قاسمی: کشورهای منطقه را به مذاکره و خویشتنداری دعوت می‌کنیم/برجام منطقه‌ای نداریم
قاسمی: کشورهای منطقه را به مذاکره و خویشتنداری دعوت می‌کنیم/برجام منطقه‌ای نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کشورهای همسایه جنوبی را به مذاکره و خویشتنداری دعوت می‌کنیم. به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران با اشاره به پیام بیش از ۸۰ کشور جهان پس از حوادث تروریستی تهران برای دولت و ملت ایران، خاطرنشان کرد: این پیام‌ها […]

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کشورهای همسایه جنوبی را به مذاکره و خویشتنداری دعوت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران با اشاره به پیام بیش از ۸۰ کشور جهان پس از حوادث تروریستی تهران برای دولت و ملت ایران، خاطرنشان کرد: این پیام‌ها نشان می‌دهد جامعه جهانی هنوز حساسیت خوبی نسبت به اینگونه وقایع دردناکی که در اقصی نقاط جهان اتفاق می‌افتد، دارد.

برجام منطقه‌ای نداریم

وی در پاسخ به خبرنگاری که موضوع برجام منطقه‌ای را مطرح کرد، گفت: من برجام منطقه‌ای را نمی‌فهمم، ما یک برجام بیشتر نداریم. آنچه بین ما و ۱+۵ در بحث هسته‌ای به عنوان برجام مطرح شد موضوع خاصی است و موضوع بین کشورهای خلیج فارس مسأله دیگری است با ویژگی‌های خودش و راهکارهای خودش.

قاسمی با بیان اینکه مسائلی که بعد از اجلاس ریاض در منطقه اتفاق افتاد و برگزاری نابهنگام و چیدمان این اجلاس آثار مخربی را با توجه به دخالت سایر کشورها در مسائل منطقه ایجاد می‌کند، افزود: همانطور که دیدیم پس از آن اتفاقات ناگواری در حوزه روابط کشورهای همسایه جنوبی ما اتفاق افتاد. باید این کشورها با توجه به وضعیت منطقه و چالش‌های موجود بتوانند در یک روند مثبت و همه جانبه در پشت میز مذاکره مسائل را حل و فصل کنند برای آرامش و ثبات در منطقه.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرف هندی اعلام کرده که شرکت‌های غربی از ترس تحریم‌های آمریکا در بحث بندر چابهار و پیشبرد این پروژه همکاری نمی‌کنند، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ گفت: طرح چابهار طرح وسیعی است که در توسعه اقتصادی و گسترش ثبات در منطقه موثر است.

موانع پروژه چابهار با اراده کشورهای پیگیر قابل رفع است

وی با اشاره به مشارکت چندین کشور در پروژه چابهار اظهار کرد: آنهایی که ثبات، امنیت، توسعه اقتصادی، فقرزدایی و مبارزه با تروریسم در این منطقه را نمی‌خواهند در این پروژه و سایر پروژه‌های این چنینی در این منطقه کارشکنی‌هایی داشته‌اند. یکی از مشکلات موجود در منطقه فقر و عدم توسعه اقتصادی است که به نظر می‌رسد که بعضا و به صورت آگاهانه چنین موضوعی از سوی قدرتهای بزرگ دنبال می شوند آنها  نمی خواهند توسعه وثبات در این منطقه به وجود آید.

قاسمی خاطر نشان کرد: اگر در مورد این پروژه مشکلاتی به وجود آمده باشد و با موانعی روبرو شده باشد به نظر ما با توجه به اراده کشورهای پیگیر این پروژه، این موانع قابل رفع است و اراده ملتها می‌تواند بر این معضلات فائق آید.

گروه‌های افغان و دولت این کشور مشکلات خود را پشت میز مذاکره مطرح کنند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اتفاقات اخیر در افغانستان از جمله حوادث تروریستی که در این کشور صورت گرفته و تاثیر این موضوع بر وحدت این کشور گفت: متاسفانه در چند هفته گذشته شاهد این بودیم که حوادث تروریستی توسط تروریست‌های شناسنامه‌دار منجر به شهادت  تعدادی از مردم این کشور شده است. این اتفاقات نگران کننده است و به دنبال  این حوادث اتفاقات دیگری نیز در  این کشور رخ داد که موجب نگرانی است.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد:  تصور داریم که بدخواهانی وجود دارند که سعی می کنند از طریق گوناگون نظم، امنیت وثبات در افغانستان را تحت تاثیر قرار دهند. برای آن‌ها یک افغانستان باثبات پذیرفتنی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما از همه احزاب و گروهها در افغانستان و همچنین دولت این کشور می خواهیم که در تعاملی سازنده مشکلات خود را در پشت میز مذاکره مطرح کنند و به یک تفاهم جامع برسند.

وی با تاکید بر اینکه ما تنها راه حل مشکلات موجود در افغانستان را مذاکره و گفت‌وگو بین طرفهای مختلف در داخل این کشور می‌دانیم به برگزاری نشست «پروسه کابل» در کابل اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد یکی از اهداف تروریستها از حملات اخیر تحت تاثیر قرار دادن این اجلاس بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که ما خواهان این هستیم که در افغانستان ثبات ، آرامش و توسعه حاکم شود و مرزهای امنی با این کشور داشته باشیم.