قسمت بزرگی از شمالغرب کشور با راه افتادن طوفان نمکی باید تخلیه شود
قسمت بزرگی از شمالغرب کشور با راه افتادن طوفان نمکی باید تخلیه شود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اگر طوفان‌های نمکی راه بایفتد، نه تنها آذربایجان شرقی، بلکه قسمت بزرگی از شمالغرب کشور باید تخلیه شود، گفت: خشکیدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از ۱۰ میلیون نفر را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.

به گزارش قلم پرس، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در دیدار با اعضای هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، این دریاچه را قلب تپنده آذربایجان دانست و اظهار داشت: این قلب تپنده دارد از تپش می افتد و با خشکی فاصله ای ندارد.

وی با اشاره به درخواست خود از محضر رهبر انقلاب در زمینه احیای دریاچه ارومیه گفت: در دو سفر رئیس جمهور سابق و سفر اخیر ریاست جمهوری در مورد احیای دریاچه تذکرات جدی دادم و بارها در نمازجمعه بر احیای دریاچه تاکید کردیم.

وی با اشاره به اینکه اگر طوفان‌های نمکی راه بیفتد، نه تنها آذربایجان شرقی، بلکه قسمت بزرگی از شمالغرب کشور باید تخلیه شود، افزود: خشکیدن دریاچه ارومیه زندگی بیش از ۱۰ میلیون نفر را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه باید دست‌اندرکاران توضیح دهند که در ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت گذشته چه کارهایی با اعتبارات کلان انجام دادند و برای آینده چه کار باید بکنیم، تصریح کرد: من به نوعی سخنگوی مردم هستم و وضعیت فعلی دریاچه موجب نگرانی مردم شده است.

وی این تحقیق و تفحص را اقدامی مبارک و بجا دانست و ابراز داشت: نتایج تحقیق و تفحص می‌تواند اقدامات و اعتبارات هزینه شده را برای مردم شفاف سازی کند.

امام جمعه تبریز، با اشاره به اینکه چاه‌های غیرمجاز موجود در حوضه آبریز دریاچه در خشکی دریاچه موثر بوده است، گفت: مدیریت منابع و مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان با افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی و آبیاری نوین به این سمت حرکت کرد.

وی با گلایه از دولت خاطر نشان کرد: حدود سه ماه پیش در نمازجمعه در مورد دریاچه ارومیه تذکر دادم که حداقل وزیر نیرو به مردم اقدامات و واقعیات دریاچه ارومیه را بگویند که توجهی نشد، نه وزیر و نه از مدیران ارشد گزارشی ارائه نشد.

آل‌هاشم افزود: اخیرا رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به استان آمدند و بازدید و توضیحاتی داشتند. مردم گلایه های خود را به ما می‌گویند و در فضای مجازی هم کامنت‌هایی که به دست ما می‌رسد حاکی از پیگیری جدی مردم در موضوع دریاچه ارومیه است.