فضای مجازی را نمی‌توان فیلتر کرد / ارتقای سواد رسانه‌ای از نان شب واجب‌تر است
فضای مجازی را نمی‌توان فیلتر کرد / ارتقای سواد رسانه‌ای از نان شب واجب‌تر است

مدیر مرکز سواد رسانه‌ای موسسه سراج و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، با بیان اینکه فضای مجازی را نمی‌توان فیلتر کرد بلکه باید شاخص، سازنده تلگرام و پیام‌رسان‌های بومی ایرانی را معرفی کرد تا مردم خود دست به انتخاب بزنند،گفت: از این‌رو ارتقای سواد رسانه‌ای از نان شب واجب‌تر است. به گزارش قلم پرس، […]

مدیر مرکز سواد رسانه‌ای موسسه سراج و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، با بیان اینکه فضای مجازی را نمی‌توان فیلتر کرد بلکه باید شاخص، سازنده تلگرام و پیام‌رسان‌های بومی ایرانی را معرفی کرد تا مردم خود دست به انتخاب بزنند،گفت: از این‌رو ارتقای سواد رسانه‌ای از نان شب واجب‌تر است.

به گزارش قلم پرس، احمدرصا متین‌فر، مدیر مرکز سواد رسانه‌ای موسسه سراج و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در اولین همایش «رسانه و تبلیغ دینی» گفت: اهمیت این همایش بسیار زیاد است زیرا دشمن می‌فهمد که ما دست آنها را خوانده‌ و می‌دانیم دشمن کدام هدف را نشانه گرفته است.

وی ادامه داد: اگر از رسانه و تبلیغ، حرف می‌زنیم  به واقع قبول کردیم که این فضا هم فرصت و هم تهدید بوده و باید افراد منفعل را به فعال تبدیل کنیم.

رئیس مرکز سواد رسانه‌ای موسسه سراج، خطاب به مبلغان دینی و اصحاب قلم جناح انقلابی بیان کرد: مگر امکان دارد در رسانه کار کرد و مختصات، تفکر نقاد، هدف و نشانه‌گیری بلد نبود، از این‌رو برای تبلیغ دین در فضای مجازی ابتدا باید مجهز بود و سپس واقف به موضوع شد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصحاب رسانه کنترل و رسیدگی است زیرا هر اطلاعاتی در فضای مجازی داده می‌شود عین تاتو کردن است و هر کاری کنید پاک نخواهد شد.

وی ابراز کرد: در عصر ارتباطات و اطلاعات با وجود وسائل نوین به مراتب تحت بمباران رسانه‌ای قرار داریم که به نظر می‌رسد بهترین راه بقا در این شبکه اطلاعاتی است که توانسته در سراسر محیط فرهنگی ما ریشه بدواند.

وی گفت: فضای مجازی را نمی‌توان فیلتر کرد بلکه باید شاخص، سازنده تلگرام و پیام‌رسان‌های بومی ایرانی را معرفی کرد تا مردم خود دست به انتخاب بزنند، از این‌رو ارتقای سواد رسانه‌ای از نان شب واجب‌تر است.

متین‌فر تصریح کرد: کسب دانش و بینش لازم در برخورد با محتوای پیام‌هایی که با آنها مواجه می‌شویم،   تحلیل و تفسیرهمچنین ارزیابی پیام‌ها، توانایی قرائت و رمزگشایی متون رسانه‌ای، دعوت به اندیشیدن عمیق و دقیق پیرامون پیام‌های دریافتی، ملزومات یک فرد در سواد رسانه‌ای است.

استاد دانشگاه امام حسین(ع) متذکر شد: تولید ادبیات موضوعی، حمایت از حقوق مخاطبان و تولید محتوا در این زمینه، وارد کردن بحث سواد رسانه‌ای در نظام آموزش رسمی کشور، به کارگیری مشاوران خبره و متخصص در امور سواد رسانه‌ای، حمایت نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور، همکاری و مساعدت رسانه ملی، آموزش گسترده جامعه و فراهم کردن بستری برای نهضت سواد رسانه‌ای از جمله درخواست‌های مردم و البته نیازهای جامعه در این شرایط است.

در پایان این همایش، از تعدادی از چهره‌های رسانه‌ای استان به پاس سال‌ها مجاهدت در عرصه تبلیغ دینی تجلیل به عمل آمد.