لزوم اهتمام شهرداران به مدیریت هزینه‌ها و کسب درآمدهای پایدار/ تحول‌گرایی در اداره امور شهرها
لزوم اهتمام شهرداران به مدیریت هزینه‌ها و کسب درآمدهای پایدار/ تحول‌گرایی در اداره امور شهرها

[ad_1] نشست شهرداران استان آذربایجان شرقی با حضور رئیس کل دادگستری استان و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد. در این نشست، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه شهرداران در تنظیم قراردادها از مشاوران حقوقی خبره بهره بگیرند تا منافع شهر در قراردادهای سرمایه‌گذاری لحاظ شود، افزود: آماده ارایه مشاوره به […]

[ad_1]

نشست شهرداران استان آذربایجان شرقی با حضور رئیس کل دادگستری استان و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد.

در این نشست، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه شهرداران در تنظیم قراردادها از مشاوران حقوقی خبره بهره بگیرند تا منافع شهر در قراردادهای سرمایه‌گذاری لحاظ شود، افزود: آماده ارایه مشاوره به شهرداران برای تنظیم قراردادها هستیم، شهرداران نیز به توصیه‌های مشاوران حقوقی عمل کنند تا دچار خسارت های احتمالی نشوند.

موسی خلیل اللهی با بیان اینکه ارایه خدمات بهتر به شهروندان نیازمند سرمایه گذار است، گفت: شهرداران برای ارایه خدمات مطلوب و با کیفیت نیازمند درآمد پایدار هستند و تنها راه درآمد پایدار هم جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری در طرح های عمرانی و خدماتی است.

وی با اشاره به اینکه شهرداران در معرض قضاوت عمومی و دستگاه های نظارتی هستند، افزود: شهرداران برای داشتن عملکرد بهتر باید با شوراها و سایر دستگاه ها تعامل داشته باشند.

خلیل اللهی با تاکید بر اینکه شهرداران با استفاده از کارشناسان، ظرفیت های هر شهر را بر اساس نیاز واقعی آن شناسایی کرده و به سرمایه گذار اعلام کنند، خاطرنشان کرد: شناسایی سرمایه گذار برای انجام طرح ها نیز مهم بوده و باید به اهلیت سرمایه گذار نیز دقت شود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی همچنین به بافت فرسوده در شهرها و نیز گسترش حاشیه نشینی و معضلات ناشی از این امر اشاره کرد و با بیان اینکه شهرداران باید با همفکری دستگاه های مرتبط راهکاری برای ساخت و سازهای غیرمجاز و نیز ساماندهی بافت فرسوده پیدا کنند، اظهار کرد: حاشیه نشینی معضل اصلی در شهرهای بزرگ است و شهرداران در حوزه پیشگیری از تخلفات ساختمانی باید ابتکار عمل داشته باشند تا کار به اجرای حکم تخلیه و تخریب نکشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز از نگاه تک‌بعدی به مدیریت شهری انتقاد کرد و گفت: اداره امور شهرداری‌ها بیشتر براساس تجربه شخصی شهرداران و ادامه روندهای قبلی است و آموزش‌های لازم در این خصوص به شهرداران ارائه نشده است.

جواد رحمتی افزود: شهرداری یک نظام درآمد و هزینه است و باید این دو باهم تنظیم باشند که این امر مهم نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی با اشاره به اینکه کسب درآمد از محل عوارض و بودجه دولتی متداول‌ترین شیوه تامین منابع شهرداری‌هاست، گفت: تقریبا همه شهرداری‌ها از کمبود منابع شاکی هستند که علت آن به عدم مدیریت هزینه‌‌ها برمی‌گردد.

رحمتی افزود: در وهله نخست باید شیوه مدیریت هزینه‌ها اصلاح شود؛ در گام بعد باید به سمت کسب درآمدهای پایدار و جذب سرمایه‌گذاری برویم.

وی تصریح کرد: اداره امور شهر به مدیریت شهرداران بستگی دارد؛ شهرداری که تحول‌گرا باشد می‌تواند وضعیت شهر را بهبود ببخشید، اما چون تحول‌گرایی و تغییر روال‌های موجود، جنبه تبلیغاتی ندارد معمولا شهرداران ریسک نمی‌کنند.

در این جلسه شهرداران شهرهای آذربایجان شرقی به بیان مشکلات حقوقی و سرمایه گذاری پرداخته و عمده مشکلات شهرداران را کمبود درآمد، موانع سرمایه گذاری، عدم اهلیت سرمایه گذار در قراردادهای قبلی، دخالت برخی اعضای شورا در انتصابات و معارض بودن محدوده مرکز شهرها توسط میراث فرهنگی و اوقاف عنوان کردند.
 

[ad_2]