لوله گذاری خط اتیلن غرب با ۲۱۵ میلیارد تومان در ۲۴ ماه
لوله گذاری خط اتیلن غرب با ۲۱۵ میلیارد تومان در ۲۴ ماه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، گفت: لوله گذاری خط اتیلن از میاندو آب به تبریز حدود ۱۵۴ کیلومتر را با سرمایه گذاری شرکت پتروشیمی تبریز در حدود ۲۱۵ میلیارد تومان انجام خواهد شد. به گزارش قلم پرس، غلامرضا سلیمانی، در نشست خبری آغاز عملیات احداث پروژه خط لوله اتیلن غرب، با بیان اینکه خوشبختانه امروز شاهد کلنگ زنی […]

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، گفت: لوله گذاری خط اتیلن از میاندو آب به تبریز حدود ۱۵۴ کیلومتر را با سرمایه گذاری شرکت پتروشیمی تبریز در حدود ۲۱۵ میلیارد تومان انجام خواهد شد.

به گزارش قلم پرس، غلامرضا سلیمانی، در نشست خبری آغاز عملیات احداث پروژه خط لوله اتیلن غرب، با بیان اینکه خوشبختانه امروز شاهد کلنگ زنی خط انتقال اتیلن در پتروشیمی تبریز بودیم که یکی از برنامه های مجموعه سرمایه گذاری غدیر است، اظهار داشت: با هماهنگی هایی که با وزارت نفت انجام شده قرار بر این شد این شرکت لوله گذاری خط اتیلن از میاندو آب به تبریز حدود ۱۵۴ کیلومتر را با سرمایه گذاری شرکت پتروشیمی تبریز در حدود ۲۱۵ میلیارد تومان انجام دهد.
مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر، افزود: ان شاءالله با این مراسمی که برگزار شد لوله گذاری این خط شروع می شود وبر اساسبرنامه ریزی های انجام شده ۲۴ ماه به طول خواهد کشید، اما تلاشمان بر این است تا زودتر از این موعد لوله گذاری را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: با این اتفاق میزان تولید محصولات پترو شیمی تبریز به دو برابر خواهد رسید و به عبارتی دیگر تقریبا به ۷۵۰ هزار تن می رسد.
مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر، خاطرنشان کرد: از طرفی هم با توجه به اینکه انتقال از نفتا به گاز اتان بوده این خط اتیلن به مجموعه پترو شیمی تبریز خواهد رسید و با این اتفاق ما هم از نظر افزایش ظرفیت وضعمان بهتر خواهد شد.
سلیمانی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه با اجرای این طرح، نفتا کمتر استفاده می شود و به جای آن از گاز استفاده خواهیم کرد ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت این موضوع می تواند پروژه خوب و موثر برای شهروندان تبریزی و افرادی که در اینجا کار میکنند و در راستای اشتغال بیشتر و همچنین برای بازدهی این شرکت امیدواریم وضعیت بهتری را رقم بزند.
وی، در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این خط در گذشته افتتاح شده یا نه، گفت: این طرح در گذشته افتتاح نشده بلکه در سال های ۱۳۸۳ یا ۸۴ بحث آن مطرح بود به دلیل نیاز به سرمایه گذاری و به دلیل اینکه دولت عملا شرکت های پتروشیمی واگذار کرد بر این اساس نیاز به سرمایه گذاری شرکت های بخش خصوصی بود، در این راستا از آن موعد با توجه به اینکه طرح آماده بود شروع نشده بود.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، ادامه داد: این طرح در دو سال اخیر پیگیری شده تا این خط اتیلن که از جنوب می آید بتواند سریع به تبریز برسد، همچنین بحث بر این بود تا خوراک آن تامین شود چرا که تنها ایجاد خط و سرمایه گذاری مهم نیست، چیزی که مهم است تامین خوراک بوده و ما توانستیم سه ماه قبل تامین خوراک را نهایی کنیم و وزیر نفت قبول کرده اند گاز را به شرکت پترو شیمی تخصیص دهد.
وی بیان کرد: خوشبختانه شرکت های پتروشیمی دیگر از گاز استفاده میکردند و تنها اینجا بود که خط از میاندوآب به تبریز ادامه نداشت و مجبور به استفاده از نفتا بودند، به دلیل اینکه میزان تبدیل نفتا کمتر و اقتصادی نبود و آلودگی ایجاد میکرد با ایجاد این خط عملا هم اقتصادی است و هم ظرفیت را افزایش می دهد.
سلیمانی در ادامه خاطرنشان کرد شرکت سرمایه گذاری غدیر با د هفت هلدینگ فعالیت می کند که یکی از این هلدینگها نفت و گاز و پتروشیمی با نام شرکت نفت و گاز پارسیان و شش هلدیگ دیگر در بخش معدن و صنعت ، انرژی، نیروگاهی، سیمان، ساختمان و حمل و نقل و آی سی تی فعالیت میکند و ۱۳۹ شرکت نیز زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری غدیر بوده و این شرکت ها در زیرمجموعه این هفت هلدیگ کار میکنند.
وی ادامه داد: این شرکت وابسته به صندوق های بازنشستگی یوده و ۸۸ درصد سهام این شرکت وابسته به چهار صندوق بازنششستگی نیروهای مسلح، کارکنان بانکهای کشور، عشایر و روستائیان و نفت است و ۸۲ هزار نفر سهام دار حقیقی این شرکت در بازار بورس هستند و از طریق بورس سهام آن خرید و فروش می شود
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، افزود: شرکت سرمایه گاری غدیر در مجموعه استان آذربایجان شرقی فعالیت گسترده ای دارد که پالایشگاه و پتروشیمی و شرکت موتوژن و شرکت ساختمانی باغمیشه و آذربایجان شرکت های وابسته مجموعه غدیر هستند .
وی، گفت: طبیعی است که یکی از مزیت های کشور در بخش نفت و گار و پترو شیمی است به همین منظور تلاش کردیم در استان آإربایجان شرقی سرمایه گذاری خوبی داشته باشیم چرا که ازنظر نیروی انسانی مزیت دارد و با توجه به اینکه خطی که وصل می شود از نظر خوراک و مواد اولیه و از طرفی هم امکان توسعه این شرکت هم هست، این خط لوله ضمن اینکه می تواند ظرفیت را افزایش دهد و به نوعی توسعه ای هست از طرفی هم از قبل این خط لوله محصولات دیگری هم در شرکت پترو شیمی تبریز افتتاح خواهد شد که حجم سرمایه گذاری در آنجا هم حدود ۴ هزار میلیارد تومان است و این غیر از ۲۱۵ میلیارد تومان خط لوله بوده اما این سرمایه گذاری در محل های خودش بوده و به عبارتی اول باید این خط لوله وصل شود و بعد از آن طرح توسعه انجام خواهد شد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: برای بخش پالایشگاه هم پروژه های خیلی خوبی داریم و بخشی از آن اتمام شده و بخشی در حال اجرا است، حدود ۷۰ میلیون یورو سرمایه گذاری به نتیجه رسیده و در حال اجرا است، حدود ۹۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری فقط در بخش پالایشگاهی داریم.