قرار دلدادگی پاکبان‌های تبریزی در شارع عباس(ع)
قرار دلدادگی پاکبان‌های تبریزی در شارع عباس(ع)
فعالیت موکب‌ها بی‌وقفه ادامه دارد؛ صبح، ظهر، شب و حتی نیمه‌شب که خش‌خش جاروی پاکبان‌های تبریزی، مسیر شارع‌عباس را نوازش می‌دهد.

قلم پرسفرشید باغشمال: تنظیف و پاکسازی، از دیرباز جبهه نخست فعالیت شهرداری‌ها، و پاکبان‌ها، جزو افراد معتمد و خوش‌نام هر محله بوده‌اند. نام نیکی که وقتی با توفیق خادمی اهل‌بیت علیهم‌السلام پیوند می‌خورد، فضیلتی صدچندان می‌یابد.

معضل انباشت زباله در کربلا به چشم نمی‌خورد

میراعتماد عمادی، رئیس ستاد اربعین شهرداری تبریز با بیان اینکه بخشی از فعالیت موکب‌ شهرداری‌ها در کربلای معلی، مربوط به رفت و روب معابر و مسیرهای منتهی به حرم است، می‌گوید: حجم زباله تولیدی کربلا در این ایام، بسیار بالا، و آمار و ارقام پسماند، متفاوت است، با این حال، معضل دائمی انباشت زباله یا بوی شیرابه پسماند در کربلای معلی به چشم نمی‌خورد.

وی اضافه می‌کند: این موضوع، با تلاش متعصبانه و مخلصانه پاکبان‌های کشورمان حاصل شده و باید این‌گونه بگوییم که در بحث مدیریت پسماندهای ایام اربعین، شاهد یک تجربه خدماتی ارزشمند در کربلای معلی هستیم.

تمرکز برنامه‌ تنظیف موکب در شارع‌العباس

به گفته عمادی، خدمات تنظیف با تجهیزات لازم و مطابق یک برنامه ناحیه‌ای، با هماهنگی شهرداری کربلا و سایر شهرداری‌های کشور، تقسیم‌بندی شده است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تبریز اضافه می‌کند: بر این اساس، موکب جنت‌الحسین شهرداری تبریز به عنوان یکی از موکب‌های قدیمی، با اعزام جمعی از پاکبان‌های مجرب، پاک‌سازی چند مسیر اصلی و فرعی را عهده‌دار شده‌است؛ تمرکز برنامه‌ خدماتی موکب، در شارع‌العباس و محدوده خدمات‌رسانی موکب است، با این حال، فعالیت پاکبان‌های اعزامی، به صورت شیفت‌بندی در چند فرعی منتهی به حرم نیز ادامه دارد.

دل‌خوشی پاکبانان، آراستگی مسیرهای راهپیمایی و عزاداری است

اعزام پاکبان‌های داوطلب، از نکات جالب این ایام است. شور و شوق کارگران  برای حضور و فعالیت در موکب، قابل‌توصیف نیست.

از یکی از پاکبان‌ها که در مورد حال‌وهوای پاکبانی در کربلا می‌پرسم، می‌گوید: من و دوستانم، سال‌ها در خدمات شهرداری تبریز پای کار بوده‌ایم، اما کار در اربعین، یک توفیق خاطره‌انگیز برای ما است.

وی ادامه می‌دهد: اربعین در کربلا، یک حسینیه باعظمت است، هر کس گوشه‌ای از کار را گرفته، دل‌خوشی ما این است که زیر پای زائران امام حسین(ع) را رفت و روب می‌کنیم.

خدمات موکب جنت‌الحسین از اولین ساعات صبح تا پاسی از شب ادامه دارد و آراستگی و تمیزی در محدوده برپایی موکب، حرف اول را در شارع العباس(ع) می‌زند.

با این حال، همت اساسی برای کاهش تولید زباله، باید از طرف موکب‌داران و زائران مورد توجه قرار گیرد. نکته‌ای که به نظر می‌رسد در سال‌های آتی، باید از برنامه‌های اصلی و محوری همکاری شهرداری‌ها با مدیریت شهری عراق باشد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس