لزوم افزایش ارتباطات تجاری آذربایجان شرقی و بنگلادش
لزوم افزایش ارتباطات تجاری آذربایجان شرقی و بنگلادش
رییس اتاق تبریز در دیدار با سفیر بنگلادش در تهران با اشاره به حجم پایین مبادلات تجاری دو کشور بر لزوم افزایش ارتباطات اقتصادی آذربایجان شرقی و کشور بنگلادش تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، یونس ژائله ظهر امروز در دیدار با سفیر بنگلادش در تهران در محل اتاق تبریز با اشاره به لزوم افزایش تجارت دو جانبه میان استان آذربایجان شرقی و بنگلادش گفت: حجم تجارت میان این دو کشور در حال حاضر پایین است که باید در این راستا به کمک یکدیگر، شاهد بالا رفتن این میزان باشیم.

وی ادامه داد: در کنار افزایش تجارت میان دو کشور، بحث مشارکت در تولید بسیار اهمیت دارد. تبریز دارای پتانسیل بالایی در صنایع مختلف است که از جمله آن می توان به فولاد، صنایع دستی، خشکبار، کفش و چرم، نساجی، صنایع غذایی و شیرینی و شکلات و دیگر صنایع پیشرفته این شهر اشاره داشت.

ژائله با اشاره به وجود کارخانه پتروشیمی در تبریز گفت: این کارخانه توان تولید محصولات پتروشیمی مورد نیاز کشور بنگلادش را دارد. از سوی دیگر سرمایه گذاری مشترک در حوزه نساجی و چرم نیز می تواند مورد توجه دو کشور باشد.

رییس اتاق تبریز با تاکید بر امکان تبادل هیات های تجاری و برگزاری نشست های دو جانبه تجاری گفت: کشور بنگلادش می تواند نیازمندی های سرمایه گذاری خود را اعلام کند تا ما نیز در شهر تبریز به صنعتگران و تولیدکنندگان خود، این نیازمندی ها را معرفی کنیم.

وی همچنین بر لزوم مکاتبه با وزارت امور خارجه برای ایجاد مسیرهای حمل و نقلی بهتر به منظور برقراری ارتباطات تجاری دو سویه تاکید کرد و گفت: خط مستقیم کشتیرانی ایران – بنگلادش می تواند هزینه های حمل و نقل کالا بین دو کشور را کاهش داده و زمینه های ارتباطی این دو کشور را تسهیل کند.

وجود ظرفیت لازم برای تولید مشترک میان دو کشور

سفیر بنگلادش در تهران نیز در این دیدار با اشاره به وجود ظرفیت لازم برای تولید مشترک میان دو کشور گفت: امکان تولید در بنگلادش و صادرات مجدد موجود بوده و با توجه به تعرفه صفر صادرات به اروپا، این کشور در زمینه صادرات به اروپا دارای مزیت است.

گوسال اعظم سارکر با اشاره به پتانسیل های ویژه کشور بنگلادش گفت: بنگلادش دارای زمین های حاصل خیز بوده و تقریبا همه چیز در آن می روید چون هم خاک مناسب و هم آب کافی در این سرزمین داریم.

وی ادامه داد: از جمله مزیت های مهم سرمایه گذاری در بنگلادش را می توان دستمزد بسیار پایین و کیفیت بالای کالاهای تولیدی در آن دانست.

سفیر بنگلادش همچنین از شناخته شدن فرش تبریز در کشور بنگلادش سخن به میان آورده و خواستار افزایش ارتباطات تجاری بین استان آذربایجان شرقی و کشور بنگلادش شد.

همچنین در این جلسه، ابراهیمی نائب رییس اتاق تبریز و پروینی، رئیس انجمن نساجی آذربایجان‌شرقی به بیان نکته نظرات خود پیرامون افزایش ارتباطات دو جانبه پرداختند.