لزوم راه‌اندازی درس اجباری موسیقی در مدارس
لزوم راه‌اندازی درس اجباری موسیقی در مدارس
لزوم راه‌اندازی درس اجباری موسیقی در مدارس و تأسیس شبکه تلویزیونی موسیقی از جمله پیشنهاداتی بود که در جلسه گفت‌وگوی موسیقی مطرح شد

به گزارش قلم پرس به نقل از  خبرگزاری خانه ملت، سومین جلسه از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی فرهنگی با محوریت موسیقی صبح امروز (چهارشنبه ۵ تیر ) در کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور فعالان حوزه موسیقی برگزار شد.

سیاوشی: پیشنهاد ۲ ماده‌ای دفتر موسیقی به کمیسیون فرهنگی مجلس

در این جلسه طیبه سیاوشی شاه عنایتی گفت: در جلسات پیشین به مواردی همچون بحث قانون فرادستی در حوزه موسیقی پرداخته شد که دفتر موسیقی یک پیشنهاد ۲ ماده‌ای ارائه کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوعاتی همچون سازهای موسیقی، بازار موسیقی، موسیقی در آموزش و پرورش و قانون کپی رایت مورد بحث قرار گرفت و امروز در خصوص قانون‌گذاری در عرصه موسیقی جمع‌بندی خواهیم کرد.

به آنچه که خود داریم، بی‌توجهی شد

در ادامه تقی ضرابی مدیر گروه موسیقی و رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر خانه موسیقی گفت: متاسفانه بی‌توجهی به آنچه که خود داریم، موجب ورود خرده فرهنگ های بیگانه شده که این خرده فرهنگ ها زمانی شکل می‌گیرد که فرهنگ رسمی جامعه که به عنوان “مادر فرهنگ” جاری است به هر دلیل نیازهای افراد جامعه را برآورده نمی‌کند.

وی با بیان اینکه این موضوع در کشور ما با مدرن شدن و پیشرفت اینترنت و ماهواره رشد پیدا کرد، ادامه داد: در بخش موسیقی به علت فتواهای مختلف، جیره‌بندی موسیقی، عدم اجرای مسئولیت مدیران فرهنگی مانند عدم اجرای مهارت های فضاسازی فرهنگی و مهارت‌های کسب و کار و اشتغال سازی فرهنگی، بستر مناسبی برای کشورهای بیگانه فرصت‌طلب پیدا شد تا در این زمینه دست به کار شوند.

وی تاکید کرد: این نوع از خرده فرهنگ پس از عبور از شهرها وارد روستاها و حتی بخش های مذهبی مانند نوحه خوانان و مداحان نیز شد و لازم است مسئولان فرهنگی، روحانیون، کارشناسان و مشاوران فرهنگی با روش علمی و دقیق، خرده فرهنگ ها را شناسایی کنند.

وی افزود: می‌توان با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت از تبعات زشت و نکبت بار این امر جلوگیری کرد.

ذائقه مردم برای موسیقی بالاست

در ادامه فرهود جلالی مدیر مرکز فرهنگی هنری پار پیرار گفت: عوامل مختلف دست به دست هم داده که ذائقه فرهنگی ما را تغییر دهد و ما بلد نبودیم چه کنیم تا چنین اتفاقاتی نیفتد.

وی به عواملی همچون جایگزینی موسیقی رسمی با ذائقه موسیقی و فرهنگ افراد صاحب مسند، نبود برنامه دقیق در صدا و سیما، فقدان برنامه منسجم در آموزش و پرورش اشاره و تاکید کرد: ذائقه مردم برای موسیقی بالاست ولی دستگاه‌های حاکمیتی توجهی به این موضوع ندارند.

آموزش و پرورش نمی‌تواند تغییر ذائقه انجام دهد

همچنین علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر این که زمینه فرهنگ سازی در این وزارتخانه وجود دارد به پژوهش های میدانی اشاره کرد و گفت: تغییر ذائقه‌ای که در دانش آموزان صورت گرفته از سوی خانواده و گروه همسالان بوده است.

وی ادامه داد: امروزه علی رغم اینکه در حوزه سرود و موسیقی بسیار موفق عمل می‌کنیم ولی قانون بالادستی در زمینه حمایت از موسیقی نداریم؛ با این حال به دلیل اعتقادات شخصی در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته است.

رمضانی افزایش میزان مشارکت دانش آموزان نسبت به سال گذشته در حوزه موسیقی را ۶۰ درصدی توصیف کرد و افزود: آموزش و پرورش نمی تواند تغییر ذائقه انجام دهد؛ لازم است صدا و سیما ورود کند.

اکثر قاریان صدای خارج دارند

در ادامه فاضل جمشیدی معاون اصغر خانه موسیقی گفت: گرفتاری کشور این است که اگر موسیقی در بچه ها شکل نگیرد، حتی قرآن هم نمی توانند بخوانند همچنانکه اکثر قاریان نیز صدای خارج دارند و به دلیل آن است که آموزش ندیده اند.

وی از آموزش و پرورش انتقاد کرد که برای حوزه موسیقی خود با خانه موسیقی همکاری ندارد و از متخصصان این حوزه استفاده نمی کند.

درس موسیقی در دروس اجباری مدارس گنجانده شود

همچنین هومان اسعدی استاد دانشگاه و مدیر دپارتمان موسیقی دانشگاه تهران گفت: رابطه موسیقی، سبک موسیقی و فرهنگ سایبری مورد بررسی قرار نگرفته است و فارغ از آمار و ارقام که شاید وضعیت کمی نگران کننده داشته باشد، دو دلیل عمده در مورد این مسئله وجود دارد که نخست ارتقای فرهنگ عمومی و دوم رویکرد صدا و سیما است.

وی در خصوص فرهنگ عمومی پیشنهاد داد برنامه هایی تحت عنوان موسیقی در دروس اجباری مدارس گنجانده شود و در باره صدا و سیما گفت: باید کانال هنر و موسیقی ایرانی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نتیجه این فرهنگ سازی ها ده سال دیگر مشاهده خواهد شد، از بی‌توجهی به جشنواره ملی موسیقی جوان انتقاد کرد.

گردش هزار میلیارد تومانی در آموزشگاه‌های موسیقی

در ادامه اللهیاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در قانون به موسیقی اشاره نشده بلکه عبارت “سرود و آهنگ های انقلابی” مطرح است، از درخواست این اداره از صدا و سیما مبنی بر پوشش جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره موسیقی جوان خبر داد.

وی گفت: با توجه به اینکه مدیریت پسینی برای این استعدادهاس جوان وجود ندارد، ممکن است آنها در صورتی که نتوانند وارد جریان رسمی آموزش شوند، وارد شبکه های زیرزمینی شوند.

 اللهیاری از نبود هنرستان در ۷ استان انتقاد کرد و درباره تهران توضیح داد: تهران یک هنرستان پسرانه و یک هنرستان دخترانه موسیقی دارد و با توجه به تقاضای بیش از ششصد نفر، برای هر مدرسه تنها ۲۵ نفر پذیرفته می شوند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰۰۰ آموزشگاه موسیقی دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گردش عظیم اقتصادی هزار میلیارد تومانی این حوزه اشاره کرد.

مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال موسیقی پاپ ۴۰ درصد افته مخاطب داشته و مخاطبان به سراغ موسیقی های راک و امثالهم رفتند که در کشور ما هیچ فکری برای آن نشده است.

حتی جرات نمی‌کنند اسم موسیقی را بیاورند

در این جلسه کامبیز روشن روان رئیس شورای مرکزی کانون آهنگسازان، مشکل موسیقی را به لحاظ حقوقی، شرعی و فقهی و مشخص نبودن جایگاه آن دانست و افزود: هیچ مسئولی به خودش جرات نمی‌دهد درباره موسیقی صحبت کند یا حتی برنامه ریزی کوتاه مدت برای آن داشته باشد؛ در این شرایط یک موزیسین چگونه باید زندگی کند.

وی با بیان اینکه ما مشکل زیربنایی داریم که حتی جرات نمی‌کنند اسم موسیقی را بیاورند، افزود: برخی دانش‌آموزان کلمه “تنبور” را حتی نشنیده‌اند در حالی که به گیتار و پیانو به خوبی آشنا هستند.

روشن روان از نبود آموزش درست در زمینه موسیقی در نظام تعلیم و تربیت کشور انتقاد کرد و توضیح داد: آموزش موسیقی در کشور ما در مقایسه با سایر دنیا فاجعه است؛ در مدارس کانادا اکثر قریب به اتفاق بچه ها ساز می‌زنند و حتی نظام آموزشی این کشور شهریه کلاس موسیقی دانش آموزان در خارج از مدرسه را پرداخت می‌کند.

اگر فقه ملاک قرار گیرد، از موسیقی سالم و سنتی و نواحی حمایت خواهد شد

در این جلسه میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به اینکه موسیقی ساختارشکن مشتری بیشتری پیدا می‌کند، این امر را محصول فعالیت شبکه‌های اجتماعی دانست که در این حوزه بر ذائقه ها تاثیر گذاشته است.

وی همچنین به نقش رسانه ملی، عدم حمایت از موسیقی نواحی و موسیقی سنتی، نقش تعیین‌کننده بازار اقتصاد محور، عدم آموزش و توجه به فقه موسیقی اشاره کرد و ادامه داد: عدم توجه به فقه موسیقی در تغییر ذائقه موسیقی و افت موسیقی تاثیر دارد زیرا اگر فقه ملاک قرار گیرد، اتفاقاً از موسیقی سالم و سنتی و نواحی حمایت خواهد شد.

عرفان پور معتقد است تلقی غلط از فقه و کوتاه نظری باعث محدود شدن موسیقی شده است.

در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به اظهار نظر پرداختند.

سعیدی: طرحی در کمیسیون فرهنگی مجلس در حوزه موسیقی مطرح شود

محمد اسماعیل سعیدی گفت: هنوز در حوزه موسیقی، اساتید فقه و علما به یک جمع بندی نرسیده اند؛ باید طرحی در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شود که تکلیف این قضیه یک بار برای همیشه روشن شود که مثلا جایگاه موسیقی در نظام آموزشی ما کجاست.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: هیئت رئیسه نیز موافقت کرده که کمیسیون فرهنگی به بخش فرهنگی نظام آموزشی ورود کرده و غفلت آن را مورد بررسی قرار دهد که مثلا چرا دانش آموز ما آلات موسیقی بیگانه را بهتر از سازهای سنتی و داخلی می شناسند و چرا باید موسیقی سنتی و اصیل در مدارس غریب باشد.

مازنی: صدا و سیما میزگردهایی در زمینه موسیقی برگزار کند

همچنین مازنی گفت: سلسله نشست‌های گفت و گوی فرهنگی از ابداعات یک سال اخیر کمیسیون فرهنگی است و هدف آن است که مسائل حوزه فرهنگ به صورت گفتگو محور مورد بررسی قرار گیرد زیرا باید یاد گرفت که چهره به چهره با یکدیگر صحبت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این بحث‌ها جزو نیازهای جامعه است و باید از یک جلسه محدود در کمیسیون فرهنگی وارد عرصه عمومی شود؛ مثلا همین نشست های گفتگوی فرهنگی با محوریت موسیقی در دانشگاه ها یا فرهنگسراها یا حوزه هنری انجام شود.

وی از صدا و سیما خواست میزگردهایی در زمینه موسیقی برگزار کند و گفت: این بحث ها و گفتگوها می تواند به عنوان بحث های رایج که همگی در جریان آن قرار میگیرند، مطرح شود.

مازنی هم افزایی میان دستگاه ها را از دیگر محاسن این جلسات عنوان کرد و با اشاره به جلسات گذشته ادامه داد: بحث پایگاه فقهی و حقوقی موسیقی یک جنبه تاریخی دارد و باید سیر تطور موسیقی و تحول آن را در تاریخ ایران و تاریخ اسلام بررسی کرد.

وی گفت: شاید در نقطه هایی به این برسیم که از این ابزار برای ایجاد غفلت در مردم به جای قیام و حرکت استفاده شده؛ شاید در جاهایی بخشی از جامعه را به سمت فساد اخلاقی پیش برده و در تالارهای خاص حاکمان ظالم و جائر استفاده شده و شاید در جاهایی برای تحقیر افراد با ایمان و در نقطه مقابل دین استفاده شده و اتفاقاً در همان جا معصوم در مورد این نوع خاص از موسیقی نکته ای گفته و مخالفت کرده باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: باید در بررسی های فنی که می خواهیم برای آن حکم صادر کنیم به ابعاد تاریخی و فهم آن توجه کنیم./