مافیای مس در حوزه بازرگانی و پیمانکاری مانع توسعه هستند
مافیای مس در حوزه بازرگانی و پیمانکاری مانع توسعه هستند
مدیر مجتمع مس سونگون گفت: در حوزه بازرگانی و پیمانکاری مس مافیا وجود دارد. مافیای مس به ۲ دلیل اجازه توسعه مس را ندادند. اول اینکه به خاطر از بین رفتن برخی منافع مافیای صنعت مس، اجازه توسعه زنجیره ارزش را ندادند و دوم اجازه ندادند صنعت مس همانند نفت قد بکشد و بالا برود، چون اکر این اتفاق می افتاد اجازه نمی دادند هر کسی وارد این صنعت بشود.
به گزارش قلم پرس، معبود عباس زاده امروز چهارشنبه (۱۴ دی ماه) در نشستی با اصحاب رسانه گفت: تفکر فعلی شرکت ملی مس و مس ورزقان با دوره های قبلی متفاوت است و این تفاوت در توسعه بوده و تمایز دیگری ندارد.

وی گفت: اگر بتوانیم توسعه را انجام دهیم وجه تمایز ما مشخص خواهد شد و ما در این راستا شبانه روز به دنبال توسعه هستیم.

عباس زاده افزود: توسعه دارای سه وجه است. اول گفتمان توسعه است. وقتی میخواهیم توسعه را شروع کنیم باید بدانیم بازیگران و ایفا کنندگان نقش چه کسانی هستند؟ این بازیگران چه دیدگاهی نسبه به مس دارند و نگاه مس سونگون به این بازیگران چیست؟ اگر بخواهیم بازیگران را اولویت بندی کنیم، کدام یک در اولویت خواهد بود؟

امروز مس سونگون جایگاه خود در استان را پیدا کرده است

وی تاکید کرد: اگر رفتارها و رویکردهای کنشگران اقتصادی و آن هایی که نقش ایفا می کنند هر کدام به سمت و سویی باشد، توسعه ای اتفقاق نخواهد افتاد و حاصل برایند این وضعیت صفر یا منفی خواهد بود که متاسفانه در گذشته وضعیت مس سونگون اینگونه بود.

مدیرعامل مس سونگون گفت: ۹۰ درصد بازیگران و ایفاکنندگان نقش در مس، نقطه مقابل مس سونگون بودند اما در طول این ۶ ماه گذشته تمام بازیگران اقتصادی و سیاسی استان به نقطه موافق مس سونگون تبدیل شده اند بطوریکه امروز مس سونگون در تمام نهادهای حاکمیتی حضور فعال دارد و جایگاه خود را پیدا کرده است.

وی به جایگاه مس در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: با ۷ درصد اکتشاف مس در ایران رتبه ۶ جهان را داریم که با این ۷ درصد یک میلیارد تن به ماده معدنی اضافه شده و رتبه از ۶ به جایگاه پنجمی رسیده است.

عباس زاده به نقش استراتژیک مس اشاره کرد و گفت: معادن مس می توانند جایگزین نفت شوند.

فاصله بین ذخیره و تولید زیاد است

مدیر مجتمع مس سونگون افزود: رتبه تولید امسال ۱۹ شده است که عدد قابل قبولی نیست و نشان دهنده این است که فاصله بین ذخیره و تولید خیلی زیاد است. در این خصوص چند پارامتر وجود دارد که اهمیت بالایی دارند.

وی ادامه داد: اولین پارامتر در توسعه این است که آیا ذخیره وجود دارد یا خیر؟ پارامتر دوم مربوط فناوری است که آیا ما دارای این فناوری هستیم یا خیر؟ انی فناوری نیز خود دارای سه وجه نوع ایده آل فناوری، هزینه تامین فناوری و زمان تامین فناوری می باشد.
پارامتر سوم نیروی انسانی است. ما در این خصوص بهترین های ایران و خاورمیانه را در مس داریم و مشکل نیروی متخصص وجود ندارد. پارامتر چهارم مسائل مالی است. در این زمنیه نیز حداقا ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه وجود داشته و ما مشکل مالی نداریم.

مافیای مس اجازه توسعه مس را ندادند

وی تاکید کرد: تنها پارامتری که جلوی توسعه را گرفته است تفکر حاکم بر مس بود.

عباس زاده گفت: در حوزه بازرگانی و پیمانکاری مس مافیا وجود دارد. مافیای مس به ۲ دلیل اجازه توسعه مس را ندادند. اول اینکه به خاطر از بین رفتن برخی منافع مافیای صنعت مس، اجازه توسعه زنجیره ارزش را ندادند و دوم اجازه ندادند صنعت مس همانند نفت قد بکشد و بالا برود، چون اکر این اتفاق می افتاد اجازه نمی دادند هر کسی وارد این صنعت بشود.

تولید کاتد، محرک توسعه در مس سونگون است

مدیرعامل مس سونگون به اهمیت تولید کاتد اشاره کرد و گفت: بزرگترین محرک توسعه در مس سونگون، کاتد است. تولید کاتد امروز در سونگون صفر است که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۶ میزان ۴۰۰ هزار تن کاتد تولید شود. اگر این مقدار تولید انجام شود می تواند سایر محرک های توسعه را با خود همراه کند.

وی ادامه داد: برای تولید ۴۰۰ هزار تن کاتد باید بار ورودی معدن از ۱۴ میلیون تن به ۶۰ میلیون تن برسد.

عباس زاده گفت: برای ۲۱ میلیون تن حدود ۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری خواهد شد که اکنون فعلا ورودی معدن ۱۴ میلیون تن به صورت ۷-۷ می باشد.

مالیات مس سونگون را به استان آذربایجان شرقی انتقال دادیم

مدیر مجتمع مس سونگون به انتقال مالیات این شرکت یه استان اشاره کرد و گفت: اولین اقدام تیم مدیریت شرکت ملی مس و شرکت مس سونگون و استانداری آذربایجان شرقی تعیین تکلیف کردن آوردن مالیات مس سونگون به خزانه استان بود که با پیگیری ها در ۴ ماه اخیر توانستیم به این نقطه برسیم که شرکت مس سونگون بعنوان واحد مجزا در سیستم دارایی کشور تعریف شود و مالیات آن نیز مجزا شد. در طی یک بررسی یکماهه سهم مالیات مس ۲۵ درصد تعیین شد.

وی گفت: این رقم در مالیات عملکرد ۱۴۰۱ لحاظ شده و احتمالا از ماه آینده به خزانه استان واریز خواهد شد.

عباس زاده گفت: کل اخذ مالیاتی استان تقریبا ۱۱هزار میلیارد تومان است در حالیکه با توجه به وضعیت فعلی مس سونگون ۲۰ تا ۲۵ درصد از درآمد مس بعنوان درآمد پایدار مالیاتی برای استان خواهد بود. پیش بینی ما اینست که در طول ۱۰ سال آینده ۱۵هزار میلیارد تومان برای استان درآمد مالیاتی خواهیم داشت. و در طول ۳ سال آینده و تا زمانیکه ما به تولید مورد نظر کاتد برسیم رقمی در حدود ۴هزار تا ۵هزار میلیارد تومان برای استان درآمد مالیاتی خواهد داشت.

کارگران اخراجی سونگون به سر کارشان بازگشته اند

عباس زاده به موضوع کاگران اخراجی مس سونگون اشاره کرد و گفت: ۷۱ نفر از کارگران مس سونگون در جریان اعتراضات صنفی اخراج شده بودند که با مساعدت شورای تامین شهرستان گره های قانونی برطرف شده و ۵۴ نفر از آنها به سر کار باز گشته اند. از ۱۴ نفر باقی مانده ۴ نفر بازنشست شده و ۳ نفر نیز در آزمون مس قبول شده اند. فعلا ۷ نفر بلاتکلیف هستند که سعی می کنیم آن ها نیز تا آخر همین ماه به کار باز گردند.

  • نویسنده : سعید خسروشاهی