طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان اجرا می‌شود
طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان اجرا می‌شود
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف رفع نیازهای معیشتی آنان نیازمند مهارت‌آموزی است، گفت: بر این اساس طرح توانمندسازی اقتصادی ۱۳۹ هزار زن سرپرست خانوار در استان اجرا می شود.

علیار راستگو در نشست کارگروه تخصصی فرهنگی، اجتماعی، سلامت، بانوان و خانواده آذربایجان شرقی، اظهار کرد: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۳۷ رشته اجرا می شود تا با ایجاد اشتغال برای این زنان، ضمن رفع نیازهای معیشتی شان، آنان حتی بتوانند کارآفرینی کنند.

وی از سازمان ها و نهادهای مسئول خواست تا بانوان حایز شرایط این طرح را به اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی معرفی کنند.

راستگو همچنین با اشاره به ضرورت حفظ محیط زیست و رعایت بهداشت محیط گفت: پاکسازی ورودی و خروجی شهرها اهمیت دارد که سازمان های مردم نهاد، دهیاران و شوراها می توانند در این راستا قدم های موثری را بردارند.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی مراقبت از بهداشت محیط، خواستار شرکت فعال نهادهای مربوطه برای آموزش و نهادینه سازی این فرهنگ در مدارس شد و اظهار کرد: در این ارتباط باید با ادبیات مخصوص کودکان به آنها آموزش داده شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار به جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی واگذار شده است، گفت: بر این اساس این اداره کل ضمن مدیریت طرح، زنان شناسایی شده حایز شرایط را به جهاددانشگاهی استان معرفی می کند.

رقیه صادق زاده اظهار کرد: قانون اساسی به حمایت از زنان به طور عام و حمایت از زنان سرپرست خانواده به طور خاص تاکید دارد و مسئولان نیز برای تحقق آن تلاش می کنند.

وی همچنین اضافه کرد: آموزش زنان سرپرست خانواده و ایجاد بازارچه های دایمی تولیدات این گروه مورد درخواست آنها بوده و تلاش برای تحقق آن از اهداف اصلی اجرای طرح توانمندسازی زنان است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان آغاز شده و این طرح شامل زنان سرپرست خانوار دارای همسر زندانی یا فوت شده، بدسرپرست، مطلقه و دختران مجرد ۳۵ تا ۵۵ ساله ای است که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی نباشند.

جعفر محسنی افزود: زنان گروه هدف پس از شناسایی و احراز شرایط، آموزش های لازم را در شغل مورد نظر کسب می کنند و با حمایت از آنان این زنان در چرخه اشتغال و تولید قرار گرفته و ضمن کمک در تولید، بازاریابی تولیدات آنها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: شناسایی زنان حایز شرایط باید به درستی انجام شود و برای این کار علاوه بر کمیته امداد و بهزیستی باید سایر ادارات مرتبط نیز همکاری های لازم را انجام دهند.

بدر شکوهی ادامه داد: بر این اساس باید زنان در معرض آسیب شناسایی و به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری معرفی شوند.

رئیس دنشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست در خصوص مناسبت های بهداشت تغذیه و روز جهانی غذا در مهر ماه جاری، گفت: ۱۰۰ درصد محصولات غذایی تولید شده در آذربایجان شرقی دارای برچسب نشانگر تغذیه ای شدند که مقدار چربی، قند، چربی های ترانس و کالری ماده غذایی مورد نظر را نشان می دهد، رنگ قرمز نشانه خطر، رنگ زرد احتیاط و رنگ سبز در این نشانگر علامت سلامت و بلامانع بودن مصرف آن است.

محمدحسین صومی اظهار کرد: با وجود نشانگر تغذیه، مصرف کننده بلافاصله متوجه مضر بودن آن نسبت به محدودیت های غذایی خود خواهد شد و بر این اساس مصرف کنندگان باید نسبت به وجود این نشانگرها حساس باشند.

وی اضافه کرد: برچسب اصالت، نشانگر جدید دیگری است که نشان دهنده اصل بودن کالا و سلامت آن است که باید به آن نیز توجه شود، در صورت نبود این نشانگر احتمال تقلبی بودن کالای خریداری شده زیاد است.