی وضعیت به امر پیچیده اداری تبدیل شود و کار سه روزه در ۳۰ روز انجام گیرد با پول و رابطه ناسالم دست به کار می‌زنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: تسهیل امر تولید و شفاف‌سازی تسهیل اخذ مجوز امری بسیار مهم است و روابط ناسالم را کاهش می‌دهد.

وی به برخی خان‌های موجود در امر تولید اشاره کرد که افتصاد کشور را با مشکلاتی روبه‌ رو کرده، گفت: تمام تلاش در دستگاه قضایی این است تا در جهت رونق تولید تلاش کنیم و به هیچ وجه اجازه تعطیلی هیچ کارگاه و کارخانه‌ای را نمی‌دهیم.

آیت‌الله رئیسی توضیح داد: بیش از ۳۲ مورد از کارخانجات مشکل‌دار در استان توسط دستگاه قضایی با حل مشکلات روبه‌ رو شده است.

وی افزود: ۵۰۰ مورد از کارگاه‌ها و تولیدی در سطح کشور با اقدام سریع قوه قضائیه مشکلاتشان رفع شد.

وی گفت: ماشین‌سازی جلوه‌های صنعت در کشور و استان است ولی با یک واگذاری غلط با مشکلات زیادی روبه‌‌رو شد و فردی که اهلیت و آورده‌ای نداشت با وارد کردن ۳۰۰ هزار دلار و فروش آنها در بازار ارز کارخانه را با مشکل مواجه کرده است.

وی متذکر شد: اگر ظرفیت کامل ماشین‌سازی احیا شود، همانند نگین خواهد درخشید و الحمدالله الان حقوق‌ها به موقع پرداخت می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به مشکلات تولید از جمله چند نرخی بودن نرخ ارز  و ایجاد پرونده‌هایی به تبع آن اشاره قرار کرد و گفت: امید است ثبات و آرامش با کمک همه صنعت‌گران به نحوی پیش رود که به سمت  تک نرخی بودن ارز برود زیرا این موضوع موجب تشکیل پرونده‌های زیادی در قوه قضائیه شده و می‌شود.

آیت‌الله رئیسی ابراز کرد: الان به استقلال تولید گندم رسیده‌ایم که باید خرید تضمینی گندم را در سراسر کشور مورد بررسی قرار داد تا بلکه امنیت غذایی تهدید نشود.

وی در ادامه به توسعه در وزارت نیرو همچنین راه و ساختمان که ضرورت دارد، اشاره کرد و اظهار کرد: در این خصوص باید حقوق عامه به خاطر توسعه یافتگی ضایع نشود، نباید به خاطر اینکه در جایگاه قدرت داریم از آن سوءاستفاده کنیم زیرا چنین اجازه‌ای برای پایمال کردن و تهدید کردن حقوق عامه را نمی‌دهیم.

آیت‌الله رئیسی گفت: کاری که با وجود تهدیدهای دشمن در کشور انجام گرفته ملموس است و مردم نشاط و فعالیت در جامعه دارند و رهبری بر کارهای نو، حمایت از تولید، رعایت اقتصاد مقاومتی و عدالت اقتصادی تاکید دارند، آمار حاکی از روزنه امید افزون‌تر است.

وی ادامه داد: تولیدگران در خط مقدم جبهه اقتصادی دارند ولی با وجود مشکلات ما آینده را تابناک می‌بینیم و اراده دولت، نظام و مسوولان بر حل مشکلات است، قوه قضائیه نیز همه ظرفیت‌ خود را پای کار آورده است و تلاش بر مبارزه با مفاسد اقتصادی داریم ولی باید در عمل و اجرا نیز کار کنیم.

  • منبع خبر : فارس